Volvo Trucks i Shell zawarły porozumienie o globalnej współpracy w sprawie wprowadzania na rynek skroplonego gazu ziemnego (LNG) jako paliwa dla samochodów ciężarowych o dużej ładowności.
Bazując na opracowanym przez Volvo nowym systemie spalania MethaneDiesel, w którym LNG jest stosowany do zasilania silników wysokoprężnych, oraz na wiedzy i inwestycjach infrastrukturalnych Shell w LNG, obydwie firmy postanowiły skoordynować swoje działania i działać na rzecz popularyzacji LNG w sektorze transportowym.
- Shell jest kluczowym uczestnikiem tego rynku, my zaś jesteśmy jednym z czołowych producentów samochodów ciężarowych, który już wprowadził na rynek pojazd z energooszczędnym z silnikiem gazowym - mówi Lennart Pilskog, dyrektor ds. public affairs w Volvo Trucks.
- Wspólnie uważamy, że potrafimy usprawnić i przyspieszyć proces wdrażania LNG w sektorze transportowym, zarówno poprzez działania własne, jak i inspirowanie innych.
Umowa o współpracy już obowiązuje i rozpoczęto już konkretne działania, które w pierwszej fazie koncentrują się na wybranych rynkach w środkowej Europie i Stanach Zjednoczonych.
Umowa nie zawiera klauzuli wyłączności po żadnej ze stron. Tym samym nie ogranicza trwającej lub przyszłej współpracy i dialogu z innymi partnerami.
Obecnie gaz ziemny w postaci sprężonej (CNG) jest stosowany w autobusach miejskich i pojazdach ciężarowych o małej ładowności. Transport długodystansowy wiąże się z koniecznością przewozu w pojeździe dużych ilości paliwa. W przypadku gazu jest to możliwe pod warunkiem zasilania silnika LNG, ponieważ, w porównaniu z gazem sprężonym, gaz w postaci skroplonej zajmuje mniejszą objętość.
W Volvo FM MethaneDiesel zastosowano nowy system spalania mieszanki metanu i oleju napędowego, w którym paliwem głównym jest gaz. Model ten jest już dostępny w Szwecji, Norwegii, Belgii, Hiszpanii, Holandii i Wielkiej Brytanii. Trwa proces jego wprowadzania na rynki Włoch i Francji.
- Dostrzegamy znaczny potencjał w naszym samochodzie ciężarowym zasilanym gazem i dlatego będziemy wprowadzać go na kolejne rynki, równolegle rozwijając nasze zdolności produkcyjne i infrastrukturę dystrybucji gazu - konkluduje Lennart Pilskog. - Spalanie skroplonego gazu ziemnego w silniku wysokoprężnym charakteryzuje się bardzo wysoką sprawnością. Jest to nowa alternatywa paliwowa, która w dającej się przewidzieć przyszłości może zdominować segment pojazdów o dużej ładowności.
Upowszechnieniu się LNG będzie sprzyjać także dystrybucja skroplonego biogazu (LBG), pozyskiwanego z surowców odnawialnych.
Zasięg pojazdu przy zasilaniu gazem wynosi około 1.000 km. |
Silnik rozwija moc 460 KM i moment obrotowy 2.300 Nm. |
Pojazd tworzy zestawy drogowe o masie całkowitej 40-60 ton. |
Olej napędowy pełni w silniku funkcję czynnika zapalającego LNG. Mieszanka paliwowa zawiera do 75% gazu i 25% oleju napędowego, zależnie od zastosowania transportowego i rodzaju eksploatacji. |
Gaz jest przechowywany w ciśnieniowym zbiorniku, w temperaturze od -130 do -140 stopni Celsjusza, umożliwiającej utrzymanie stanu ciekłego. |
Pojazd może być zasilany zarówno LNG, jak i LBG. |
Silniki Euro 3 i Euro 5 mogą również pracować wyłącznie na oleju napędowym, co stanowi zaletę w sytuacji braku dostępności LNG. |