Zmiany ustawowe w zakresie gospodarki odpadami wymuszają na uczestnikach tego rynku stosowanie technik i technologii wywozu odpadów innych niż te, które do tej pory były standardem.
Firma EKOCEL dysponuje ofertą nowoczesnych rozwiązań zabudów śmieciarek i wrzutników, które sprawdziły się już w Europie. Wiele polskich firm, tych najbardziej innowacyjnych, wdrożyło już je do bieżącej eksploatacji.
Firma EKOCEL od momentu powstania w Polsce, czyli od 1997 roku, związana jest kapitałowo z niemiecką firmą ZOELLER. Przedsiębiorstwo z Mainz, od początku swojej ponad 60-letniej historii nastawione było na poszukiwanie innowacyjnych rozwiązań urządzeń podnoszących i samowyładowczych przeznaczonych dla pojazdów komunalnych. Za pośrednictwem EKOCEL, wszystkie najlepsze rozwiązania firmy macierzystej z rynku europejskiego, dostępne są natychmiast także w Polsce. Obejmują one paletę produktów zabudów śmieciarek i wrzutników: od prostych ręcznych do automatycznych, uniwersalnych i specjalnych, obejmujących ponad 300 różnych wariantów.
Od pewnego czasu klienci zwracają szczególną uwagę na urządzenia montowane z tyłu śmieciarki - wrzutniki. To właśnie te urządzenia decydują o najważniejszych parametrach eksploatacyjnych pojazdu, takich jak: czas opróżnienia, wydajność i niezawodność, co w ostateczności przekłada się na koszt wywozu. Coraz wyraźniejsza staje się tendencja odchodzenia od manualnych wrzutników typu otwartego, na rzecz automatycznych typu zamkniętego. Przedstawiciele firmy EKOCEL liczą, że tak jak w Europie, wrzutniki te wkrótce staną się dominującym standardem w Polsce.
Priorytetami firmy z Pucka są m.in. niezawodność urządzeń, najwyższe parametry eksploatacyjne (ładowność, szybkość), bezpieczeństwo obsługi, całodobowa opieka serwisowa i korzystna cena zakupu.
Z bocznym załadunkiem
Realizując wszystkie te założenia, EKOCEL, współpracując z firmą ZOELLER, wdrożył do produkcji wiele nowoczesnych i innowacyjnych rozwiązań, także patentów, które stały się standardami na rynku. Jednym z przykładów takiego projektu jest śmieciarka z bocznym załadunkiem oraz nowym wrzutnikiem, podejmującym pojemniki nie przy pomocy grzebienia, lecz za pośrednictwem specjalnej obejmy. Tradycyjnie pojemnik jest podnoszony za pomocą grzebienia, ale to wymaga od operatora dużej wprawy i dyscypliny mieszkańców, którzy powinni przyprowadzać pojemniki w pobliże ulicy i odpowiednio je ustawiać. W polskich warunkach to rozwiązanie nie do końca się sprawdza. Antidotum na tę sytuację z pewnością będzie nowe urządzenie do załadunku pojemników w postaci dwuramiennej obejmy. Ma ono większą tolerancję, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej chwytać pojemniki i je podnosić.
Śmieciarka z bocznym załadunkiem wyposażona w obejmę zamiast grzebienia umożliwia zmniejszenie ekipy z trzech do dwóch osób: kierowca + osoba odpowiedzialna za przyprowadzanie pojemników spod posesji do urządzenia. W Niemczech system tego typu funkcjonuje od lat. Dzięki prawidłowo wystawionym pojemnikom jedna śmieciarka opróżnia w ciągu dnia ok. 700 pojemników, a obsadę stanowi tylko... kierowca.
Śmieciarka z załadunkiem bocznym umożliwia klasyczną, jednoosobową obsługę. Załadunek odpadów jest sterowany z kabiny przez kierowcę za pomocą joysticka. Cykl opróżniania jednego pojemnika trwa ok. 6 sekund.
Cechą śmieciarki SLF jest równomierne i szybkie opróżnianie leja samowyładowczego. l Zsypywanie: bocznie wysuwany system wrzutnika ze zsypem klamrowym, wyposażonym w dwa pasy gumowe, chroniące pojemnik przed uszkodzeniami; opróżnianie kontenerów MGB 60/80 l i 120/240 l; pobieranie pojemników w odległości 2.600 mm od krawędzi zewnętrznej pojazdu.
Zagęszczanie: za pomocą płyty wahliwej, mocowanej na pionowym wale napędowym - poruszanym za pomocą cylindrów hydraulicznych dwustronnego działania; cichy i wydajny proces zagęszczania.
Opróżnianie: przez przechylenie skrzyni ładunkowej o ok. 40 st. za pomocą dwóch cylindrów teleskopowych jednostronnego działania; tylne drzwi otwierane i zamykane hydraulicznie, blokowane automatycznie podczas cyklu ładowania.
Elektronika pokładowa/sterowanie: graficzny panel operatorski w kabinie kierowcy; siłownik płyty wahliwej sterowany elektrycznie za pomocą urządzenia zamontowanego w kabinie; proporcjonalne sterowanie prędkością ruchu za pomocą joysticka.
Podwozie: w standardzie 2- lub 3-osiowe miejskie; krótki rozstaw osi dzięki centralnemu umieszczeniu wrzutnika pod urządzeniem załadowczym i zagęszczającym.
Wśród elementów opcjonalnych jest system ważenia i identyfikacji oraz centralne smarowanie
Śmieciarki dwukomorowe
W ofercie firmy znalazły się również śmieciarki dwukomorowe (patrz zdjęcie na okładce), pozwalające na jednoczesny odbiór odpadów: zmieszanych i np. szkła. Do tej pory miały one wspólny wrzutnik, który nie zawsze był wykorzystywany optymalnie, tzn. przy załadunku np. samego szkła pracowało całe urządzenie. Na tegorocznych targach KOMTECHNIKA w Poznaniu zaprezentowano zupełnie nową zabudowę z dzielonym odwłokiem i niezależnymi dwoma wrzutnikami. Operatorzy mogą pracować niezależnie od siebie, a jeśli w danym miejscu znajduje się tylko jeden rodzaj odpadów, to uruchamiana jest tylko jedna część urządzenia. Po zapełnieniu śmieciarki można opróżnić każdą z komór oddzielnie, zachowując pierwotny podział frakcji. Czynność ta jest prosta i nie wymaga obsługi dodatkowych mechanizmów, których rolę przejęły zespoły podzielonego odwłoka.
Sprzedaż i serwis produktów ZOELLER odbywa się w EKOCEL Sp. z o.o. w Pucku
Pojemność zbiornika, w tym drzwi |
18 m3 |
22 m3 |
Długość skrzyni ładunkowej wraz z lejem |
5.884 mm |
6.969 mm |
Szerokość leja samowyładowczego |
1.335 mm |
1.335 mm |
Wysokość skrzyni ładunkowej/wraz z podwoziem ok. |
2.220/3.220 mm |
2.220/3.220 mm |
Masa całkowita zabudowy |
4.900 kg |
5.200 kg |
Rodzaj podwozia |
4 x 2 - 18,0 t masa całkowita |
6 x 2/4 - 26,0 t masa całkowita |
Wydłużenie ramienia podnoszącego (z zewnątrz pojazdu) |
2.600 mm |
2.600 mm |
Ładowność (zależnie od podwozia) |
do 6,5 t |
do 13 t |