Spółka Mercedes-Benz Polska odnotowała w 2013 r. rekordową sprzedaż pojazdów użytkowych, o czym poinformowano na niedawnej konferencji.
Jak poinformował na konferencji prasowej Niels Kowollik, prezes Mercedes-Benz Polska, liczba zarejestrowanych w Polsce Mercedesów użytkowych osiągnęła rekordowy poziom 7.126 sztuk, co oznacza wzrost względem poprzedniego roku o ponad 7,6 proc.
Actros pociągnął
Po spadkowym roku 2012, ubiegły rok przyniósł odbicie na rynku aut ciężarowych powyżej 6 ton. Liczba rejestracji nowych ciężarówek wzrosła z 15.810 do 18.062 sztuk (wzrost o 14,2%). Mercedes-Benz sprzedał 2.913 pojazdów. Jest to wynik czyniący Polskę czwartym największym rynkiem pojazdów ciężarowych dla Daimler AG w Europie (i dziesiątym na świecie). Firma Mercedes-Benz odnotowała największy wzrost sprzedaży w sektorze ciągników siodłowych - liczba rejestracji wzrosła z 1.837 do 2.203 sztuk, czyli o niemal 20%. To zasługa głównie nowego Actrosa - 1.500 sprzedanych pojazdów. Licząc od premiery, po Polskich drogach jeździ już ponad 2700 takich pojazdów. Łączna sprzedaż nowych Actrosów w całym koncernie przekroczyła już 30.000 sztuk.
Premierami 2013 r. były budowlany Arocs oraz dystrybucyjne Atego. Dzięki temu, już od pierwszego kwartału Mercedes-Benz dysponował zupełnie nową ofertą pojazdów przystosowanych do normy emisji spalin Euro VI. Odnowioną serię A (Actros, Antos, Arocs, Atego) uzupełniły premiery nowej odsłony Unimoga, Econica oraz Fuso Cantera, również dysponujące silnikami Euro VI. Klienci oraz osoby zainteresowane nowinkami technicznymi w ciężkiej motoryzacji miały okazję zobaczyć pełną gamę pojazdów Mercedes-Benz podczas licznych zlotów, takich jak Master Truck, czy Spotkania Trakerskie.
Według przedstawicieli Mercedes-Benz, marka ta sukces rynkowy z pewnością zawdzięcza najniższym na rynku wynikom zużycia paliwa, co w segmencie ciągników siodłowych potwierdził prowadzony w 2013 roku program "ECO-Bestia". Uczestniczący w nim klienci mieli okazję porównać spalanie Actrosa Euro VI z pojazdami konkurencji. Wyniki pokazały, że "ECO-Bestie" spalały średnio znacznie mniej od ciężarówek konkurencji. Wraz z obniżeniem pozostałych kosztów wpływających na TCO (całkowite koszty użytkowania pojazdu), znacząco wpłynęło to na konkurencyjność aut spod znaku Gwiazdy.
Plany na 2014 rok
- Pierwszym ważnym wydarzeniem nowego roku będzie wejście na rynek nowego Actrosa w wersji SLT, przystosowanego do transportu ładunków o masie do 250 ton - powiedział Przemysław Rajewski, szef działu samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. - Uzupełni to naszą ofertę w zakresie samochodów do zadań specjalnych. Po dwóch latach premier nowych modeli, planujemy skoncentrować się na dalszym rozwoju usług telematycznych (system FleetBoad). Zależy nam zarówno na rozwoju samego produktu, jak i na zainteresowaniu nim większej liczby klientów. Priorytetem będzie też utrzymanie zadowolenia klientów z obsługi serwisowej. Planujemy zwiększenie udziału w segmencie podwozi, który w 2013 roku przejawiał trendy wzrostowe. Liczymy również, że w całej naszej ofercie ważnym atutem dla klientów będzie nasze ponad 2,5-roczne doświadczenie w eksploatacji silników Euro VI.
Więcej części oryginalnych
W zakresie pojazdów ciężarowych, oprócz oferty pogwarancyjnych pakietów serwisowych zaoferowano kierowcom możliwość odbierania upominków za naprawy. Była to druga edycja tego programu. W ciągu roku obdarowano ponad 15.000 osób.
Rok 2013 był również rokiem kolejnej edycji programu motywacyjnego "Aftersales Team of The Year", w którym rywalizowali pracownicy obsługi posprzedażnej z autoryzowanych serwisów Mercedes-Benz. Do programu zgłosiło się 46 serwisów, które w I etapie rozwiązywały testy on-line z tematyki serwisowej i części zamiennych. W finale spotkało się osiem najlepszych teamów, które rozwiązywały zadania gwarancyjne, marketingowe oraz z zakresu diagnostyki pojazdu. Zwycięzcą okazała się firma BMG Bogdan Goworowski, oddział w Gdańsku.
W 2013 r. sprzedaż oryginalnych części Mercedes-Benz wzrosła o 3,7%. Ubiegły rok to większy udział sprzedaży części autoryzowanych serwisów dzięki elastycznej polityce cenowej pozwalającej szybko dopasować ofertę do wymagań zmieniającego się rynku. Szczególnie wart podkreślenia jest rozwój sprzedaży fabrycznie regenerowanych części z linii EconomyLine, gdzie odnotowano sprzedaż o prawie 20% przekraczającą rok 2012.
W ramach programu BestParts kontynuowano rozwój programu profesjonalizacji sprzedaży części zamiennych "przez ladę" rozszerzając działania o kolejne serwisy. Rok wykorzystano na dalszą poprawę standardów obsługi przez zwiększenie dostępności części oraz skrócenie czasu samej dostawy do klientów.
Bliżej klienta
W 2013 r. główne działania koncentrowały się na dalszym podnoszeniu specjalizacji i profesjonalizacji sieci dealerskiej na rzecz utrzymania satysfakcji klientów i dążenia do postrzegania marki Mercedes-Benz jako wyjątkowej marki premium w Polsce.
Od lipca do października na warszawskim Powiślu w wyjątkowy sposób Mercedes promował markę w przestrzeni miejskiej. Otwarta została Stacja Mercedes, czyli pawilon, w którym pod jednym dachem spotkały się kultura, sztuka, sport, motoryzacja i design. Zarówno program artystyczny, jak i oferta samochodowa spotkały się z uznaniem publiczności. W ciągu niecałych trzech miesięcy działalności Stację odwiedziło 20 tysięcy osób.
Elementem realizowanej od kilku lat polityki dążenia do poprawy efektywności i jakości sieci Mercedes-Benz była dalsza konsolidacja. I tak firma Mirosław Wróbel Sp. z o. o. przejęła w Zielonej Górze punkt od firmy Autoservice. Danuta i Ryszard Czach gruntownie wyremontowała swój obiekt Mercedes-Benz w Rzeszowie, podnosząc jego standard i estetykę. Na Śląsku Mercedes-Benz Sosnowiec nabył istniejący obiekt konkurencji w Będzinie w celu zaadaptowania go na potrzeby serwisu dla samochodów ciężarowych.