Samochody ciężarowe. Mercedes Atego 1224L/5360
Mercedes-Benz Atego w prezentowanej wersji tonażowej jest nowością w gamie tego modelu. Wyposażony w układ hamulcowy Telligent samochód ma doskonale radzić sobie z ciężkimi przyczepami (do 16,5 t) - dopuszczalna masa całkowita zestawu to 28 ton. Aktualny model Atego został wprowadzony na rynek w końcu 2010 r. Ma wygląd upodabniający go do wizerunku najnowszego Actrosa. Przekonstruowano część przednią, nadając atrapie chłodnicy styl znany z większego modelu. Ciekawostką jest system MSS, czyli start-stop, który... wyłącza silnik na postoju. Może się to zdarzyć nawet przy zatrzymaniu na czerwonym świetle. To rozwiązanie może według producenta ograniczyć zużycie paliwa w trakcie miejskiej dystrybucji do 2,8 %.
W tej wersji auto ma komfortową kabinę, wyposażoną w dwie leżanki. Czyli jest to ciężarówka z pogranicza dystrybucji i przewozów dalekobieżnych.
Atego dostępne jest w wersjach od 6,5 do 16 ton; prezentowany pojazd o dopuszczalnej masie całkowitej 11.990 kg jest tzw. ciężarówką podmytową (poniżej 12 t), czyli można nią jeździć w Niemczech bez opłat drogowych. Dwa łóżka będą więc jak znalazł. Właśnie w tym wariancie tonażowym Atego należy do najbardziej popularnej kategorii samochodów wykorzystywanych do dystrybucji w Europie.
W stylu Actrosa
Aktualny model Atego został wprowadzony na rynek w końcu 2010 r. Ma wygląd upodabniający go do wizerunku najnowszego Actrosa. Przekonstruowano część przednią, nadając atrapie chłodnicy styl znany z większego modelu.
Wygodne wejście do kabiny zapewnia szeroki stopień umocowany na ramie obniżonej w obszarze osi przedniej. Niskie wejście ogranicza zmęczenie kierowcy, wynikające z częstego wysiadania i wsiadania do samochodu.
Wnętrze dostępnej w czterech wersjach kabiny kierowcy nowego Atego oferuje rozliczne nowości. Seryjnie montowana jest kierownica wielofunkcyjna, z przyciskami do obsługi komputera pokładowego, radia i telefonu. Nowo zaprojektowany zestaw wskaźników z chromowanymi oprawami prędkościomierza i obrotomierza jest wyposażony w obsługujący grafikę wyświetlacz, przedstawiający dodatkowe wskazania np. telematycznego systemu flotowego FleetBoard lub urządzenia nawigacyjnego. Kierownica pokryta skórą, regulowana w dwóch płaszczyznach, tylko zakres jej regulacji mógłby być większy.
Nowe, wysokiej jakości, obicia siedzeń i zintegrowane z fotelami, tapicerowane zagłówki uzupełniają komfortowe wyposażenie seryjne auta. Pneumatyczny fotel kierowcy jest wygodny, z wszechstronną regulacją ustawienia, łącznie z kątem pochylenia siedzenia i z przedłużaniem siedziska - na dłuższej trasie takie lepsze podparcie ud sprawia, że kierowca jest mniej zmęczony. Do pełni szczęścia brakuje już tylko podłokietników. Tylko fotel pasażera jest sztywno zawieszony.
Silnik ma... gasnąć!
Trzy silniki z technologią BlueTec w wersji Euro V są dostępne w Atego w siedmiu klasach mocy, od 129 do 286 KM, a w popularnej klasie 12-tonowej klient może się zdecydować na silnik cztero- lub sześciocylindrowy. W naszym przypadku jest to sześciocylindrówka 238 KM. Dobrze radzi sobie z takim wozem.
Odgłosy silnika do wnętrza docierają bardzo osłabione, zawieszenie dobrze neutralizuje nierówności (pneumatyczne z tyłu).
