W lipcu 2013 roku planowane jest wprowadzenie nowego systemu opłat drogowych we Francji o nazwie Ecotaxe. Zostaną nim objęte pojazdy powyżej 3,5 t poruszające się po drogach krajowych i trasach szybkiego ruchu.
Z nowego podatku wyłączone będą pojazdy używane do przewozu osób. Pierwsze płatne odcinki zostaną wprowadzone już w kwietniu 2013 r. na autostradach i kilku drogach szybkiego ruchu w Alzacji dla pojazdów powyżej 12 t. Natomiast od lipca 2013 r. obowiązek ten będzie dotyczył pojazdów powyżej 3,5 t na w całej Francji. Ecotaxe będzie można rozliczać automatycznie m.in. poprzez urządzenia pokładowe operatorów kart paliwowych DKV Euro Service i UTA.
Dotychczasowy system opłat na autostradach prywatnych we Francji pozostanie niezmieniony, co oznacza, że funkcjonować będą dwa oddzielne systemy. Ecotaxe obejmie ponad 15 tys. km dróg krajowych i lokalnych, a więc nie będzie już możliwości przejazdu przez Francję z ominięciem dróg płatnych. Przewoźnicy będą musieli odrębnie zarejestrować się do dwóch systemów opłat: TIS PL - obowiązującego na autostradach oraz Ecotaxe - obowiązującego na pozostałych drogach.
Opłaty Ecotaxe będą niższe niż stawki za autostrady. Wyniosą średnio 0,12 euro za kilometr (średnia wysokość opłaty za korzystanie z autostrad to 0,19 euro/km). Ich wysokość zależeć będzie od kategorii pojazdu (DMC i liczba osi), klasy emisji spalin oraz ilości przejechanych kilometrów. Planowane jest wprowadzenie trzech kategorii pojazdów: 2-osiowe poniżej 12 t, 2-osiowe od 12 t i pojazdy z 3 i więcej osiami. Obecnie trwają prace nad ustaleniem kategorii pojazdów oraz tabeli opłat.
Co istotne, państwo francuskie planuje zastosowanie zredukowanej stawki podatku w trzech regionach szczególnie ważnych dla rozwoju kraju. W Akwitanii oraz w regionie Midi-Pyrénées stawka Ecotaxe ma być o 25% niższa, zaś w Bretanii o 40% niższa.
Należności w systemie Ecotaxe będzie można rozliczać w trybie pre-paid (przedpłaty) lub post-paid (za pomocą urządzenia pokładowego). Firmy zainteresowane bezpośrednią rejestracją będą musiały nabyć u francuskich operatorów dwa różne urządzenia: oddzielne dla TIS PL oraz dla Ecotaxe.
Uniwersalny Box od DKV i Multibox od UTA
Aby tego uniknąć, przewoźnik może zdecydować się na jedno uniwersalne urządzenie: DKV Box, oferowane przez operatora kart paliwowych DKV, lub Multibox od firmy UTA.
Jedno i drugie urządzenie umożliwi regulowanie nowych opłat drogowych oraz na rozliczanie opłat w czterech różnych systemach: TIS-PL (Francja), Ecotaxe (Francja), Via-T (Hiszpania) i tunel Liefkenshoek (Belgia).
Przedstawiciele obu firm zwracają uwagę, że zaletą skorzystania z tego rozwiązania będzie możliwość obniżenia podatku o ok. 10%, łączne fakturowanie e-myta w obu francuskich systemach, a także możliwość odliczenia podatku VAT od opłat drogowych. Rabaty obowiązują tylko przy rozliczeniach w trybie post-paid. Nie bez znaczenia pozostaje oferowany przez operatorów odroczony do 30 dni termin płatności.
Obydwa boksy, poza możliwością regulowania myta w czterech różnych systemach, będą miały wiele funkcji, takich jak planowanie tras przejazdu wraz z kalkulacją kosztów myta, lokalizacja pojazdu w całej Europie, kontrola tras przejazdu, czy przekazywanie różnego rodzaju alertów związanych z nieprawidłowym działaniem urządzenia.
Serwis online będzie również umożliwiał raportowanie, co jest dziś nieodzownym instrumentem w zarządzaniu flotą pojazdów. Zarządzanie opłatami w przypadku DKV dostępne będzie w programie eReporting, dostępnym na stronie internetowej tej firmy.
DKV było pierwszym operatorem w Europie, który zaproponował jeden box do rozliczania kilku systemów opłat. Firma ta, jako jedyny emitent kart paliwowych, jest pełnoprawnym operatorem opłat drogowych we Francji. Od lat klienci DKV mogą rozliczać także e-myto za pomocą boksu, który jest akceptowany w Hiszpanii oraz w wybranych miejscach w Belgii i Niemczech.
UTA zaopatrzyła pierwszych klientów w nowy MultiBox. Za jego pomocą mogą płacić za autostrady w Hiszpanii i we Francji, a potem będą mogli regulować opłaty Ecotaxe.
Firmy planują, że z czasem możliwe będzie rozszerzenie użyteczności boksów w zakresie opłat drogowych tak, by stosowane one był do rejestracji myta także w innych krajach, np. w Portugalii, Polsce, Szwajcarii, Czechach, czy w Niemczech. Urządzenia są przygotowane technicznie i tym samym są pierwszym krokiem w kierunku interoperacyjności myta w Europie - jeden box dla wszystkich systemów autostradowych.
Czy opłaty Ecotaxe będą objęte podatkiem VAT?
Michał Bałakiera, dyrektor generalny DKV Euro Service Polska:
- W systemie Ecotaxe VAT nie będzie naliczany, ponieważ to podatek wprowadzany przez państwo. Funkcjonować więc będzie podobnie do naszego rodzimego viaTOLL. W drugim systemie, a więc TIS PL, VAT jest naliczany, ponieważ autostradami i tunelami zarządzają prywatne spółki. Firmy zainteresowane uzyskaniem zwrotu podatku mogą skorzystać w tym celu z pośrednictwa operatorów kart paliwowych. W przypadku DKV VAT odejmowany jest od wysokości kolejnej faktury.
Nazwa systemu |
TIS PL |
Ecotaxe |
Technologia |
DSRC (mikrofalowa) |
System hybrydowy: GPS + DSRC |
Rozpoczęcie |
w 2007 r. |
20 lipca 2013 r. |
Trasy |
sieć ok. 9.000 km autostrad |
ok. 15.000 km dróg krajowych i lokalnych |
Obowiązuje |
wszystkie pojazdy powyżej 3,5 t |
Wszystkie pojazdy powyżej 3,5 t |
Rozliczenie |
post-paid, np. przez urządzenie Box pre-paid np. kartą paliwową |
post-paid, np. przez urządzenie Box pre-paid np. kartą paliwową |
Koszty (średnio) |
0,19 ? za km |
0,12 ? za km |
Rabaty |
maks. 13% przy płatności z dołu we Francji |
możliwość obniżenia podatku o ok. 10% na wybranych odcinkach |
Źródło: DKV |