Samochody ciężarowe. Podsumowanie roku i plany Scania Polska
Powiało optymizmem na konferencji prasowej, jaką w grudniu zorganizowała Scania Polska. Według szacunków polskiej centrali skandynawskiej firmy w 2010 roku sprzedaż nowych samochodów ciężarowych powyżej 16 ton dmc powinna być wyższa od tej w 2009 r. o 35-40 procent. Udział Scanii w rynku nowych pojazdów po 11 miesiącach 2010 roku wyniósł 16,8 proc. Firma dostarczyła w tym czasie 1.330 ciężarówek, w tym 1.024 ciągniki i 306 podwozi. Jak poinformowali przedstawiciele Scanii na konferencji, dobrze został przyjęty na rynku model Fleetline, w pierwszym półroczu odnotowano duże dostawy tej ciężarówki (ok. 400 sztuk).
Rozkręca się też rynek ciężarówek używanych. Według obliczeń Scanii, do końca października 2010 r. nowych właścicieli znalazło 16.206 takich pojazdów, co oznacza wzrost rynku o ponad 50 proc!
Międzynarodówka w górę, budowlanka w dół
W całym 2009 r. importerzy sprzedali w Polsce łącznie 6.342 ciężarówki o dmc ponad 16 t, a do końca listopada 2010 r. już 7.920 (2.054 podwozia i 5.866 ciągników). Rok 2010 powinien zamknąć się sprzedażą około 9.000 ciężkich pojazdów. Listopad 2010 okazał się najlepszym miesiącem pod względem dostaw od lipca 2008, dostarczono bowiem 1.131 pojazdów.
Udział Scanii w rynku nowych pojazdów po 11 miesiącach wyniósł 16,8 proc. Firma dostarczyła w tym czasie 1.330 ciężarówek, w tym 1.024 ciągniki i 306 podwozi. Jak poinformowali przedstawiciele Scanii na konferencji, dobrze został przyjęty na rynku model Fleetline, w pierwszym półroczu odnotowano duże dostawy tej ciężarówki (ok. 400 sztuk). Przypomnijmy, że jest to ciągnik skonfigurowany przede wszystkim z myślą o klientach flotowych, na co wskazuje sama jego nazwa. Jest to propozycja ekonomiczna, ze skromniejszym wyposażeniem i z niżej zawieszoną kabiną.
Optymizmem napawa koniunktura w transporcie międzynarodowym. Natomiast rekordowo niski jest segment pojazdów budowlanych. Szacowane dostawy Scanii w tym segmencie w całym 2010 r. to około 200 sztuk, a w najlepszych latach bywało po... 500. Ciekawostką jest duża sprzedaż samochodów strażackich na podwoziach Scanii - aż 120 takich pojazdów w 2010 r. zasiliło straże pożarne. W sumie około 15 proc. nowych ciężarówek Scanii kupowanych jest w powiązaniu z kontraktem serwisowym.
Firma sprzedaje coraz więcej autobusów miejskich i turystycznych. W ciągu 11 miesięcy 2010 r. dostarczono 54 takie pojazdy, podczas gdy w całym 2009 r. do odbiorców trafiły 33. Autobusy miejskie dostarczono w ubiegłym roku do Jaworzna, Słupska i Olsztyna, a przetargi Scania wygrała tez w Łomży (22), Słupsku (5 CNG) i Koszalinie (8).
Używane coraz młodsze
Rozwinął się obrót ciężarówkami używanymi. Według Pawła Palucha, szefa marketingu Scania Polska, tylko 28 proc. rynku stanowią nowe pojazdy, reszta to "używki".
- W 2010 r. nastąpił wzrost cen pojazdów używanych, co wiąże się na pewno z ograniczoną podażą za granicą - powiedział P. Paluch. - Na uwagę zasługuje odmładzanie się tego rynku. W ciągu 10 miesięcy 2010 r. aż 41 proc. rejestracji samochodów używanych stanowiły pojazdy w wieku 4-6 lat, podczas gdy jeszcze w 2009 r. dominowały 7-8-letnie. Udział Scania Polska w rynku pojazdów używanych wynosi blisko 20 proc.
W obrocie ciężarówkami używanymi, wg danych z pierwszych 10 miesięcy 2010 r. Scanię wyprzedza tylko MAN.
Według przedstawiciela Scanii, w najbliższych latach będzie jednak coraz mniej używanych pojazdów na rynku, z powodu skromnej w ostatnich latach sprzedaży nowych.
Sieć rozrosła się
Głównymi wydarzeniami w Scania Polska w 2010 r. były: konkurs dla kierowców YETD (w 2011 roku konkurs nie będzie organizowany), wprowadzenie na rynek Scanii V8 730 KM i ciągnika Fleetline, rozszerzenie oferty o szkolenia okresowe w Szkole Jazdy Scania, rozszerzenie oferty usług serwisowych, otwarcie nowych serwisów w Gliwicach i Pile oraz rozbudowa serwisu w Łodzi. Jeśli chodzi o V8 to na razie sprzedano w Polsce tylko jeden taki pojazd. W polskich warunkach nie ma aż takiego dużego zapotrzebowania na wysoka moc, jak w krajach górzystych, ale zapewne niektórzy przewoźnicy będą wybierać taki ciągnik ze względów prestiżowych.
W ubiegłym roku minęło 15 lat od założenia Scanii Polska S.A. Obecnie w sieci dilerskiej zatrudnionych jest 700 pracowników (472 w Scania Polska). Marka ma dziewięciu dilerów (w tym 7 własnych Scania Polska), 33 serwisy (21 własnych), regionalny magazyn części, centrum szkoleniowe w Nadarzynie i w Opolu. Wszystkie serwisy oferują usługi Scania Assistance i posiadają certyfikat DOS.
Plany na 2011
W tym roku Scania Polska planuje otwarcie kolejnych nowych serwisów: w Kielcach, Białymstoku i Siedlcach. W zamierzeniach jest też konkurs dla mechaników Top Team oraz Scania Demo Tour, czyli lokalne prezentacje u dilerów. Nową propozycją dla użytkowników Scanii będzie pakiet Ecolution. Będzie to wyposażenie pojazdów, szkolenie kierowców i monitoring użytkowania ukierunkowane na obniżenie zużycia paliwa, a co za tym idzie - zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska. Podczas obsługi serwisowej pojazdów objętych takim pakietem szczególną uwagę będzie się zwracać na elementy służące ekonomicznej jeździe, jak choćby właściwe ustawienie osłon aerodynamicznych.
Rok 2011 to także 100 rocznica produkcji autobusów Scania oraz planowane wprowadzenie nowego autobusu turystycznego Scania Touring na polski rynek. Ciekawostką jest to, że ten autobus jest produkowany w Chinach. Scania będzie dostarczać do Chin tylko własne podwozia ze Szwecji.