Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Mniej spalin bez strat w osiągach

DAF wprowadza model CF w wersji Euro 6
19.07.2013 00:00:00
DAF wprowadza na rynek serię pojazdów CF w wersji Euro 6. Ciężarówki są wyposażone w zmienione podwozia i układy napędowe. Zaprojektowano od nowa wnętrza i stylistykę zewnętrzną, która podkreśla podobieństwo do nowego modelu XF. Uniwersalny CF oferowany jest w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 44 ton (bądź więcej) dla zestawów.
DAF wprowadza na rynek serię pojazdów CF w wersji Euro 6. Ciężarówki są wyposażone w zmienione podwozia i układy napędowe. Zaprojektowano od nowa wnętrza i stylistykę zewnętrzną, która podkreśla podobieństwo do nowego modelu XF.
Uniwersalny CF oferowany jest w segmencie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej od 18 do 44 ton (bądź więcej) dla zestawów.
Stylistyka zewnętrzna na wzór XF Euro 6
Podczas opracowywania nowego modelu CF producent wyraźnie inspirował się designem pojazdu XF Euro 6. Widoczny, zintegrowany górny i dolny grill wyraźnie nawiązuje do innych modeli marki, podobnie jak umieszczony centralnie panel chromowany z logo DAF. Przedni, galwanizowany zderzak stalowy został zaprojektowany od nowa. Zaawansowana konstrukcja przodu pojazdów przyczynia się do lepszego chłodzenia silnika oraz, jak twierdzi producent, zapewnia optymalne właściwości aerodynamiczne. Nowe pojazdy CF zostały również wyposażone w nowe, atrakcyjne reflektory przednie. Zintegrowano w nich oferowane w ramach wyposażenia standardowego światła do jazdy dziennej. Wyjątkowe reflektory główne w technologii LED są dostępne opcjonalnie. Nowością są również, montowane w zderzaku, opcjonalne reflektory doświetlające zakręty. Świecą one w kierunku jazdy podczas manewrowania i skręcania, dzięki czemu przyczyniają się do większego poziomu bezpieczeństwa.
W kabinie też sporo z XF-a
Fotele nowej generacji mają szerszy zakres regulacji, a ich tapicerka w odcieniu szarości współgra z nową kolorystyką wnętrza z jasnymi i ciemnymi elementami w kolorach beżowym, szarym i czarnym.
Nowa jest również kierownica, identyczna jak w modelu XF. Jest w pełni regulowana i wyposażona w sporą liczbę przycisków. Po lewej stronie znajdują się elementy sterujące systemu informacyjnego/audio (radio i telefon), a z prawej znalazło się miejsce dla wszystkich funkcji związanych z prędkością, takich jak tempomat i ogranicznik prędkości podczas zjazdu ze wzniesienia. Dostępny opcjonalnie, nowy, całkowicie zintegrowany system telefoniczny (DAF TruckPhone) można również obsługiwać z kierownicy.
Deska rozdzielcza została przeprojektowana z myślą o zapewnieniu lepszego dostępu do wszystkich elementów sterujących. Przełączniki zostały pogrupowane według funkcji w celu zapewnienia jak najprostszej obsługi. Nowe pojazdy CF zostały wyposażone w identyczny, elektroniczny zestaw wskaźników jak w modelu XF, włącznie z aluminiowym wykończeniem.
W centralnej części deski rozdzielczej umieszczono 5-calowy wyświetlacz utrzymany w jasnej tonacji kolorystycznej, na którym w 32 językach wyświetlane są najważniejsze informacje dotyczące pracy silnika i pojazdu. Ponadto pojawiają się tam wskazówki dla kierowcy dotyczące prowadzenia pojazdu w ekonomiczny sposób. W konsoli środkowej umieszczono gniazda DIN. Nadają się one do zamontowania nowego modułu Truck Navigation Radio (TNR) (w formacie 2xDIN), który poza radioodbiornikiem/odtwarzaczem CD zawiera nawigację dla samochodów ciężarowych i złącze USB.
Układy napędowe Euro 6
Do napędu pojazdów CF Euro 6 proponowane będą nowe silniki Paccar (PX-7, MX-11 i MX-13, o mocy od 220 do 510 KM. Nowe jednostki posiadają całkowicie nowy blok silnika i są wyposażone w zaawansowaną technologię wtrysku paliwa common rail oraz turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Zastosowano recyrkulację spalin (EGR) równolegle z technologią SCR i filtrem cząstek stałych.
Nowe silniki według producenta mają najlepsze w klasie parametry w zakresie wydajności, zużycia paliwa oraz niezawodności. Zużycie paliwa w pojazdach Euro 6 jest tak niskie jak w modelu Euro 5 (ATe). Duże miski olejowe umożliwiają stosowanie wydłużonych okresów między obsługą (maks. 150 000 km).
