DAF wprowadza na rynek nowe modele LF i CF w wersjach Euro 6. Ciężarówki LF do transportu dystrybucyjnego (7,5-19 t) i CF do szerokiego zakresu zadań (od 18 t) mają zupełnie nowe podwozie, układ napędowy oraz zaprojektowane od podstaw wnętrze i aerodynamiczne nadwozie.
DAF wprowadza na rynek nowe modele LF i CF w wersjach Euro 6. Ciężarówki LF do transportu dystrybucyjnego (7,5-19 t) i CF do szerokiego zakresu zadań (od 18 t) mają zupełnie nowe podwozie, układ napędowy oraz zaprojektowane od podstaw wnętrze i aerodynamiczne nadwozie.
- Premiera rynkowa nowych modeli LF i CF oznacza, że oferta wydajnych pojazdów Euro 6 firmy DAF jest już kompletna - powiedział Harrie Schippers, dyrektor naczelny firmy DAF Trucks. - Projekt Euro 6 jest największą inwestycją i programem rozwojowym w 85-letniej historii firmy DAF.
Nowe pojazdy mogliśmy poznać bliżej podczas niedawnej prezentacji z jazdami próbnymi w Ardenach w Belgii.
Nowe układy napędowe
Gamę układów napędowych tworzą nowe silniki Paccar PX-5, PX-7, MX-11 i MX-13 o mocy od 150 do 510 KM. Jednostki mają nowy blok cylindrów i są wyposażone w technologię common rail oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Wykorzystują recyrkulację spalin wspólnie z SCR i filtrem cząstek stałych.
Według producenta nowe silniki zapewniają najlepsze w klasie parametry w zakresie wydajności, zużycia paliwa, niezawodności oraz trwałości. Zużycie paliwa w pojazdach Euro 6 jest tak niskie jak w niezwykle konkurencyjnych modelach Euro 5 (ATe). Zastosowanie dużej miski olejowej pozwoliło na wydłużenie okresów międzyserwisowych (LF: maks. 60.000 km, CF: maks. 150.000 km), co przekłada się na maksymalną dostępność pojazdu i niskie koszty konserwacji.
W silnikach zastosowano kilka wspólnych, ważnych innowacji. Wszystkie wyposażone są w jeden pasek wieloklinowy zamontowany bezpośrednio na wale korbowym bez zastosowania napędu pośredniego, co przyczynia się do obniżenia kosztów konserwacji, zwiększenia niezawodności oraz zmniejszenia masy i zużycia paliwa. W jednostkach MX-11 i MX-13 filtr paliwa i separator wody z automatycznym spustem zostały połączone w pojedynczy moduł zamontowany bezpośrednio na silniku w celu ułatwienia wykonywania czynności konserwacyjnych. Niższą masę oraz mniejszą emisję hałasu udało się uzyskać dzięki misce olejowej z tworzywa sztucznego. Ponadto połączona z filtrem oleju w pojedynczy moduł chłodnica oleju została wykonana ze stali nierdzewnej, dzięki czemu jest jeszcze bardziej wytrzymała. Rozwiązaniem wyjątkowym w branży samochodów ciężarowych są zaprojektowane z myślą o zapewnieniu maksymalnej niezawodności wiązki przewodów obudowane specjalną pianką.
Czterocylindrowa jednostka PX-5 o pojemności 4,5 l jest dostępna w trzech wariantach w pojazdach LF Euro 6: 150 KM (580 Nm przy 1.100-1.800 obr/min), 180 KM (700 Nm przy 1.200-1.800 obr/min) i 210 KM (760 Nm przy 1.300-2.000 obr/min).
Sześciocylindrowy diesel PX-7 o pojemności 6,7 l występuje w czterech wariantach w pojazdach LF i CF Euro 6: 220 KM (850 Nm przy 1100-1800 obr./min), 250 KM (950 Nm przy 1.100-1.800 obr/min), 280 KM (1.020 Nm przy 1.200-2.000 obr/min) i 310 KM (1.100 Nm przy 1.200-2.000 obr/min).
Motor MX-11 o pojemności 10,8 l, dostosowany do transportu dystrybucyjnego i cięższych zadań, jest dostępny w następujących wersjach w pojazdach CF Euro 6: 290 KM (1.200 Nm przy 1.000-1.700 obr/min), 330 KM (1.400 Nm przy 1.000-1.650 obr/min), 370 KM (1.600 Nm przy 1.000-1.650 obr/min), 400 KM (1.900 Nm przy 1.000-1.450 obr/min) i 440 KM (2.100 Nm przy 1.000-1.450 obr/min).
Paccar MX-13 o pojemności 12,9 l, montowany w CF Euro 6, ma trzy warianty: 410 KM (2.000 Nm przy 1.000-1.425 obr/min), 460 KM (2.300 Nm przy 1.000-1.425 obr/min) i 510 KM (2.500 Nm przy 1.000-1.425 obr/min).
