Koncepcyjny samochód ciężarowy Iveco Glider zaprojektowany został z myślą o maksymalizacji wydajności, oszczędności energii oraz komforcie kierowcy w czasie jazdy.
W Gliderze zastosowano całą gamę innowacyjnych rozwiązań zwiększających wydajność i oszczędność energii. Zużycie paliwa jest szacowane na poziomie do 40 procent niższym niż w przypadku tradycyjnego samochodu ciężarowego z silnikiem Diesla. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu w pojeździe źródeł energii odnawialnej w postaci ogniw fotowoltaicznych, układu odzyskiwania energii kinetycznej, układu odzyskiwania ciepła ze spalin, zastosowaniu wysokowydajnych rozwiązań, takich jak silnik bez paska klinowego, a także najnowszej generacji układów cieplnych i pomocniczych.
Inżynierowie konstruując samochód koncepcyjny zwrócili również uwagę na zmniejszenie oporów w czasie jazdy, a w szczególności na ograniczenie oporu aerodynamicznego, a także toczenia.
Koncepcja Glidera została zainspirowana obserwacjami przyrody. Według producenta, design pojazdu symbolizuje przemianę orła, który szybuje w powietrzu w czasie schodzenia w dół, aby na koniec stać się Gliderem, w momencie lądowania. Jest to całkowicie nowa koncepcja w projektowaniu pojazdów i obiecuje, oprócz wysokiej wydajności, niski poziom oddziaływania na środowisko.
Wysoka wydajność energetyczna jest osiągana na cztery sposoby: wytwarzanie energii odnawialnej w pojeździe, odzysk energii, wyjątkowo wydajna energetycznie konstrukcja oraz zmniejszone opory ruchu.
Energia ze słońca i z odzysku
Glider wykorzystuje ogniwa fotowoltaiczne, aby wytwarzać energię odnawialną. Ogniwa te zajmują obszar około dwóch mkw. na dachu kabiny, gdzie są omiatane strugą powietrza, w efekcie zapewniając wysoką wydajność - wytwarzają do 2 kWh energii dziennie.
Konstruktorzy Iveco opracowali układy do odzyskiwania i wykorzystywania energii kinetycznej, która zostałaby rozproszona w postaci ciepła w czasie hamowania, a także jako ciepło silnika, które byłoby utracone razem ze spalinami i przez chłodnicę.
System KERS odzyskuje wystarczająco dużo energii, by zasilić nią większość pomocniczych układów elektrycznych pojazdu. W przypadku Glidera ciepło ze spalin jest zamieniane w energię elektryczną za pomocą układu termodynamicznego, który działa jak mały, wydajny silnik parowy, funkcjonujący w oparciu o cykl cieplny Rankine'a. Wysokowydajny wymiennik ciepła jest zainstalowany na linii wydechu spalin, tuż za układem kontroli emisji i wytwarza ciśnienie w obwodzie z cieczą organiczną, która toleruje niskie temperatury. Układ odzyskiwania ciepła zmniejsza zapotrzebowanie pojazdu na paliwo o 10 proc. w czasie jazdy na autostradzie.
Nadmiar energii elektrycznej, nie wykorzystanej przez układy pomocnicze, jest przechowywany w specjalnym akumulatorze wysokoenergetycznym i może być użyty jako źródło energii, gdy pojazd jest nieruchomy.
W koncepcyjnej ciężarówce zainstalowano energooszczędne dodatkowe wyposażenie elektryczne (w tym elektryczny układ klimatyzacji z energooszczędną funkcją sterowania mikroklimatem w kabinie), nowej generacji układ ogrzewania oraz oświetlenie wewnętrzne, a także oświetlenie w pełni wykorzystujące diody elektroluminescencyjne (LED).
