Renault Trucks nie ustaje w poszukiwaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych sprzyjających ekonomice eksploatacji. Najnowszy projekt to Renoter, który ma na celu zbadanie możliwości odzysku ciepła z gazów wydechowych i przekształcenia go w energię elektryczną. Zmiana postaci energii z cieplnej w elektryczną jest osiągnięta natychmiast dzięki wymiennikowi zamontowanemu w układzie wydechowym, wyposażonym w terminale wykonane z materiału termoelektrycznego. Problem polega na znalezieniu najbardziej wydajnych i niedrogich komponentów wymiennika ciepła - to jest przecież projekt badawczy ukierunkowany na opracowanie rozwiązania możliwego do zastosowania na skalę przemysłową, spełniającego warunki cenowe i będącego dostępnym.
Badania prowadzone przez ostatnie trzy lata mają się zakończyć w październiku 2011. Renault Trucks, będąc liderem rynku w dziedzinie redukcji zużycia paliwa (szczególnie Renault Premium Route), jest głęboko zaangażowane w badania, które mają na celu sprawdzenie wszelkich możliwości uzyskania dalszego obniżenia zapotrzebowania na olej napędowy. Jednym z takich przedsięwzięć jest sprawdzenie, jak zjawisko termoelektryczności można wykorzystać do obniżenia zużycia paliwa.
Odciążanie alternatora
- Renoter pochodzi od francuskiego określenia "odzysku ciepła z silnika i przekształcania go w energię na drodze zjawiska termoelektryczności" - wyjaśnia Luc Aixala, inżynier i manager projektu w Renault Trucks. - To działa na bardzo prostej zasadzie: energia cieplna zgromadzona w spalinach zostaje odzyskana i zamieniona w elektryczną. To oznacza, że alternator nie musi pracować tak ciężko, więc spada zapotrzebowanie na paliwo.
Poszukiwanie komponentów
Zmiana postaci energii z cieplnej w elektryczną jest osiągnięta natychmiast dzięki wymiennikowi zamontowanemu w układzie wydechowym, wyposażonym w terminale wykonane z materiału termoelektrycznego. Problem polega na znalezieniu najbardziej wydajnych i niedrogich komponentów wymiennika ciepła - to jest przecież projekt badawczy ukierunkowany na opracowanie rozwiązania możliwego do zastosowania na skalę przemysłową, spełniającego warunki cenowe i będącego dostępnym.
- Chcemy stworzyć system, który jest wydajny i pewny - podkreśla Luc Aixala, - wykorzystujący materiały termoelektryczne, które są bez problemu dostępne oraz możliwie tanie, takie jak silikon, magnez czy mangan.
Program badawczy Renoter rozpoczął się w 2008 roku, a jego zakończenie jest planowane na październik 2011. Jak dotąd dowiedziono, że oszczędności mogą wynosić około 1 kW, co oznacza o 1% niższe zużycie paliwa w normalnych warunkach eksploatacji.
Jednak dopiero końcowe rezultaty w połączeniu z wynikami pozostałych badań ukierunkowanych na odzysk energii zadecydują, czy ten system zostanie wdrożony do pojazdów produkowanych masowo.
Z publicznym wsparciem
Projekt Renoter został oficjalnie poparty przez LUTB (Lyon Urban Truck and Bus: Miejskie Ciężarówki i Autobusy Lyonu) oraz zrzeszający konkurencyjnych producentów pojazdów i podzespołów francuski Związek Mov'eo. W ciągu trzech lat nakłady budżetowe sięgnęły 4,5 miliona euro, z czego połowa została sfinansowana ze środków publicznych. W badania włączyły się trzy laboratoria uniwersyteckie (Caen, Montpellier and Nancy) jak również Renault Trucks, Renault, Valeo, Sherpa Engineering i Nexter Systems.