Skrzyń do wyboru, do koloru
Zależnie od modelu, nowe pojazdy są wyposażane standardowo w 5-, 6-, 9-, 12- lub 16-biegowe przekładnie ręczne. Na życzenie dostępne są 6-, 12- i 16-biegowe automatyczne skrzynie AS Tronic. Modele z 12- i 16-biegowymi skrzyniami AS Tronic są wyposażone w szereg funkcji dostępnych tylko w pojazdach DAF, takich jak EcoRoll (umożliwiająca kontrolowany zjazd ze wzniesienia przy rozłączonym sprzęgle, z wykorzystaniem naturalnego pędu) oraz Fast Shift do szybszego przełączania między biegami wyższego zakresu w celu zapewnienia maksymalnej wydajności. Dzięki nowemu oprogramowaniu i nowym czujnikom sprzęgło działa bardziej płynnie, co jest istotne szczególnie podczas ruszania lub wykonywania manewrów.
Podczas jazd w Ardenach, na długich podjazdach ze szczególną uwagą obserwowaliśmy pracę nowego silnika MX-11 (10,8 l), który jest lżejszy od jednostki MX-13 o 180 kg (o tyle zwiększa się ładowność), a zapewnia dobre osiągi w transporcie długodystansowym, nawet w 40-tonowych zestawach. Nowy diesel okazuje się dość mocny nawet w warunkach górskich, gdzie jego 9-litrowy poprzednik zaprzężony do 40-tonowego zestawu miałby kłopoty.
Stylistyczna wspólnota
Projektując nadwozia nowych modeli LF i CF konstruktorzy inspirowali się cechami cieszącego się uznaniem pojazdu XF Euro 6. Podobne elementy architektury zewnętrznej to m.in. zintegrowany moduł górnej i dolnej kraty wlotu powietrza i umieszczony centralnie panel chromowany z logo DAF. Zderzak został zmodyfikowany zarówno w modelu LF, jak i CF. Jego zaawansowana konstrukcja przyczynia się do lepszego chłodzenia silnika oraz zapewnia lepsze właściwości aerodynamiczne. Pojazdy zostały również wyposażone w nowe reflektory. W modelu CF zintegrowano w nich oferowane w ramach wyposażenia standardowego światła do jazdy dziennej. Oświetlenie główne w technologii LED jest dostępne opcjonalnie. Dostępne są również nowe, montowane w zderzaku, światła doświetlające zakręty.
Przeprojektowane wnętrza
Kabiny modeli LF i CF znane są z przestronnych wnętrz i komfortu. Fotele nowej generacji mają większe niż dotychczas możliwości regulacji. Tapicerka foteli w odcieniu szarości współgra z nową kolorystyką wnętrza z jasnymi i ciemnymi elementami w kolorach beżowym, szarym i czarnym. Dzięki nim wnętrze ma wyglądać czysto i atrakcyjnie przez wiele lat, co jest ważne z punktu widzenia wartości trwałej pojazdów.
Nowa jest kierownica, którą modele LF i CF również dzielą z flagowym pojazdem XF. Jest w pełni regulowana i prosta w obsłudze. Po lewej stronie znajdują się elementy sterujące systemu informacyjnego/audio (radio i telefon), a z prawej znalazło się miejsce dla wszystkich funkcji związanych z prędkością, takich jak tempomat i ograniczanie prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia. Dostępny opcjonalnie całkowicie zintegrowany system telefoniczny (DAF TruckPhone) można również obsługiwać z kierownicy.
Deska rozdzielcza nowego modelu LF została zaprojektowana zupełnie od nowa, a deska CF została przeprojektowana z myślą o zapewnieniu lepszego dostępu do wszystkich elementów sterujących. Przełączniki zostały pogrupowane według funkcji. Nowe pojazdy LF i CF zostały wyposażone w identyczny, elektroniczny zestaw wskaźników jak w modelu XF, włącznie z eleganckim, aluminiowym wykończeniem.
W centralnej części deski rozdzielczej umieszczono 5-calowy kolorowy wyświetlacz, na którym w 32 językach są wyświetlane najważniejsze informacje na temat pracy pojazdu i silnika. Ponadto pojawiają się tam wskazówki dla kierowcy dotyczące prowadzenia pojazdu w najbardziej ekonomiczny sposób.
Masa zoptymalizowana pod kątem wysokiej ładowności
Dla zestawów ciągników siodłowych i podwozi pod zabudowę 4x2 CF Euro 6 o masie do 44 t wyposażonych w silnik o momencie obrotowym do 2.300 Nm dostępna jest nowa, lżejsza oś tylna. Zawieszenie wyposażone w stabilizator z technologią Stabilink zmniejsza masę pojazdu oraz zapewnia większą stabilność i sterowność. W przypadku zastosowań wymagających maksymalnej ładowności nowy ciągnik siodłowy CF jest dostarczany z nową, 7,5-tonową osią przednią z zawieszeniem parabolicznym z resorami jednopiórowymi. Nowa płyta montażowa siodła, inteligentne rozmieszenie akumulatorów i nowy układ kierowniczy także przyczyniają się do obniżenia masy.