W harmonogramie szybkiego odnawiania gamy produktów Volvo Trucks nadeszła kolej na model FM, w którym do najważniejszych innowacji należą udoskonalona kabina i przełomowy aktywny układ kierowniczy.
Mniejsza masa własna, nowe konfiguracje osi, większy wybór podwozi i przejrzyste interfejsy zabudowy pozwalają nabywcy na skonfigurowanie samochodu ciężarowego dostosowanego do wykonywanych zadań transportowych.
Lepsze właściwości jezdne nowego FM są zasługą m.in. aktywnego układu kierowniczego Volvo, doskonalszego zawieszenia przedniego i tylnego, a także nowego zawieszenia silnika. Specjaliści Volvo Trucks poświęcili także wiele uwagi optymalizacji masy własnej pojazdu.
- Znaczne zredukowanie masy własnej wszystkich wersji Volvo FM zwiększa atrakcyjność pojazdu dla klientów działających w segmentach takich jak np. transport płynów i materiałów sypkich luzem, czyli wymagających jak najlżejszego, a jednocześnie bezpiecznego podwozia o przewidywalnych właściwościach jezdnych - wyjaśnia Claes Nilsson, prezes Volvo Trucks.
Aktywny układ kierowniczy
Volvo FM będzie wyposażone w aktywny układ kierowniczy, łączący w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym na przekładni kierowniczej. Układ ten pozwoli kierowcy bez wysiłku manewrować nawet w pełni załadowanym pojazdem przy małej prędkości, zaś podczas szybkiej jazdy zapewni stateczność kierunkową. Układ ten automatycznie ustawia koła w pozycji na wprost także podczas cofania, także kompensuje efekt oddziaływania mocno wyprofilowanej (wypukłej) nawierzchni drogi lub bocznego wiatru, tak aby kierowca mógł po prostu utrzymywać kierunek jazdy na wprost, bez potrzeby kontrowania kierownicą. Poza tym układ tłumi szarpnięcia wywołane nierównościami drogi.
Trzy osie skrętne
Kolejnym nowym rozwiązaniem są podwozia z trzema osiami skrętnymi: jedną przednią i dwiema tylnymi w konfiguracji 8x2 Tridem oraz dwiema przednimi i jedną tylną w konfiguracji 8x2 z podwójną osią przednią.
- Takie konfiguracje zapewniają szczególnie mały promień skrętu, nie powodując "wrzynania się" opon w nawierzchnię drogi - rozwiązanie idealne podczas manewrowania na dziedzińcach gospodarstw rolnych i w innych ciasnych przestrzeniach - mówi Peter Frleta, ekspert od podwozi w Volvo Trucks.
Wysoko cenione zawieszenie A-Ride jest obecnie dostępne w połączeniu zarówno z hamulcami bębnowymi, jak i tarczowymi.
Nie tylko I-See oszczędza paliwo
W nowym modelu dostępna będzie zaktualizowana funkcja I-See - dodatek do skrzyni biegów I-Shift.
I-See została opracowana głównie z przeznaczeniem dla transportu długodystansowego i pozwala osiągnąć nawet 5-procentową redukcję zużycia paliwa. Rejestruje elektronicznie topografię drogi, po której porusza się samochód ciężarowy.
- W swojej rozszerzonej wersji, I-See potrafi także pobierać dane z innych pojazdów. Oznacza to, że kierowca może czerpać maksymalne korzyści z I-See nawet wówczas, gdy pokonuje daną trasę po raz pierwszy - wyjaśnia Anders Eriksson, menedżer ds. rozwoju I-See.
Zarejestrowane lub pobrane dane topograficzne stanowią podstawę dla automatycznej optymalizacji zmiany biegów, prędkości i użycia hamulców dodatkowych podczas ponownego przejazdu daną trasą.
Innymi rozwiązaniami sprzyjającymi oszczędzaniu paliwa są: system Dynafleet Paliwo i Środowisko, usługa Doradztwo Paliwowe i szkolenie w zakresie jazdy ekonomicznej.
