Sydeme, spółka publiczna odpowiedzialna za utylizację odpadów komunalnych w okręgu Moselle-Est (Francja), zakupiła od Iveco 34 pojazdy napędzane gazem ziemnym (NGV). Sześć z nich to vany marki Fiat Professional (cztery modele Fiorino i dwa Doblo) a pozostałe 28 to pojazdy marki Iveco.
Flotę zaprezentowano podczas Journee Filiere BioMethane - dnia całkowicie poświęconego produkcji i waloryzacji biometanu - który odbył się 23 października we francuskiej miejscowości Forbach leżącej przy granicy z Niemcami.
Zasilane biometanem
Gama Iveco składa się z trzech samochodów Daily - lekkich pojazdów wielozadaniowych o dopuszczalnej masie całkowitej od 3,4 do 7 ton - i 25 ciężarówek Stralis - będących reprezentatywnym produktem marki Iveco w segmencie pojazdów ciężkich o dopuszczalnej masie całkowitej od 19 do 44 ton.
Pojazdy tankowane są na publicznej stacji paliw najnowszej generacji - GNVERT - oferującej zarówno paliwo CNG, jak i biometan. Flota jest w całości zasilana biometanem, dzięki czemu pojazdy wytwarzają śladowe ilości zanieczyszczeń - cząsteczek stałych i tlenków azotu, a emisja hałasu jest bardzo niska. Rezygnacja z diesla umożliwia redukcję kosztów zużycia paliwa aż o 40%.
Zakład Metavalor, należący do firmy Sydeme, wytwarza z domowych odpadów - dostarczanych przez flotę NGV Iveco - energię elektryczną, gorącą wodę, odnawialne paliwo oraz kompost stosowany w rolnictwie organicznym.
Clément Chandon, dyrektor ds. produktów w Iveco France, tak skomentował partnerstwo z Sydeme: - Wybór Iveco, europejskiego lidera w segmencie pojazdów napędzanych gazem ziemnym, oznacza, że Sydeme zdecydowało się wprowadzić alternatywę dla diesla w postaci najczystszej, najbardziej wszechstronnej i najbardziej rentownej technologii.
Technologia ta jest dostępna dla każdego tonażu do 44 ton. Zapewnia ona ciche funkcjonowanie pojazdu, co umożliwia stworzenie optymalnego środowiska pracy, a zarazem jest niemalże niezauważalna dla społeczności lokalnej. Korzystna cena paliwa CNG gwarantuje szybki zwrot inwestycji, a niska zawartość węgla umożliwia redukcję CO2 o około 10%.
Dzięki biometanowi produkowanemu przez Sydeme pojazdy te w ogóle nie przyczyniają się do zwiększenia efektu cieplarnianego. Żadna inna technologia - ani obecnie istniejąca, ani będąca w fazie rozwoju - nie może zaoferować porównywalnego wyniku: pojazd o obciążeniu użytkowym do 29 ton wiozący ładunek na odcinku od 300 do 700 km, który nie zwiększa efektu cieplarnianego i nie obniża jakości powietrza, a jednocześnie zmniejsza niedogodności powodowane wytwarzanym hałasem.
Iveco we Francji
Silnik Cursor 8 NGV montowany w ciężarówkach Stralis jest produkowany w zakładzie FPT Industrial (Fiat Powertrain Technologies) w miejscowości Bourbon-Lancy (department Saône-et-Loire) we Francji.
Firma Iveco, która projektuje, produkuje i sprzedaje szeroką gamę autokarów i autobusów we Francji, jest liderem na tamtejszym rynku pojazdów transportu zbiorowego.
Ponadto przoduje ona w liczbie autobusów NGV obecnie kursujących po Francji i posiada ponad 80-procentowy udział w tym segmencie rynku. Pojazdy te, również wyposażone w silnik Cursor 8 są produkowane w fabrykach w miejscowościach Annonay (departament Ardeche) oraz Rorthais (departament Deux-Sevres).