Podczas marcowej imprezy MAN Trucknology Days 2013 w Monachium MAN zaprezentował ponad 150 gotowych do przetestowania pojazdów ciężarowych, przeznaczonych do użytku w różnych sektorach. Zorganizowano także specjalną wystawę pojazdów komunalnych.
MAN organizuje kompleksowe prezentacje produktów przynajmniej raz w roku, począwszy od 2008 r. Zainteresowanie tą imprezą rośnie, tym razem przyciągnęła do MAN Truck Forum w Monachium ponad 3,5 tys. gości z całego świata.
Pod hasłem "Duża efektywność. Ważne szczegóły" odwiedzający mogli zapoznać się z rozwiązaniami transportowymi MAN - m.in. z pojazdami nowej rodziny TG z silnikami Euro VI - gotowymi do jazd próbnych.
Tegoroczna prezentacja objęła pojazdy z pięciu różnych sektorów: transport dalekobieżny, dystrybucja, sektor budowlany, komunalny i transport ponadgabarytowy. Oferowano gościom nie tylko jazdy po torze testowym, ale także dłuższe jazdy próbne po autostradach i drogach w okolicach zakładów MAN, pod okiem instruktorów programu MAN ProfiDrive. Obok możliwości przejazdu po torze próbnym istniała możliwość wyboru odcinka terenowego. W celu zademonstrowania możliwości i koncepcji napędów pojazdów budowlanych, utworzony został specjalny odcinek żwirowy. To nawierzchnia, na której szczególnie dobrze sprawuje się innowacyjny system MAN HydroDrive.
Wystawa pojazdów komunalnych
Tematem przewodnim każdej imprezy Trucknology Days jest konkretny sektor transportu. W tym roku szczególne miejsce zajęły pojazdy i rozwiązania dla usług komunalnych: zamiatarki, pojazdy ogólnego lub zimowego utrzymania dróg, asenizacyjne, przeznaczone do wywozu odpadów. Obok modeli MAN TGL, TGM oraz TGS, zaprezentowane zostały pojazdy użytkowe Volkswagena przeznaczone do realizowania usług komunalnych (zimowe utrzymanie dróg i wywóz odpadów).
W sektorze wywozu odpadów MAN oferuje pojazdy wyposażone w od dwóch do czterech osi. TGM w wersji trzyosiowej pozwala na przewozy o dużej ładowności, około 19,4 tony. TGS odznacza się wysoką elastycznością w zakresie popularnych pojazdów trzyosiowych. Kierowana oś wleczona o nośności dziewięciu ton czyni MAN liderem w tym segmencie rynku.
Zarządy dróg potrzebują pojazdów do różnych celów. MAN posiada rozwiązania w zakresie oferowanych podwozi TGL, TGM oraz TGS, jako trójstronne wywrotki, wywrotki z podnośnikami lub dźwigami, a także konfiguracje do pługów śnieżnych i zamiatarek, jak również solarek. Jak twierdzi niemiecki producent, w typoszeregach TGL i TGM oferuje najbardziej przestronne kabiny w swojej klasie, z miejscami do siedzenia dla maksymalnie siedmiu osób. Pojazdy są przygotowane do zadań zimowych już w momencie opuszczania zakładów MAN: standardowe wyposażenie paneli przyłączeniowych plus szybkozłączy hydraulicznych wraz z hydraulicznym systemem zoptymalizowanym do pracy w warunkach zimowych oraz oświetleniem specjalistycznym, umieszczonym wyżej.
W imprezie udział brała także polska firma, KH-kipper, prezentując m.in. wywrotkę tylnozsypową na podwoziu 8x4 oraz wywrotkę dwustronną z lewą burtą hydrauliczną 180 stopni i żurawiem na tylnym zwisie na podwoziu 6x4.
W nowym rozwiązaniu lewa burta hydrauliczna otwiera się w dół o pełne 180°. Dzięki temu możliwe jest podjechanie wózkiem widłowym pod samą zabudowę i sprawny załadunek palet. Szerokość wewnętrzna skrzyni wynosi 2.410 mm, więc obok siebie mieszczą się dwie palety po 1,2 m każda.
Pojazdy hybrydowe
Dodatkową atrakcją były pojazdy hybrydowe, w tym całkowicie elektrycznie napędzana zabudowa do wywozu odpadów, a także pojazd z hydrostatycznym regeneratywnym systemem hamowania (HRB).
Jedną z gwiazd stoiska MAN na targach IAA 2012 był MAN Metropolis, z którym można się było zapoznać podczas Trucknology Days 2013. Ten studyjny pojazd do wywozu odpadów jest stale rozwijaną koncepcją. To ciężki pojazd użytkowy z napędem hybrydowym, który pokazuje, jak można realizować zadania transportowe w miastach, w bezemisyjny sposób - zupełnie po cichu. Pojazd działa w mieście wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu, za pomocą silnika o mocy 203 kW i automatycznej przekładni. Energia dostarczana jest z akumulatora litowo-jonowego, umieszczonego pod kabiną. Agregaty dodatkowe, jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka, pompa hydrauliczna, czy klimatyzacja, są napędzane elektrycznie. System podnoszenia pojemników na śmieci i ich zgniatania składa się z zabudowy typu Faun z elektro-hydraulicznym napędem. To znacząco obniża poziom hałasu: Metropolis operuje poniżej norm akustycznych dla centrów miast. Cichy silnik V6 Diesel Volkswagena służy jako napęd pomocniczy i w razie potrzeby generuje prąd. Zaletą napędów hybrydowych jest możliwość operowania w porach nocnych i porannych, kiedy zmniejsza się natężenie ruchu drogowego, bez narażania mieszkańców na hałas i blokowanie ruchu innych pojazdów.