To ciekawy pojazd, w konfiguracji 6x2*4 z największą nośnością tylnych osi 21 t (12,7 + 8,3 t) i najmniejszym rozstawem osi (3.300 mm), a zarazem promieniem zawracania na rynku. Taka Scania ze śmieciarką jest dedykowana dla zatłoczonych miast i obsługi starszych dzielnic.
To pojazd trzyosiowy z napędem na tylną oś i osią wleczoną z kierowanymi kołami za osią napędową. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko modyfikować trakcję w zależności od warunków drogowych i masy rzeczywistej pojazdu, ale też zapewnia wyjątkowa zwrotność śmieciarki.
Bez AdBlue i bez machania lewarkiem
Pojazd napędzany jest silnikiem DC9 38 280 Euro 5. To turbodoładowana jednostka rzędowa, pięciocylindrowa, z pojedynczą głowicą każdego cylindra i z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbosprężarką o zmiennej geometrii VGT. Spełnia normę Euro5 dzięki układowi recyrkulacji spalin EGR. Nie ma potrzeby tankowania AdBlue. Moc 280 KM i maksymalny moment obrotowy 1.400 Nm wystarczają do pracy w roli śmieciarki.
Scania zdecydowała się na zastosowanie automatycznego systemu zmiany biegów Opticruise do obsługi manualnej, 12-stopniowej skrzyni, z dwoma zakresami i półbiegami oraz dwoma biegami wstecznymi. Takie rozwiązanie oczywiście ułatwia manewrowanie w ciasnych miejscach. Jednostka sterująca została zaprogramowana specjalnie dla pojazdów śmieciarek, a uślizg sprzęgła jest w pełni kontrolowany elektrohydraulicznie przez pojazd. Trzeba przyznać, że skrzynka nie denerwuje częstymi zmianami przełożeń, potrafi nieco przeciągnąć niższy bieg przy rozpędzaniu, co sprzyja płynnej jeździe w mieście. Biegi są zmieniane płynnie i sprawnie. Auto jest bez pedału sprzęgła, który stosowano w niektórych konfiguracjach z Opticruise. Poza wygodą kierowcy, Opticruise ogranicza zużycie podzespołów mechanicznych skrzyni biegów i pozwala uzyskać powtarzalne wyniki spalania dla wszystkich pojazdów floty.
W wytracaniu prędkości pomaga hamulec silnikowy, który można włączać manualnie lub wybrać wariant automatycznego wspomagania, aktywowanego pedałem hamulca zasadniczego.
Natomiast w poruszaniu się na bezdrożach pomaga blokada mechanizmu różnicowego oraz zamontowany wysoko zderzak (większy prześwit).
Bez wstrząsów
W kabinie (CP16, dzienna, średniej długości, nisko zawieszona, ze standardową wysokością dachu), jest dodatkowe miejsce za fotelami na przechowywanie ekwipunku załogi. Szerokie i wygodne stopnie ułatwiają wsiadanie i wysiadanie.
Mógłby ktoś powiedzieć, że w pojeździe przeznaczonym do poruszania się na krótkich trasach komfort jazdy nie jest tak istotny jak w ciężarówkach długodystansowych. A dlaczego nie? Podskakiwanie przez cały dzień na miejskich studzienkach i innych nierównościach nie sprzyja dobrej pracy. Scania jednak zadbała o komfort jazdy. Zawieszenie co prawda z przodu jest mechaniczne, a tylko z tyłu pneumatyczne, ale w sumie nasza bohaterka świetnie amortyzuje nierówności, nie "tłucze", nie podskakuje nawet bez ładunku. Wygodę kierowcy ponadto poprawia pneumatycznie zawieszony fotel, m.in. z regulacją wysokości oraz funkcją szybkiego opuszczania. Dzięki szerokiemu zakresowi regulacji kolumny kierownicy można zająć wygodną pozycję do jazdy.
Dwóch pasażerów (załoga) nie ma już tak dobrze, muszą się zadowolić mniej wygodnymi siedzeniami, a ten, który siedzi bliżej kierowcy ma dość ograniczone miejsce na nogi.
Co ciekawe, samochód wyposażono nawet w szyberdach (może na wysypisku nie, ale poza nim można skorzystać), klimatyzację, elektrycznie ustawiane i ogrzewane lusterka, elektrycznie regulowane szyby i system oceniający pracę kierowcy - wszakże w "komunalce" też warto jeździć oszczędnie.
Bez "kadzenia", czyli w opinii praktyków
Podjeżdżamy testową Scanią do przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej w Słupsku, gdzie o śmieciarce mogą wypowiedzieć się praktycy. Pojazd wzbudza duże zainteresowanie. Za kierownicą zasiada jeden z pracowników i podczas przejażdżki wykonuje nawrót na wąskim placyku przy biurowcu. Wysiada zachwycony zwrotnością tego pojazdu. - Zawraca jak auto osobowe! - oznajmia. - To zasługa między innymi skrętnej tylnej osi. Takie rozwiązanie sprzyja też mniejszemu zużywaniu się opon - zwraca uwagę nasz rozmówca.
Możemy dodać, że znaczenie ma także zmniejszony specjalnie na potrzeby zwrotnej śmieciarki rozstaw osi podwozia. Przedstawiciele firmy komunalnej sprawdzają jeszcze zabezpieczenie, polegające na tym, że nacisk na jeden z tylnych stopni, na które wchodzą pracownicy obsługi, powoduje przerwanie pracy zabudowy-śmieciarki. Ponadto pojazd posiada funkcję powodującą ograniczenie prędkości oraz uniemożliwiającą cofanie, gdy tylny pomost obsługowy w śmieciarce jest zajęty.