Skrzynia ośmiobiegowa manualna, dwa zakresy po cztery biegi. Wchodzą gładko, ale każda zmiana wymaga wywijania dźwignią (nie ma przełącznika zakresów lub półbiegów). W jeździe miejskiej jest to czasem nużące. Skrzynia ta nie ma też tzw. biegu pełzającego, który ułatwiałby manewrowanie.
Ciekawostką jest system MSS, czyli start-stop, który... wyłącza silnik na postoju. Może się to zdarzyć nawet przy zatrzymaniu na czerwonym świetle. To rozwiązanie może według producenta ograniczyć zużycie paliwa w trakcie miejskiej dystrybucji do 2,8 %. Po zgaszeniu wystarczy wciśnięcie sprzęgła, aby auto natychmiast automatycznie odpaliło. W nowym pojeździe działa to bez zarzutu.
Na 18 europalet
Zabudowa kurtynowa to duża, jak na tę klasę pojazdu, ładownia (wydłużony tylny zwis ramy pojazdu o 400 mm). Mieści 18 europalet. Jej ramę podłogową wykonano ze stali o podwyższonej jakości St 52-2, w całości ocynkowanej ogniowo, łącznie z wew. przestrzeniami profili zamkniętych. Podłoga wykonana jest ze sklejki impregnowanej - wodoodpornej, z powierzchnią antypoślizgową (grubość 24 mm), gniazda do mocowania ładunku wkomponowano w podłogę. Zderzaki paletowe wysokość 20 mm - Safety Lock - wielopunktowy system mocowania ładunku. Ściana przednia wykonana jest z kaset ocynkowanych ogniowo, lakierowanych, od wew. sklejka do pełnej wysokości. Ściana tylna: pełne drzwi aluminiowe - lakierowane, kąt otwarcia 270 st. Dach przesuwny niezależnie od boków, profile wzdłużne aluminiowe. Plandeka Rolplan.
Dystrybucyjne w założeniu Atego w przedstawionej wersji to ciężarówka także na długie trasy. Ma komfortową kabinę, pojemną ładownię, dodatkowo może ciągnąć ciężką przyczepę. W wariancie 11.990 DMC z powodzeniem będzie służyć jako zwolniona z opłat drogowych (Niemcy), transgraniczna ciężarówka ekspresowa.
Dopuszczalna masa całkowita |
11.990 kg |
Ładowność |
4.600 kg |
Zabudowa |
kurtyna przesuwna, dach przesuwny |
Wymiary ładowni - dł./szer./wys. |
wewn. 7.320/2.480/2.800 mm |
Rozstaw osi |
5.360 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
R6, LA BlueTec 5 (Euro 5)/6,4 l |
Moc maksymalna |
238 KM przy 2.200 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
850 Nm przy 1200-1800 obr/min |
Skrzynia biegów |
manualna, 8-przełożeniowa |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
resory paraboliczne, stabilizator |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne, 2-miechowe, stabilizator |
Układ hamulcowy |
Telligent z ABS i ASR, 2-obwodowy, pneumatyczny, tarcze z przodu i z tyłu, korektor siły hamowania. hamulec silnikowy |
Wyposażenie pojazdu demonstracyjnego, m.in: blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu, dodatkowy zbiornik paliwa, układ uruchamiania i zatrzymywania silnika, układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu, halogenowe światła przeciwmgłowe, kabina L (długa, z wysokim dachem, 2 leżanki), elektrycznie podnoszony szyberdach, el. regulowane lusterka (ogrzewane), el. sterowane szyby, zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna, centralny zamek z pilotem, pneumatyczny fotel kierowcy (Grammer), skórzana kierownica regulowana dwupłaszczyznowo, wskaźnik temperatury zewnętrznej, radio z odtwarzaczem CD, komputer pokładowy systemu FleetBoard, klimatyzacja, tempomat, |
Gwarancja na układ napęd. |
3 lata lub 250.000 km |