Wielkopolski przedsiębiorca, Mariusz Bajer, właściciel firmy Almar Transport Spedycja z Małachowa koło Gostynia wymyślił sposób, jak przekonać kierowców do oszczędzania paliwa. Przy wsparciu Renault Trucks Polska zorganizował dla nich firmowy konkurs. Almar ma niemal 60 ciągników siodłowych. Większość to Renault Magnum i kilka Renault Premium Euro 5. Ciężarówki z Małachowa jeżdżą po całej Europie. Firma zatrudnia 65 kierowców. Do trwającego cały dzień konkursu wytypowanych zostało 12 z nich.
Renault Trucks Polska szkolenia w zakresie ekonomicznej i bezpiecznej jazdy pod nazwą Optifuel organizuje już od dwóch lat. Tym razem jednak pomysł był inny, a jego inicjatorem był szef Almaru.
Na wzór Optifuel
M. Bajer to, co zaobserwował podczas finałów ogólnopolskich konkursów postanowił przeszczepić na własne podwórko. Almar ma niemal 60 ciągników siodłowych. Większość to Renault Magnum i kilka Premium Euro 5. Ciężarówki z Małachowa jeżdżą po całej Europie. Firma zatrudnia 65 kierowców. Do trwającego cały dzień konkursu wytypowanych zostało 12 z nich. Na początek wysłuchali wykładów o przepisach pracy i transportu przeprowadzonych przez przedstawicieli PIP i ITD. Po nich do akcji wkroczyli instruktorzy Optifuel Training, Dariusz Ciesielski i Łukasz Kurcbard. Przeprowadzili wykład o technice najnowszych pojazdów Renault Trucks i krótki instruktaż, jak nimi jeździć.
Prawda z Infomaksu
Pierwsza część konkursu to eliminacje na trzech pojazdach z floty Almaru. Najważniejszymi kryteriami decydującymi o ocenie były składające się na efektywność jazdy średnia prędkość oraz średnie zużycie paliwa. Każdy z kierowców miał do pokonania taką samą, liczącą ok. 40 km trasę, zawierającą typowe drogowe utrudnienia - podjazdy i zjazdy, znaki stopu, ronda. Obserwatorem za każdym razem był instruktor, który po każdej zakończonej jeździe sczytywał jej dane do laptopa za pomocą systemu Infomax, w który wyposażone są wszystkie ciężkie Renault Trucks. Infomax pokazuje nie tylko z jaką prędkością i z jakim zużyciem paliwa ciężarówka pokonała drogę, ale także, na przykład, jak często kierowca używał hamulca, zmieniał biegi i z jaką prędkością obrotową pracował silnik. Po porównaniu wyników wyłoniono finałową trójkę. Różnice w średnim zużyciu paliwa były spore, sięgające ponad 4 l/100 km.
O awansie do finału decydowało uzyskanie najlepszego wskaźnika wynikającego z proporcji średnie zużycie paliwa/średnia prędkość. Ten wynik świadczy o efektywności jazdy. Najlepsza trójka stanęła do finałowej jazdy. Kierowcy po kolei zasiedli za kierownicą szkoleniowego Renault Magnum 480 DXi Optifuel Training z kurtynową naczepą w pełni obciążoną betonowym balastem. Każdy z kierowców miał do pokonania tę samą trasę co w eliminacjach. I tym razem opłaciło się dobrze wyważyć zużycie paliwa do średniej prędkości jazdy. Wygrał Jacek Jankowski, drugie miejsce zajął Łukasz Ciszewicz a trzecie Krzysztof Szturo. Co ciekawe, ten ostatni dopiero od 1,5 roku pracuje jako kierowca ciężarówki!
Zwycięzcy otrzymali nagrody ufundowane przez właścicieli Almaru. M. Bajer zapowiedział, że ten konkurs był wstępem do kompleksowego szkolenia wszystkich kierowców w firmie.
Mariusz bajer:
- Mężczyźni lubią sport, a nic tak nie pobudza ambicji jak rywalizacja. Ten konkurs to dopiero początek, chcę pokazać kierowcom ile od nich zależy. Niech zobaczą, co mogą sami wycisnąć z samochodów i dlaczego w firmie będą dalsze szkolenia w ramach treningu Optifuel. Nasza flota w znakomitej większości składa się z pojazdów Renault Trucks, więc wybór partnera, który pomoże nam w organizacji był oczywisty.