Z uznaniem wypowiadają się o zabudowie Ekocel. - Eksploatujemy już trzy zabudowy tej marki na innych podwoziach i sprawdzają się - słyszymy. - Nie są awaryjne, dzięki temu, że producent nie przesadza z faszerowaniem ich elektroniką.
Pokazujemy naszym ekspertom jeszcze konsolę sterowania śmieciarką - za pomocą przycisków w kabinie kierowca może obsługiwać sprzęt bez wychodzenia z szoferki. - Z jednej strony to udogodnienie, ale też kolejny gadżet elektroniczny, nasz serwis pewnie nie byłby zachwycony - słyszymy opinię.
Kolejne udogodnienie, a właściwie wyposażenie służące bezpieczeństwu to kamera z tyłu pojazdu, z której obraz kierowca ma cały czas na ekranie umieszczonym na desce rozdzielczej.
W gruncie rzeczy trudno byłoby doszukać się wad w takim pojeździe, na co zwracają uwagę sami przedstawiciele służb komunalnych. Zwrotność, spora ładowność, komfort jazdy... Dlaczego więc Scanie jeszcze nie zdominowały parków maszyn w takich firmach? Może to kwestia cen...
Zabudowa śmieciarki Medium XL - S3
Do skrzyni ładunkowej można załadować sporą masę odpadów - ładowność 11,4 tony uzyskano m.in. dzięki wysokiej wytrzymałości podwozia, w klasie Heavy duty (H).
Skrzynia ładunkowa śmieciarki to konstrukcja stalowa, całkowicie spawana, wodoszczelna, z podwyższoną ścianą czołową. Wyposażona jest w przegrodę wypychającą. W celu opróżnienia skrzyni, przegroda wypychająca przesuwana jest w tył przez siłownik teleskopowy podwójnego działania.
Dokładne prowadzenie jest zapewnione przez boczne prowadnice. Dodatkowe klocki ślizgowe zmniejszają tarcie podczas pracy. Podczas załadunku przegroda wypychająca służy jako płyta oporowa do zagęszczania odpadów w połączeniu z mechanizmem zgarniającym. W celu uzyskania optymalnego zagęszczenia, w instalacji hydraulicznej utrzymywane jest przeciwciśnienie.
Odwłok z mechanizmem załadunkowym, w całości wykonany spawem ciągłym, zamontowany z tyłu skrzyni ładunkowej otwierany jest w sposób uchylny do góry. Na wypadek spadku ciśnienia przy uniesionym odwłoku zainstalowane są odpowiednie zabezpieczenia przed pęknięciem przewodu, które zapobiegają gwałtownemu opadnięciu odwłoka. Podczas ruchu w górę mechanizmu zgarniającego, odpady są dociskane do przegrody wypychającej i maksymalnie zagęszczane w każdym kolejnym cyklu.
W systemie zabezpieczeń przewidziano, m.in. system bezpiecznego cofania: kamera typu Brigate VBV 750B s/w (BE) 24V z monitorem 5-calowym kolor kTFT/LCD (w kabinie), stopnie odchylane w górę ze zintegrowanym zabezpieczeniem w postaci czujnika obciążenia, akustyczny sygnał ostrzegający o cofaniu pojazdu i zamykaniu odwłoka z kabiny, system zwalniający i zatrzymania awaryjnego (po naciśnięciu przycisku zatrzymania awaryjnego rozlega się akustyczny sygnał alarmowy w kabinie kierowcy), system komunikacji akustycznej między operatorem i kierowcą.
Belkowe urządzenie zasypowe SK 200 jest przystosowane m.in. do pojemników okrągłych 90/110 l, MGB 120/240 l, MGB 660/770 l (pokrywa płaska z tworzywa sztucznego), MGB 770/1.100 l (pokrywa przesuwana ze stali) i MGB 1.100 l (pokrywa przesuwana z tworzywa sztucznego).
Czas wysypywania: SM 90/110 l, MB 120/240 l - ok. 8 sekund; MGB 770/1100 l, 660/770 l - ok. 11 s.
Dopuszczalna masa całkowita/admin. |
29.000/26.000 kg |
Ładowność |
11.400 kg |
Zabudowa |
śmieciarka, objętości skrzyni ładunkowej 17,5-22 m3 |
Rozstaw osi |
3.300 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
DC9 38 280 Euro 5/9,3 litra |
Moc maksymalna |
280 KM przy 1.900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.400 Nm przy 1.000-1.350 obr/min |
Skrzynia biegów |
GRS895, 12-biegowa, dwuzakresowa z półbiegami oraz dwoma biegami wstecznymi, sterowanie Opticruise |
Napęd |
6x2*4 |
Zawieszenie przednie |
mechaniczne, resory paraboliczne |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne, dwie osie |
Układ hamulcowy: |
tarczowy, sterowany elektronicznie, hamulec silnikowy (wydechowy) |
Wyposażenie pojazdu testowego, m. in.: |
blokada mechanizmu różnicowego, Hill hold - system zapobiegający staczaniu pojazdu, kabina CP16 (dzienna), elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, elektrycznie sterowane szyby, wywietrznik dachowy, światła do jazdy dziennej (LED), pneumatyczny fotel kierowcy, klimatyzacja, komputer pokładowy, radio, urządzenie komunikacyjne C200 - FMS, regulowana kolumna kierownicy.różnicowego, Hill hold - system zapobiegający staczaniu pojazdu, kabina |