Dyspozycyjność
Producent zapewnia możliwość wyposażenia pojazdu w moduł rozszerzonej telematyki, umożliwiający monitorowanie stanu szeregu podzespołów. W efekcie Volvo Trucks może proponować użytkownikowi Złoty Kontrakt Serwisowy wraz z gwarancją maksymalnej dyspozycyjności.
Stacja obsługi ma możliwość monitorowania rzeczywistego stopnia zużycia poszczególnych elementów pojazdu, za pośrednictwem komputera. W rezultacie, stacja może z wyprzedzeniem skontaktować się z firmą transportową i umówić wizytę pojazdu w serwisie w najdogodniejszym terminie.
Gama silników Euro 6
Nowe Volvo FM trafia na rynek wraz z bogatą gamą silników 11- i 13-litrowych, spełniających normę emisji spalin Euro 6, która wejdzie w życie z początkiem 2014 r. Silnik D13 jest dostępny w wariantach o mocy od 420 do 500 KM, zaś silnik D11 - w wariantach o mocy od 330 do 450 KM. Producent udoskonalił technologię selektywnej redukcji katalitycznej (SCR).
Kabina - bliskie pokrewieństwo z FH Na nowo zaprojektowana kabina jest bardziej przestronna. Posadowiono ją nisko na ramie, co oznacza wygodne wejście, z dwoma stopniami, i lepszą widoczność ze stanowiska kierowcy.
Górna część ściany czołowej ma formę jednoczęściowej pokrywy, którą można łatwo otwierać. W pokrywę wbudowano praktyczny uchwyt. Po otwarciu, dolna część kraty wlotu powietrza staje się szerokim stopniem wejściowym, przydatnym np. podczas czyszczenia przedniej szyby.
Kabina jest wykonana ze stali o dużej wytrzymałości, co wpływa na bezpieczeństwo pasażerów.
Nowe reflektory, o charakterystycznym kształcie, podkreślają pokrewieństwo z nowym Volvo FH. Zarówno światła drogowe, jak i mijania, skuteczniej oświetlają drogę. Poprzez zintegrowanie w pojedynczych lampach zespolonych wszystkich funkcji oświetleniowych, w tym kierunkowskazów i świateł dziennych, DRL (Daytime Running Lights), w kształcie litery "V", ułatwiono obsługę techniczną reflektorów. W wyposażeniu dodatkowym przewidziano reflektory bi-ksenonowe lub aktywne reflektory bi-ksenonowe, kierujące wiązkę światła w stronę, w którą pojazd skręca.
Nowa deska rozdzielcza otacza kierowcę, dzięki czemu wszystkie elementy sterujące są dobrze widoczne i łatwo dostępne. W koło kierownicy wbudowano przyciski sterujące wieloma funkcjami, takimi jak m.in. tempomat, telefon, system Dynafleet i system nawigacyjny. Nowością jest również, dostępna do pobrania, aplikacja "MyTruck", umożliwiająca kierowcy zdalne sterowanie i monitorowanie niektórych funkcji samochodu (np. zdalne włączanie ogrzewania parkingowego).
Nowy fotel kierowcy może być pochylany do przodu o dodatkowe cztery stopnie, zaś jest jego oparcie ma grubość o 10 mm mniejszą niż dotychczas. Oznacza to większy zakres regulacji i możliwość przyjęcia wygodniejszej pozycji za kierownicą, zwłaszcza w przypadku wysokich kierowców.
Pojazd może być wyposażony układ ostrzegający o niebezpieczeństwie kolizji, wykorzystujący czujnik radarowy i kamerę.
Lista wyposażenia dodatkowego obejmuje system ułatwiający kierowcy pracę także na zewnątrz pojazdu.
Z pomocą bezprzewodowego pilota zdalnego sterowania, kierowca może na bieżąco obserwować ciężar ładunku i jego rozmieszczenie na platformie ładunkowej. Pilot zdalnego sterowania pozwala również na sterowanie różnymi funkcjami, bez konieczności częstego wchodzenia i wychodzenia z kabiny.
Pierwsza publiczna odsłona nowego Volvo FM odbędzie na Wystawie Pojazdów Użytkowych w Birmingham, w kwietniu 2013 r. Produkcja nowego FM z przeznaczeniem na rynek europejski rozpocznie się we wrześniu 2013 r.