Wiadomości z rynku

sobota
28 grudnia 2024

Volvo FH 4x2 uczy ekonomicznej jazdy

Szkoła Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks
03.12.2010 00:00:00
Praktycznie każdy kierowca po przeszkoleniu oszczędza od dwóch do dziesięciu procent paliwa - twierdzi Tomasz Jaworski, menedżer ds. szkoleń kierowców z Volvo Trucks Center Polska. Właśnie Volvo zwraca szczególną uwagę na szkolenie kierowców pod kątem ekonomiki jazdy. Służy do tego nowy ciągnik siodłowy - FH 4x2 z w pełni obciążoną naczepą.
We wrześniu br., działająca w ramach Volvo Truck Center Polska Szkoła Doskonalenia Jazdy Volvo Trucks otrzymała nowy pojazd szkoleniowy - najnowszy ciągnik siodłowy FH 4x2 z w pełni obciążoną naczepą. Przed dwoma tygodniami, na spotkaniu w Młochowie pod Warszawą, ze szczegółami szkolenia mogli się zapoznać dziennikarze.
Już nie za darmo
Mając na uwadze nową unijną dyrektywę, nakładającą na wszystkich kierowców zawodowych obowiązek odbycia 35 godzin szkolenia uzupełniającego w ciągu każdych pięciu lat, Volvo Trucks opracowało kompleksowy program szkolenia spełniający ustawowe wymagania UE. Od końca czerwca br. tematyka szkoleń realizowanych przez Szkołę Doskonalenia Jazdy została rozszerzona o ofertę szkoleń okresowych kierowców.
Jak ujawnili na spotkaniu przedstawiciele Volvo, jeszcze w 2007 r. szkolenia organizowane były za darmo i wtedy zdarzało się, że klienci tego nie szanowali. Na przykład po przyjeździe instruktorów na umówione spotkanie w firmie przewozowej okazywało się, że... kierowcy powyjeżdżali. Teraz za przeszkolenie jednego kierowcy z ekonomicznej jazdy z elementami bezpieczeństwa przewoźnik płaci równowartość około 150 euro (ok. 100 euro na pojeździe klienta). Za 5-modułowe szkolenie okresowe około 300 euro (w tym szkolenie teoretyczne i praktyczne). Jak mówią pracownicy Volvo, np. w Holandii taka "przyjemność" kosztuje 500 euro.
Volvo Trucks proponuje też od niedawna przewoźnikom tzw. usługę zarządzania paliwem. Testowy projekt jest realizowany właśnie u jednego z klientów. Celem tego zamierzenia jest trwałe obniżenie zużycia paliwa. Wszystko trwa od 12 do 36 miesięcy i obejmuje m.in. audyt nadzoru zużycia paliwa, szkolenie kierowców i monitorowanie efektów. Wykorzystuje się w tym programie m.in. system Dynafleet, jako narzędzie pomiaru zużycia paliwa i oceny stylu jazdy. We wspomnianej firmie przewozowej okazało się, że w większości kierowcy jeżdżąc utrzymują wysokie, nieekonomiczne obroty silnika i prawie nie korzystają z hamulca silnikowego.
Z życia wzięte
Instruktorzy mogą długo opowiadać o błędach popełnianych przez kierowców, także tych z długim stażem za fajerką.
- Na początku szkoliliśmy kierowców na samochodach klientów - wspominał na spotkaniu Bogusław Lieske, instruktor techniki jazdy. - Kiedy trafiłem do firmy zajmującej się przewozem ładunków ponadgabarytowych, spodziewałem się spotkać tam wysoko wykwalifikowanych kierowców. A okazało się, że tak jak w większości innych firm, są to samouki, którym na początku kilku porad udzielił starszy kierowca. Jeśli ten starszy miał złe nawyki to też je przekazał. I tak to często jest z zawodowymi kierowcami.
- Wielu kierowców przy każdym rozpędzaniu pojazdu depcze pedał gazu do dna, choć często wystarczy wcisnąć go w połowie lub na dwie trzecie - zapewniał Robert Kantorek, instruktor techniki jazdy. - Czas rozpędzania jest taki sam, a paliwa mniej ubywa. Niektórzy jeżdżą "na lenia", cały czas na tempomacie i w ten sposób zawyżają spalanie. Z tego udogodnienia też trzeba korzystać z głową i na przykład jadąc pod górę lepiej rozpędzać się bez jego udziału, aby uniknąć pełnego obciążenia silnika choćby tuż przed szczytem wzniesienia.
R. Kantorek opowiedział też o kierowcach, którzy zajeżdżają do serwisu z zestawem, skarżąc się na odgłosy dobiegające z tyłu, jakby ktoś... uderzał młotem. A taki może być efekt braku smaru na siodle. W skrajnych przypadkach dochodziło do utraty sterowności i wypadnięcia z trasy!
Pod opieką trenera i elektroniki
Szkolącymi się kierowcami opiekuje się teraz już nie tylko trener, lecz także wiele elektronicznych systemów, które pomagają w jeździe. Nowy ciągnik siodłowy Szkoły Volvo jest nimi naszpikowany, jak rzadko które auto.
Pojazd wyposażony jest w rozwijający moc 460 KM silnik D13C w wersji Euro 5, zautomatyzowany układ zmiany biegów I-Shift oraz hamulec silnikowy Volvo VEB+. W wyposażeniu pojazdu znalazły się również system informacji transportowej Dynafleet oraz wszystkie oferowane przez tę firmę systemy bezpieczeństwa, a wśród nich układ stabilizacji toru jazdy ESP, układ wspomagania zmiany pasa ruchu, układ monitorowania pasa ruchu, aktywny tempomat (ACC + I-Cruise), układ monitorowania reakcji kierowcy, kamera cofania, reflektory doświetlające zakręty i czujnik deszczu. Na uwagę zasługuje również zastosowane w pojeździe elektro-pneumatyczne spinanie i rozpinanie siodła. W kabinie, oprócz fotela kierowcy i pasażera, zainstalowane zostały dwa dodatkowe miejsca siedzące.
Podczas prezentacji w Młochowie mieliśmy okazję uczestniczyć w krótkim szkoleniu praktycznym, pokonując 17-kilometrową trasę zestawem szkoleniowym, z 23-tonowym ładunkiem na naczepie.
Szkolny "efhacz" to cudo techniki, w którym kierowca czuje się prawie jak pilot nowoczesnego samolotu. Wrażenie robi choćby elektryczne ustawianie fotela, jeszcze rzadko spotykane w ciężarówkach i nagromadzenie urządzeń, pomagających w jeździe. Bardzo dobrym rozwiązaniem, sprzyjającym oszczędnej jeździe, jest funkcja zautomatyzowanej skrzyni biegów, która po puszczeniu pedału gazu przełącza się "na luz". Kiedy silnik nie hamuje, rozpędzony zestaw potrafi bardzo długo toczyć się bez gazu, zwłaszcza gdy jest nawet niewielki spadek. Kiedy trzeba użyć silnika do wytracania prędkości, wystarczy ruch dźwigienką hamulca (kilka stopni, przy czym siłę hamowania można dodatkowo wzmacniać, manualnie redukując biegi).
Oczywiście prowadząc według własnego uznania powodowaliśmy szybsze wysysanie oleju napędowego z baku, niż jadąc według wskazówek trenera z Volvo, kiedy oszczędzaliśmy po kilka litrów ON/100km.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.