Wiadomości z rynku

czwartek
26 grudnia 2024

Ciężarówki i autobusy bez winiet za to z ETC

Logistyka. Kapsch ma zdążyć z mytem do 1 lipca 2011
19.11.2010 00:00:00
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz konsorcjum Kapsch podpisały 2 listopada umowę na zaprojektowanie, dostawę oraz obsługę Krajowego Systemu Poboru Opłat (ETC). System ma być gotowy 1 lipca 2011 roku, a przychody Skarbu Państwa w związku z ETC do 2018 roku mają wynieść 19,5 mld zł. System obejmie docelowo około 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. Opłaty będą pobierane od samochodów ciężarowych oraz autobusów (powyżej 3,5 t), a ich kierowcy nie będą musieli już kupować winiet uprawniających do poruszania się po drogach krajowych. Kierowcy aut osobowych będą mogli przystąpić do systemu na zasadzie dobrowolności.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz konsorcjum Kapsch podpisały 2 listopada umowę na zaprojektowanie, dostawę oraz obsługę Krajowego Systemu Poboru Opłat (ETC). System ma być gotowy 1 lipca 2011 roku, a przychody Skarbu Państwa w związku z ETC do 2018 roku mają wynieść 19,5 mld zł.
Konsorcjum Kapsch zaoferowało GDDKiA system w technologii komunikacji mikrofalowej (DSRC). System zostanie wybudowany kosztem 4,9 mld zł. Przypomniano, że konkurencyjna oferta konsorcjum MyToll opiewała na 6,5 mld zł.
System ETC obejmie docelowo około 2 tys. km autostrad, 5 tys. km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. Opłaty będą pobierane od samochodów ciężarowych oraz autobusów (powyżej 3,5 t), a ich kierowcy nie będą musieli już kupować winiet uprawniających do poruszania się po drogach krajowych. Kierowcy aut osobowych będą mogli przystąpić do systemu na zasadzie dobrowolności. Wysokość opłat oraz szczegóły techniczne zostaną określone w terminach późniejszych.
Firma Kapsch istnieje na rynku europejskim od 1892 roku. Główne obszary działalności firmy to tworzenie, realizacja, wdrażanie i eksploatacja systemów pobierania opłat drogowych, kontrola ruchu miejskiego i budowa inteligentnych systemów transportu. Wdrożyli 230 systemów w 39 krajach na pięciu kontynentach, z prawie 18 mln dostarczonych urządzeń pokładowych (OBU) oraz 13.000 wyposażonych pasów ruchu, Kapsch zajmuje silną pozycję wśród dostawców systemów elektronicznego poboru opłat na świecie. Do wyżej wymienionych krajów należą m.in. Australia, Austria, Czechy, Chile, RPA i Szwajcaria.
Ponadto Kapsch wprowadza mikrofalowy system poboru opłat w Stanach Zjednoczonych, zaprojektuje, wykona i zainstaluje elektroniczny system poboru opłat drogowych na najdłuższym wiadukcie świata w Tajlandii. Takie doświadczenie firmy wg GDDKiA daje gwarancję wykonania systemu do 1 lipca 2011 roku.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że negatywne skutki wynikające z opóźnienia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego przewyższają korzyści związane z koniecznością ochrony wszystkich interesów, w odniesieniu do których zachodzi prawdopodobieństwo doznania uszczerbku w wyniku czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia i postanowiła uchylić zakaz zawarcia umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu konsorcjum MyToll.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.