Maszyny budowlane. Nowy samojezdny żuraw wieżowy: Liebherr MK 88
Firma Liebherr wprowadziła do sprzedaży w Polsce nowy model samojezdnego żurawia wieżowego - MK 88. To największy i najmocniejszy czteroosiowy żuraw na rynku. Seria żurawi MK dostosowana jest do montażu przez jedną osobę poprzez sterowany z pilota program (czas montażu części wieżowej to około 11 minut). Transport następuje wraz z kompletnym wyposażeniem - z wieżą teleskopową, wysięgnikiem, kompletnym balastem, agregatem prądowym i podnoszoną kabiną.
Jak poinformował nas Jakub Stachura, doradca techniczno-handlowy z Liebherr-Polska, MK 88 można będzie zobaczyć m.in. podczas majowych targów Autostrada-Polska w Kielcach.
Średni w serii MK
Czteroosiowy MK 88 to koncepcja rozwinięta specjalnie dla szerokiego spektrum zastosowań. Szczególnie nadaje się na place budowy w centrach miast, do prac prowadzonych nocą i budownictwa z prefabrykatów, do prac na dachach, jak i montażu kolektorów słonecznych, urządzeń wentylacyjnych lub prac przy renowacji dachów. Jak zapewnia producent, żuraw samojezdno-wieżowy zapewnia mobilność szybkobieżnego żurawia jezdnego oraz różnorodność zastosowania typową dla żurawia wieżowego, obrotowego.
To kolejny, średni żuraw z serii MK. W 2007 roku na rynek trafił kompaktowy, trzyosiowy model MK 63 - najmniejszy przedstawiciel tej serii, przeznaczony do stosowania w gęsto zabudowanych centrach miast. W ofercie firmy jest też pięcioosiowy model MK 100, największy z tej trójki.
Seria żurawi MK dostosowana jest do montażu przez jedną osobę poprzez sterowany z pilota program (czas montażu części wieżowej to około 11 minut). Transport następuje wraz z kompletnym wyposażeniem - z wieżą teleskopową, wysięgnikiem, kompletnym balastem, agregatem prądowym i podnoszoną kabiną.
Dla tego typu żurawi kilka zastosowań dziennie to żaden problem. Dysponują nowoczesnym podwoziem samochodowym, a dzięki kierowaniu wszystkimi kołami można manewrować nawet na najbardziej ograniczonej przestrzeni na budowie. Dla zrealizowania tego celu dostępne są elektroniczne programy jazdy.
Z rekordowym zasięgiem
MK 88 ma najdłuższy wśród żurawi czteroosiowych wysięgnik (45 metrów!), największą wysokość podnoszenia (59,1 m) i największy udźwig na końcu wysięgnika (2.050 kg, z dodatkowym balastem). Model ten charakteryzuje się zwartą i zwrotną konstrukcją. Ma sztywną, dwusekcyjną wieżę teleskopową, o konstrukcji kratownicowej. Trójsekcyjny wysięgnik jest rozkładany do maksymalnej długości 45 metrów w poziomie na dużej wysokości, dzięki czemu może sprawnie operować w ciasnej zabudowie miejskiej. Mobilny żuraw budowlany może pracować na dwóch standardowych wysokościach zawiesia (17,9 i 30,2 m), z możliwością trójstopniowego ustawienia kąta pochylenia wysięgnika (15, 30 i 45 stopni).
Nowy żuraw napędzany jest sześciocylindrowym silnikiem wysokoprężnym Liebherr o mocy 408 KM, współpracującym z przekładnią ZF AS-Tronic, o 12 przełożeniach do jazdy w przód i dwóch do jazdy w tył. Energii dla silników elektrycznych dostarcza kompaktowy generator (48 kVA), napędzany dieslem. Cicha praca urządzeń kwalifikuje model MK 88 do pracy na obszarach specjalnie chronionych przed hałasem.
Bezstopniowa regulacja wysokości kabiny zapewnia operatorowi żurawia doskonałą obserwację przestrzeni roboczej. Pracę ułatwia mu automatyczne tłumienie ruchów obrotowych ciężaru oraz tryb pozycjonowania, w którym ruch zawieszonego ładunku odbywa się wyjątkowo wolno. Aby zademonstrować związane z tym możliwości, na pokazach firmowych operator z powodzeniem podnosi np. stolik z butelką szampana i kieliszkami.
Udźwig maksymalny |
8.000 kg |
Udźwig na końcu wysięgnika |
1.850/2.050 kg |
Długość wysięgnika |
45 m |
Wysokości podnoszenia |
|
Nominalna |
17,9 m |
Wieża wyteleskopowana |
30,2 m |
Pozycja kątowa wysięgnika 15 st. |
40,2 m |
Pozycja kątowa wysięgnika 30 st. |
50,4 m |
Specjalna pozycja kątowa wysięgnika 45 st. |
59,1 m |
Waga całkowita |
48 t |
Napęd |
8x6x8 |