Rozpoczął się kolejny etap największego w Europie wdrożenia zintegrowanego telematycznego systemu zarządzenia ruchem. Opracowana przez GDDKIA architektura Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem została oddana właśnie w proces szerokich konsultacji społecznych i branżowych.
Pod adresem www.kszr.gddkia.gov.pl działa platforma informacyjna systemu. Wykorzystując rekomendowaną przez Komisję Europejską architekturę do budowy systemów telematycznych (tzw. FRAME), GDDKIA określiła funkcje, jakie powinien zapewniać krajowy system wspierający zarządzanie drogami. Czyli np. w jakim czasie i jakiego rodzaju informacje powinni dostawać kierowcy, żeby bezpieczniej i efektywniej podróżować. W konsekwencji, przy współpracy z branżą i środowiskiem naukowym, GDDKIA opracowała osiem specyfikacji technicznych wskazujących jak daną funkcję można osiągnąć. Wszystkie sprowadzają się do zapewnienia minimum konieczności a nie maksimum możliwości. Mówiąc obrazowo - mniej gadżetów na drogach, więcej wielokrotnego wykorzystania tej samej informacji.
Opracowana standaryzacja rozwiązań jest przez GDDKiA udostępniona publicznie. Każdy zainteresowany, w tym m.in. instytucje państwowe, pozostali zarządcy dróg, dostawcy urządzeń i rozwiązań mogą zgłosić uwagi i propozycje rozwoju systemu. Wszystko po to, by zapewnić maksymalną otwartość systemu, możliwość jak największej wymiany informacji w KSZR i możliwość powiększania go o kolejne funkcje i elementy. Konsultacje odbywają się w sposób ciągły, m.in. za pomocą dedykowanej projektowi platformy internetowej znajdującej się pod adresem www.kszr.gddkia.gov.pl. Portal ma być źródłem wiedzy, informacji oraz efektywnym narzędziem współpracy dla wszystkich zainteresowanych.
Co to jest KSZR?
Krajowy System Zarządzania Ruchem to nic innego jak tysiące urządzeń pomiarowych, wyświetlaczy, sygnalizatorów, kamer przemysłowych etc ustawionych i połączonych w przemyślany i uporządkowany sposób, który pozwala na generowanie takich danych, by w konsekwencji nawet o 20 procent zwiększyła się przepustowość dróg i bezpieczeństwo na nich.
Dwa podstawowe cele wdrażanego przez GDDKIA Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem to bowiem usprawnienie ruchu, żeby jak najlepiej wykorzystać całą istniejącą sieć połączeń drogowych (redukcja strat czasu, oszczędność energii, przekierowanie ruchu) oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Wdrożenie KSZR ułatwi też podejmowanie decyzji o planowaniu kolejnych inwestycji. Informacje o ruchu uzyskiwane w ramach KSZR będą też mogły być wykorzystywane komercyjnie, np. przez firmy transportowe, logistyczne czy zajmujące się opracowywaniem nawigacji.
System ma przede wszystkim monitorować ruch na autostradach, drogach ekspresowych i drogach krajowych. Dzięki temu będzie powstawała informacja o utrudnieniach w ruchu, objazdach, możliwych alternatywnych trasach, dostarczana do kierowców w nowoczesny i szybki sposób. KSZR ma także m.in. zbierać informacje z miejsc obsługi podróżnych, informując zainteresowanych np. ile wolnych miejsc jest na najbliższych MOP, gdzie znajdują się kolejne.
W tej chwili w Polsce działają już niektóre układy stanowiące namiastkę ITS, jak stacje pogodowe, kamery monitoringu wizyjnego, systemy ważenia pojazdów, a także bardziej kompleksowe systemy zarządzania ruchem na drogach ekspresowych i autostradach.
- Ze względu na konieczność zintegrowanego wdrażania rozwiązań technicznych w zakresie ITS, postanowiliśmy stworzyć centralny system kompleksowego zarządzania ruchem, oparty na sprawdzonych narzędziach, które daje model FRAME - informuje Andrzej Maciejewski, zastępca generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. - Dzięki temu, KSZR będzie pionierskim rozwiązaniem w dziedzinie drogowej. Tym samym, staniemy się liderami na rynku rozwiązań z zakresu ITS.
KSZR zostanie utworzony w ramach wielu projektów i przy wykorzystaniu kilku mechanizmów finansowania. Możliwość taka wynika z przyjętej przez GDDKiA metodyki dotyczącej formułowania wymagań dla projektu na podstawie Europejskiej Architektury Ramową FRAME, pozwalającej elastycznie definiować zakres rozwiązań. Nie jest to prosty proces, dlatego wdrożenie KSZR zostało rozłożone na kilka lat. Docelowo KSZR ma objąć całą sieć dróg krajowych.
Bilans 2013, prognoza 2014
O ponad 300 km zwiększyła się w ubiegłym roku długość autostrad i dróg ekspresowych. Z końcem 2013 roku do dyspozycji kierowców jest 2.739 km dróg szybkiego ruchu.
Wyremontowano ponad 677 km dróg oraz 68 obiektów mostowych, a w ramach działań z zakresu BRD udało się zmniejszyć odsetek wypadków śmiertelnych w okresie od stycznia do listopada 2013 r. o 10,3 proc. w stosunku do analogicznego okresu w 2012 r.
800 km nowych dróg jest objętych ogłoszonymi w 2013 roku przetargami. GDDKiA ogłosiła 51 postępowań na budowę 62 odcinków dróg (zadań) z Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Ich realizacja rozpocznie się już w nowej perspektywie unijnej.
W 2013 r. otrzymaliśmy 8,5 mld zł refundacji z Komisji Europejskiej, a 13 mld zł zostało przeznaczone na budowę nowych dróg, remonty istniejących i inne zadania ustawowe GDDKiA. W przypadku jakości realizowanych inwestycji, do końca III kwartału tego roku pobrano i zbadano 30,9 tys. próbek, w ramach Laboratoryjnego Systemu Jakości, z których ponad 80 proc. pozytywnie przeszło próbę.
W 2014 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom do użytku około 380 km nowych dróg, m. in.: A1 odc. Włocławek - Kowal, A4 odc. Tarnów-Dębica, obwodnica Lublina w ciągu S17, czy Augustowa w ciągu S61/DK8.