W tym roku Feber, producent i importer naczep z Sieradza, wchodzący w skład grupy Inter Cars, został generalnym przedstawicielem belgijskiej firmy VeDeCar i wprowadza do oferty naczepy chłodnie tej marki.
Fabryka karoserii i zabudów izotermicznych VeDeCar, mieszcząca się w Merksplas w Belgii, jest liderem w Europie, jeśli chodzi o rynek chłodni głębokiego mrożenia. Oferuje chłodnie o najlepszym współczynniku przenikalności cieplnej (k). Według Michała Wiśniewskiego, dyrektora zarządzającego w firmie Feber, naczepa głębokiego mrożenia VeDeCar ma współczynnik k=0,29, podczas gdy najlepsze produkty konkurencji mają ten współczynnik na poziomie 0,32 (producent francuski), 0,35 (Hiszpania), 0,37 (Niemcy), czy 0,40 (Polska). Kilka takich chłodni już sprzedano i dostarczono polskim odbiorcom, m.in. firmie Fraikin Polska, która zajmuje się wynajmem pojazdów.
Współpraca producenta z Sieradza z belgijską fabryką ma szerszy charakter, bowiem Feber teraz także dostarcza podwozia do naczep chłodni produkowanych nie tylko dla polskich odbiorców, lecz także z innych krajów europejskich. Ostatnio mieliśmy okazję kilkakrotnie przyjrzeć się prezentowanej przez Febera na targach i pokazach, naczepie chłodni VeDeCar ISO 50, zbudowanej właśnie na podwoziu polskiego producenta.
Rama naczepy to konstrukcja ze stali wysokogatunkowej, ze specjalnie wzmocnionym podwoziem, osadzona jest standardowo na trzech osiach Mercedesa (możliwe także osie SAF i BPW), z gwarancją na 5 lat lub 1 mln km. Dopuszczalne obciążenie konstrukcyjne na oś wynosi 9 ton (administracyjne 8 t). Zawieszenie jest pneumatyczne, pierwsza oś podnoszona automatycznie. Stosuje się instalację pneumatyczną Knorr/Wabco.
Skrzynia chłodnicza, o podstawowej pojemności 90 m sześc. (33 europalety), wyposażona jest standardowo w agregat Carrier Maxima 1300 D/E (+ zbiornik paliwa 230 l) i elektroniczny rejestrator pracy agregatu z drukarką Datacold 250. Jak uzyskuje się tak dobry rezultat, jak wspomniany współczynnik przenikalności termicznej k=0,2? Po części to tajemnica producenta, ale z materiałów informacyjnych i na konferencji prasowej dowiadujemy się o szczegółach konstrukcyjnych. Ściany boczne mają grubość 50 mm, przednia 100 mm, dach 80 mm, drzwi tylne (na czterech zawiasach) 60 mm, a standardowo wzmocniona podłoga aż 120 mm. Jak poinformował M. Wiśniewski skrzynie wykonywane są m.in. z poliestru prasowanego pod wysokim ciśnieniem, dzięki czemu mają jednolitą strukturę. W ścianach bocznych jest aluminiowa wkładka do wysokości 250 mm, a w podłodze brzoza fińska. W podstawowym wyposażeniu przewidziano też rękawy rozprowadzające. Na taką zabudowę producent udziela trzyletniej gwarancji.
W wyposażeniu dodatkowym przewidziano m.in. doppelstock na 66 europalet, felgi aluminiowe, uchwyty promowe i składany zderzak, dodatkowe szyny do chłodni hakówki, klapy przewietrzeniowe, drzwi boczne i inne agregaty chłodnicze.
Chłodnia VeDeCar nie jest lekka, jej masa własna z agregatem wynosi od 8.300 do 9.400 kg (hakówka), ale dzięki dobrej izolacji termicznej nadwozia agregat chłodniczy może pracować mniej intensywnie, a to oznacza oszczędność w paliwie wykorzystywanym przez to urządzenie oraz mniejsze zużycie, czyli większą trwałość samego agregatu. Zaletą takiej konstrukcji jest też jej duża sztywność i szczelność oraz zachowywanie wysokiej wartości przy odsprzedaży, po latach eksploatacji.
W Polsce często kierujemy się przy wyborze, także naczep, ceną. A taki produkt jak ten zaprezentowany nie może być tani. Powodzenie naczep VeDeCar w naszym kraju może więc w dużym stopniu zależeć od zmiany naszych przyzwyczajeń.
Objętość/doppelstock |
90 m sześc., 33 europalety/66 europalet |
Rama pojazdu |
stal o podwyższonej wytrzymałości S 355J2G3 |
Osie |
Mercedes |
Hamulce |
tarczowe (430 mm), Knorr Bremse 2S2M z EBS i RSS |
Nogi podporowe |
Jost L500 z przekładnią 2-biegową |
Czop pociągowy |
Jost 2" |
Ogumienie |
Continental HTR2 385/65 R 22.5 |
Felgi |
stalowe 10-otworowe offset 120 |
Układ elektryczny |
Hella (ECE), diody LED |
Zbiornik paliwa agregatu |
230 l, z tworzywa sztucznego |
Masa własna z agregatem |
8.300-9.400 kg |
DMC naczepy |
39.000 kg |
Wysokość wewnętrzna |
2.500/2.600/2.650/2.700/2.800/2.850 mm |