Scania zainwestowała 400 milionów koron szwedzkich w najnowocześniejszy w Europie tunel do badań aerodynamicznych, w którym zarazem można prowadzić próby ciężarówek i autobusów w różnych warunkach klimatycznych.
11 listopada 2013 otworzyła go uroczyście Annie Lööf, szwedzka minister ds. przedsiębiorstw oraz prezes i dyrektor generalny Scania, Martin Lundstedt.
W nowym obiekcie, znajdującym się w centrum badań i rozwoju w Södertälje, konstruktorzy mogą przeprowadzać testy pojazdów w ekstremalnych warunkach klimatycznych nie ruszając się z miejsca. Pozwoli to skrócić czas niezbędny na badania. Znaczną część prób prowadzonych wcześniej w różnych częściach globu, będzie można wykonać w kontrolowanym środowisku panującym w tunelu. Przyspieszy to rozwój nowych produktów.
- Ten unikalny obiekt pozwoli nam zaoszczędzić paliwo i obniżyć emisję spalin - wyjaśnia Harald Ludanek, wiceprezes ds. badań i rozwoju w Scania. - Na ograniczeniu konieczności jazdy w złych warunkach: w deszczu, śniegu i kurzu skorzystają również kierowcy testowi. Wzrośnie poziom bezpieczeństwa.
Między mrozem, a upałem
W tunelu mogą panować temperatury od -35 do +50 stopni Celsjusza oraz wilgotność od 5 do 95 procent. System rozprowadzania powietrza jest wyposażony w armatki śnieżne, które mogą symulować różne rodzaje opadów. W tunelu może również na żądanie "padać deszcz". Regulować można nie tylko jego intensywność, ale też wielkość kropel. Dodając do deszczówki barwnik widoczny w promieniach ultrafioletowych, można zaobserwować jak krople i kurz osiadają na kabinie i gdzie się gromadzą. Pół-procentowy roztwór środka fluorescencyjnego w wodzie deszczowej pozwala zobaczyć przepływ wody wokół przedniej szyby, boków kabiny oraz w okolicy klamek, a także określić jak osiada ona na lusterkach wstecznych.
Wszystkie koła testowanego pojazdu spoczywają na rolkach. Dzięki temu technicy mogą symulować jazdę z prędkością dochodzącą do 100 km/h. To idealne warunki do testowania ciężarówek i autobusów.
Badania prowadzone w tunelu będą sprawdzać, jak poszczególne podzespoły zachowują się w niskich i wysokich temperaturach. Jak kabinę opływa deszcz, jaka jest widoczność przy różnych typach opadów oraz co dzieje się gdy na szybach osiada mróz. Będą możliwe pomiary hałasu spowodowanego opływem powietrza oraz obserwacje, gdzie dostaje się i gromadzi kurz.
- Ciężarówki i autobusy Scania są zaprojektowane, aby tak samo dobrze pracować w różnych warunkach klimatycznych - mówi Christer Ramdén, który zarządza testami pojazdów. - Za każdym razem, gdy wchodzimy na nowy rynek czy do nowego segmentu zadań, który stawia wysokie wymagania ze względu na panujące warunki, upewniamy się, że nasze pojazdy sprostają wyzwaniu.
Potężna dysza
Prace przy budynku mierzącym 25 metrów wysokości ruszyły w 2011 r. i zostały zakończone w 2013. Potem trwały kompleksowe testy obiektu. Jest na tyle duży, że pomieści zarówno ciężarówki, jak i autobusy. Odpowiednia do rozmiarów tych pojazdów jest dysza wytwarzająca wiatr. Ma powierzchnię 13 mkw., a wydmuchiwany przez nią strumień powietrza przepływa wokół badanych pojazdów i jest zasysany przez wentylator, który kieruje go do górnej części budynku.
Tunel pozwala w środku lata prowadzić badania w arktycznych warunkach i wytwarza nieznośny upał, gdy za oknem panuje trzaskający mróz. Przede wszystkim jednak umożliwia próby ujednolicone i powtarzalne, w dobrze udokumentowanych warunkach, zgodnych z rzeczywistymi, jakie panują na drogach w różnych częściach świata oraz przy wykonywaniu różnego rodzaju prac.
Wszechstronne testy
Silne opady deszczu pozwalają przebadać wnikanie wody do kanałów powietrznych pojazdu, przetestować działanie wycieraczek oraz skuteczność klimatyzacji w usuwaniu pary z okien.
Opady śniegu umożliwiają sprawdzenie, gdzie on osiada, czy nie zatyka filtrów oraz jak wpływa na funkcjonowanie wycieraczek i skuteczność odmrażania szyb.
Przód, dach i boki kabiny mogą być poddane działaniu promieni słonecznych, o intensywności 400-1100 W/mkw. Można prowadzić próby również w warunkach zachmurzenia. Celem jest głównie określenie, jak systemy pojazdu reagują na wysoką temperaturę.
Badanie hałasu wytwarzanego przez wiatr może uwzględniać podmuchy z boku.