Doosan przedstawił nową uniwersalną koparkę średniej wielkości: 22-tonowy model DX225LC-3. Nowa konstrukcja została opracowana nie tylko z myślą o spełnieniu wymagań normy Stage IIIB, ale również o pełniejszym wykorzystaniu dostępnej mocy, co m.in. pozwala zwiększyć wydajność, oszczędność paliwa, sterowność, wygodę operatora, niezawodność.
Koparka polecana jest do wielu zadań - od karczowania drzew w ramach przygotowywania placu budowy, kopania pod fundamenty czy kopania rowów pod roboty ziemne, utrzymanie autostrad, inżynierię lądową czy inne projekty konstrukcyjne.
Większa wydajność
Nowa maszyna charakteryzuje się większą o 13% wydajnością niż modele poprzedniej generacji. Siła trakcyjna wzrosła o 8%, moc i moment obrotowy o 10%. Zredukowano zużycie paliwa o 18%. Prędkość jest większa nawet o 7%, siła kopania na łyżce i ramieniu wzrosła do 7%, zaś udźwig do 8%.
6-cylindrowy diesel Doosan DL06K z turbodoładowaniem spełnia wymagania dotyczące emisji dzięki zastosowaniu chłodzonego układu recyrkulacji spalin (EGR), układu utleniania katalitycznego (DOC) i filtra cząstek stałych (DPF). Wyposażony w wysokociśnieniowy układ wtrysku paliwa common rail i elektroniczną jednostkę sterującą silnik osiąga moc 167 KM przy 1.800 obr/min.
Siła zrywania na łyżce wynosi 15,2 t (ISO), a na ramieniu - 10,8 t (ISO). Nowe pompy i zawory hydrauliczne zapewniają większy przepływ płynu, co w połączeniu ze zwiększonym ciśnieniem w układzie gwarantuje ogólny wzrost wydajności układu hydraulicznego przekładający się na lepsze funkcjonowanie układu roboczego i zasilania, zwiększony udźwig, skrócenie czasów cykli i zwiększenie siły na łyżce.
Zwiększona sterowność i wygoda operatora
Jak w przypadku wszystkich koparek nowej generacji tej marki, duży nacisk położono na poprawę komfortu pracy operatora. Nowa, zgodna z ROPS i OPG kabina zapewnia o 6% więcej miejsca dla operatora. Fotel wyposażono w dźwignię regulacji wysokości oraz funkcję przechylania.
Standardowo system sterowania posiada teraz funkcję wyboru i ustawienia nowego osprzętu z możliwością zapisywania 10 profili ustawień. Joysticki wyposażone są w proporcjonalne pokrętła i zintegrowane przyciski pozwalające na sterowanie dodatkowym osprzętem. Poprawiono układ elementów sterujących - najważniejsze przełączniki są teraz pogrupowane i łatwo dostępne na konsoli.
Koparka ma elektroniczny system optymalizacji wykorzystania energii e-EPOS (Electronic Power Optimising System), który dzięki czterem trybom pracy, automatycznej redukcji obrotów i funkcji diagnostyki zapewnia optymalną moc i oszczędność paliwa. Nowy tryb Power+ pozwala zwiększyć wydajność i prędkość pracy zespołu roboczego nawet w trudnych warunkach.
Dzięki czterem trybom pracy obsługiwanym z poziomu wyświetlacza oraz za pomocą dźwigni sterujących praca operatora jest bardziej efektywna. Tryby te - kopania, kruszenia, ścinania i podnoszenia - pozwalają uzyskać maksymalną wydajność i oszczędność paliwa w określonych zadaniach. Nowy tryb podnoszenia charakteryzujący się zwiększonym momentem obrotowym pompy, niskimi obrotami silnika i automatycznym zwiększaniem mocy zapewnia większą siłę przy podnoszeniu przedmiotów takich jak rury czy betonowe bariery.
Nowy 7-calowy, kolorowy panel kontrolny jest wyposażony w wyświetlacz. Sterowanie wszystkimi funkcjami może odbywać się zarówno za pomocą panelu maszyny, jak i za pomocą nowego kontrolera jog/shuttle umieszczonego obok joysticka; funkcja ta jest dostępna wyłącznie w koparkach Doosan. Standardowo koparka posiada funkcje sterowania przepływem i ciśnieniem pozwalające na dostosowanie ustawień do wymagań danego osprzętu. Nowy wskaźnik ECO znajdujący się na panelu sterowania pozwala operatorowi na kontrolowanie w czasie rzeczywistym spalania i procentowego obciążenia silnika; dzięki temu możliwy jest wybór trybu pracy, który jest najbardziej korzystny pod względem zużycia paliwa.
Kabina jest ciśnieniowa, dzięki czemu pył i kurz nie przenikają do środka. Aby ułatwić pracę w nocy, zwiększono wydajność oświetlenia. Wyposażenie standardowe obejmuje również kamerę tylną, dostępna jest także opcjonalna kamera boczna. Zwiększenie przeszklonej powierzchni okien kabiny zapewnia większą widoczność we wszystkich kierunkach. Wśród innych udogodnień są: zautomatyzowana klimatyzacja, port USB umożliwiający odtwarzanie muzyki i filmów oraz zwiększona liczba schowków na dokumenty i inne przedmioty.
Niższy koszt utrzymania
Rama, wysięgnik i ramię zostały dodatkowo wzmocnione w celu zwiększenia wytrzymałości. Wpłynęło to na wydłużenie żywotności koparki.
Maszyna wyposażona jest w łatwą do otwarcia jednoczęściową pokrywę silnika. Filtr DPF jest zabezpieczony w osobnym przedziale silnika. Filtry, zawory, akumulatory są łatwo dostępne podczas konserwacji. Nowe elektroniczne sprzęgło wentylatora gwarantuje większą oszczędność paliwa i mniejszy poziom hałasu, zapewniając jednocześnie wydajność systemu chłodzenia o 10 do 15% większą niż w przypadku maszyn poprzedniej generacji.
Łyżki: |
0,39 - 1,49 m3 |
Masa robocza: |
21,9 - 23,9 t |
Głębokość kopania (przód - standard): |
6,6 m |
Zasięg kopania (przód - standard): |
9,9 m (10,1 m przy konfiguracji przegubowej i 15,3 m z zespołem Super Long Reach) |
Wysokość kopania (przód - standard): |
9,56 m |
Szerokość całkowita: |
2,99 m |
Wysokość (przód - standard): |
3 m |
Długość całkowita w pozycji jazdy (przód - standard): |
9,49 m |
Promień obrotu tylnej części: |
2,79 m |
Siła uciągu: |
22,4 t |
Moc kopania na łyżce (ISO): |
15,2 t |
Moc kopania na ramieniu (ISO): |
10,8 t |
Udźwig na poziomie gruntu (z przodu): |
7,26 t na 6,0 m |
Prędkości jazdy: |
zakres niski - 3 km/h, zakres wysoki - 5,5 km/h |
Silnik (SAE J1995, netto): |
6-cylindrowy Doosan DL06KB, Stage IIIB (EGR), 124 kW (167 KM) przy 1.800 obr./min |