Samochody ciężarowe. DAF LF z dieslem i silnikiem elektrycznym
DAF rozpocznie produkcję modelu LF Hybrid, 12-tonowego samochodu dystrybucyjnego z równoległym systemem hybrydowym, jeszcze przed końcem tego roku. DAF LF Hybrid wykorzystuje równoległy system hybrydowy z silnikiem wysokoprężnym i silnikiem elektrycznym. Opisywany samochód ciężarowy jest napędzany przez jeden z nich lub oba jednocześnie. 4,5-litrowy silnik wysokoprężny Paccar FR standardowo spełnia wymagania ultraniskiej emisji substancji szkodliwych, określanych normą EEV, bez filtra sadzy. W samochodzie DAF LF Hybrid silnik ten uzyskuje maksymalną moc 160 KM i jest połączony z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Eaton (Autoshift).
Nastąpi to po zakończonych właśnie całościowych testach terenowych, podczas których pojazdy były sprawdzane w najróżniejszych praktycznych zastosowaniach, zarówno u klientów z Wielkiej Brytanii, jak i całej Europy. Technologia hybrydowa może według producenta spowodować mniejsze zużycie paliwa, a co za tym idzie - obniżenie emisji CO2 o 10-20%, w zależności od zastosowania. DAF jest jednym z pierwszych europejskich producentów ciężarówek, którzy rozpoczęli produkcję ciężarówki hybrydowej.
Paccar, spółka macierzysta DAF, jest liderem w dziedzinie technologii hybrydowej. W Stanach Zjednoczonych marki Kenworth i Peterbilt oferują asortyment modeli, w których wykorzystywana technologia hybrydowa z silnikiem wysokoprężnym i/lub elektrycznym znacząco zmniejsza zużycie paliwa i emisję. W ramach międzynarodowego programu hybrydowego Paccar samochód DAF LF Hybrid został opracowany w ścisłej współpracy z Eaton, University of Technology w Eindhoven oraz Leyland Trucks Ltd., także spółką Paccar.
Technologia diesla EEV
DAF LF Hybrid wykorzystuje równoległy system hybrydowy z silnikiem wysokoprężnym i silnikiem elektrycznym. Samochód jest napędzany przez jeden z nich lub oba jednocześnie. 4,5-litrowy silnik wysokoprężny Paccar FR standardowo spełnia wymagania ultraniskiej emisji substancji szkodliwych, określanych normą EEV, bez filtra sadzy. W samochodzie LF Hybrid silnik ten uzyskuje maksymalną moc 160 KM i jest połączony z automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów Eaton (Autoshift).
Pomiędzy sprzęgłem a skrzynią biegów jest zainstalowany silnik elektryczny, który może zarówno zapewniać napęd, jak i działać jako generator. Energia wyzwalana podczas hamowania jest przechowywana w bateriach litowo-jonowych i ponownie wykorzystywana podczas przyspieszenia. W zależności od stopnia naładowania baterii litowo-jonowych komputer centralny ustala, kiedy napęd zapewnia silnik wysokoprężny, a kiedy i w jakim stopniu używany jest silnik elektryczny.
Baterie litowo-jonowe
Zestaw akumulatorów dla systemu hybrydowego składa się z 96 ogniw o napięciu 3,4 V i waży ok. 100 kg. Gdy te akumulatory są całkowicie naładowane, samochód LF Hybrid może poruszać się około dwóch kilometrów z napędem elektrycznym, bez potrzeby stosowania silnika wysokoprężnego. W praktyce wystarcza to na wjazd i wyjazd z "zielonych stref" w centrach miast. W tego typu warunkach silnik wysokoprężny również pracuje na jałowym biegu, aby napędzać różne elementy (np. pompę sterującą i sprężarkę powietrza). LF Hybrid jest także wyposażony w system "start/stop".
Oprócz zestawu akumulatorów technologia hybrydowa DAF składa się z transformatora prądu, który przetwarza prąd zmienny dostarczany przez generator na prąd stały dla akumulatorów. Do podwozia zamontowane jest również urządzenie do chłodzenia wspomnianego transformatora. DAF LF45.160 Hybrid jest o 300 kg cięższy niż standardowy model tylko z silnikiem wysokoprężnym, niemniej 12-tonowy LF Hybrid zapewnia użyteczną nośność ok. 7,5 tony.
Testy terenowe
Program opracowywania pojazdu LF Hybrid został zwieńczony całościowymi testami terenowymi. Poza rozbudowanymi programami testowymi wykorzystano dziesięć pojazdów w celu zyskania praktycznego doświadczenia przez klientów w Wielkiej Brytanii i pozostałej części Europy dla różnych zastosowań dystrybucyjnych przez okres dwóch lat. Próba terenowa wykazała przede wszystkim niezawodność technologii hybrydowej DAF, ale także - w zależności od zastosowania - możliwość uzyskania oszczędności w zużyciu paliwa, a co za tym idzie - emisji CO2 o 10-20%.
Inną zaletą technologii hybrydowej jest wydłużenie okresu eksploatacji elementów podatnych na zużycie, jak np. okładzin hamulcowych i tarczy sprzęgłowej, gdyż hamowanie odbywa się z udziałem silnika elektrycznego.
DAF rozpoczyna dostawę pojazdu LF Hybrid w Wlk. Brytanii, Holandii, Niemczech, Francji i Belgii - krajach, w których według badań rynku zainteresowanie pojazdami hybrydowymi jest największe. W zależności od powodzenia LF Hybrid na wspomnianych rynkach producent zadecyduje, czy włączyć ten pojazd do standardowego asortymentu produktów w innych krajach.