Zmniejszony opór w czasie jazdy
Czerpiąc inspirację z aerodynamiki, która pozwala ciału szybować, opracowano i zastosowano szereg specjalnych rozwiązań w konstrukcji tego wehikułu, aby umożliwić mu dostosowanie charakterystyki aerodynamicznej do realizowanej pracy przewozowej. Nowy pokładowy układ gospodarowania energią cieplną (inteligentnego chłodzenia) łączy płaskie wymienniki ciepła, pozwalające na aktywne zarządzanie chłodzącym powietrzem (przegrody ruchome), w efekcie zmniejszając współczynnik oporu powietrza (Cx) pojazdu.
Innowacyjna obrotnica siodłowa pozwala na automatyczne rozprzęganie naczep, a co ważniejsze, na regulowanie odległości pomiędzy ciągnikiem a naczepą w czasie jazdy, w celu zminimalizowania zawirowań powietrza i siły oporu. Zoptymalizowano także przepływ powietrza w przedziale silnikowym i pod pojazdem, na całej długości, aż do wydechu.
Opływowo i funkcjonalnie
Stylistyka koncepcyjnego Iveco uwzględnia zewnętrzną aerodynamikę. Wydajność aerodynamiczna linii nadwozia jest zwiększona przez płaskie wymienniki ciepła, które działają jak owiewki po bokach.
Koncept włoskiego producenta stanowi również ucieleśnienie nowego podejścia do warunków życiowych w kabinie. Projekt wnętrza jest ponowną interpretacją trzech głównych funkcji kabiny pojazdu eksploatowanego na długich trasach: prowadzenie pojazdu - więcej ergonomii oznacza większe bezpieczeństwo; miejsce pracy - zaawansowana technologia oznacza wyższą wydajność; dom - zapewnienie komfortu i dobrego samopoczucia.
Aby zoptymalizować funkcję "prowadzenie pojazdu", tablicę przyrządów przymocowano przy kole kierownicy pod kątem dającym się regulować, aby przyrządy były doskonale widoczne dla kierowcy, niezależnie od jego pozycji za kierownicą. Tablica przyrządów jest całkowicie konfigurowalna i zawiera - jak zapewnia producent - naturalny i intuicyjny interfejs, który można dopasować do indywidualnych potrzeb użytkownika.
Aby umożliwić efektywne korzystanie z kabiny z trybie "miejsce pracy", stworzono komfortowe stanowisko pracy po stronie pasażera. Inteligentną jednostkę sterującą można skonfigurować jako wielofunkcyjny komputer i używać z pulpitem sterowniczym, wyposażonym w blat roboczy, szuflady i uchwyt na butelki. Fotele mają łączyć styl z funkcjonalnością, w tym z łatwością utrzymania w czystości.
W celu zapewnienia właściwego mikroklimatu w szoferce, układ klimatyzacji steruje powietrzem wdmuchiwanym do kabiny pod kątem jego temperatury, prędkości, wilgotności oraz zapachu.
Samochód został również wyposażony w "oddychającą" tablicę wskaźników i tylną ściankę, które zostały opracowane wspólnie z firmą Reiter Automotive: to nowatorskie rozwiązanie pozwala utrzymać stałą temperaturę w kabinie bez przeciągów, które zostały ograniczone do określonych miejsc w pojeździe. W przypadku funkcji "dom" wielofunkcyjne urządzenie Hotpoint-Aniston "Ivory" tworzy swego rodzaju kuchnię, umożliwiając przechowywanie żywności, gotowanie a nawet zmywanie naczyń.
Miejsce do spania to regulowane łóżko, które można ustawić na dowolnej wysokości, dogodnej dla kierowcy. Składa się je do góry, gdy nie jest używane, pozostawiając więcej wolnego miejsca w kabinie.
Przestrzeń z tyłu kabiny może być wykorzystywana do odpoczynku, ćwiczeń, czy oglądania filmów.
Kabina Glidera zawiera również zaawansowane rozwiązania projektowe w zakresie oświetlenia i akustyki przestrzennej. W jej wnętrzu są światła punktowe, z wykorzystaniem energooszczędnych i trwałych diod LED.