W silnikach zastosowano kilka wspólnych innowacji. Wszystkie wyposażone są w pojedynczy pasek wieloklinowy, napędzany bezpośrednio z wału korbowego bez napędu pośredniego, co przyczynia się do obniżenia kosztów obsługi, zwiększenia niezawodności oraz zmniejszenia zarówno masy własnej, jak i zużycia paliwa. Niższą masę oraz mniejszą emisją hałasu udało się uzyskać dzięki misce olejowej z syntetycznego materiału. W silnikach MX-11 i MX-13 filtr paliwa i separator wody z automatycznym spustem zostały połączone w pojedynczy moduł zamontowany bezpośrednio na silniku w celu ułatwienia wykonywania czynności obsługowych. Ponadto połączona z filtrem oleju w pojedynczy moduł chłodnica oleju została wykonana ze stali nierdzewnej, dzięki czemu jest bardziej wytrzymała. Rozwiązaniem wyjątkowym w branży samochodów ciężarowych są zaprojektowane z myślą o zapewnieniu maksymalnej niezawodności wiązki przewodów obudowane specjalną pianką.
Manualne i zautomatyzowane
Nowe pojazdy będą wyposażane standardowo w przekładnie manualne, dostępna będzie też skrzynia 16-biegowa oraz zautomatyzowana AS Tronic w wariantach 6-, 12- i 16-biegowym. 12- i 16-biegowe skrzynie AS Tronic mają funkcje wyjątkowe dla pojazdów DAF, takie jak EcoRoll (umożliwiająca kontrolowany zjazd ze wzniesienia przy rozłączonym sprzęgle z wykorzystaniem naturalnego pędu) oraz Fast Shift do szybszego redukowania biegów górnego zakresu bez rozłączania sprzęgła w celu zapewnienia maksymalnej wydajności. Dzięki opracowanemu od nowa oprogramowaniu i nowym czujnikom praca skrzyni biegów i sprzęgła jest lepiej dopasowana, a samo sprzęgło pracuje bardziej płynnie, co przekłada się na lepsze charakterystyki przyspieszania i manewrowania.
Niska masa własna dla wysokiej ładowności
W modelu Euro 6 dostępna jest nowa, lżejsza oś tylna, która umożliwia osiągnięcie masy całkowitej pojazdu do 44 t i zapewnia przeniesienie momentu obrotowego silnika do 2.300 Nm. Nowością jest zastosowanie konstrukcji Stabilink. Dzięki integracji stabilizatora z zawieszeniem tylnej osi uzyskano optymalną sztywność i stabilność, a także znacznie ograniczono masę tego elementu. Nowa płyta montażowa siodła, inteligentny sposób montażu akumulatorów i nowy układ kierowniczy także przyczyniają się do obniżenia masy własnej pojazdów.
W celu uzyskania maksymalnej wydajności konstruktorzy skoncentrowali się na jak najlepszym rozmieszczeniu komponentów całkowicie przeprojektowanego podwozia. Standardowy 65-litrowy zbiornik AdBlue został sprytnie umieszczony pod kabiną sypialną, z kolei akumulatory mogą znajdować się wewnątrz tylnej części ramy. Rozmieszczenie komponentów pozwala na uzyskanie ogromnego zasięgu operacyjnego dzięki łącznej pojemności zbiorników paliwa nawet do 1.500 l. Wśród dodatkowych ulepszeń należy wymienić nowe nadkola tylne i zmienioną poprzeczkę zamykającą ramę.
Produkcję modelu CF Euro 6 z silnikiem MX-13 rozpoczęto w czerwcu bieżącego roku, pojazdy z silnikiem MX-11 dołączą jesienią, a wersja z jednostką PX-7 zostanie dodana do oferty na początku 2014 roku.
SILNIKI DAF CF
Typ Moc Moment obrotowy
Silnik PX-7 o pojemności 6,7 l
164 220 KM (1.800-2.300 obr/min) 850 Nm (1.100-1.800 obr/min)
186 250 KM (1800-2300 obr/min) 950 Nm (1.100-1.800 obr/min)
208 280 KM (2.000-2.300 obr/min) 1.020 Nm (1.200-2.000 obr/min)
231 310 KM (2.000-2.300 obr/min) 1.100 Nm (1.200-2.000 obr/min)
Silnik MX-11 pojemności 10,8 l
210 290 KM (1.700 obr/min) 1.200 Nm (1.000-1.700 obr/min)
240 330 KM (1.650 obr/min) 1.400 Nm (1.000-1.650 obr/min)
271 370 KM (1.650 obr/min) 1.600 Nm (1.000-1.650 obr/min)
291 400 KM (1.450-1.700 obr/min) 1.900 Nm (1.000-1.450 obr/min)
320 440 KM (1.450-1.700 obr/min) 2.100 Nm (1.000-1.450 obr/min)
Silnik MX-13 o pojemności 12,9 l
303 410 KM (1.425-1.750 obr/min) 2.000 Nm (1.000-1.425 obr/min)
340 460 KM (1.425-1.750 obr/min) 2.300 Nm (1.000-1.425 obr/min)
375 510 KM (1.425-1.750 obr/min) 2.500 Nm (1.000-1.425 obr/min)
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.