Samochody ciężarowe firmy MAN są już wyposażane w dodatkowy hydrostatyczny napęd osi przedniej. System MAN HydroDrive zapewnia naszym ciężarówkom mniejsze zużycie paliwa niż klasyczny napęd terenowy, a daje możliwość elastycznego wykorzystywania pojazdów przeznaczonych do jazdy po drogach.
Pięć lat temu pojawiły się pierwsze ciężarowe MAN-y z dodatkowym hydraulicznym napędem przedniej osi i przełącznikiem na desce rozdzielczej umożliwiającym jego włączenie.
Rozwiązanie pośrednie
Spółka MAN Nutzfahr-zeuge jest na razie jedynym na świecie producentem pojazdów ciężarowych wyposażonych w ten system, który stanowi rozwiązanie pośrednie między typowym napędem stosowanym przy jeździe po drogach a klasycznym napędem na wszystkie koła. MAN oferuje to rozwiązanie w swoich pojazdach TGX i TGS - w sześciu wersjach układu kół, w systemach dwu- do czteroosiowych. Pojazdy z HydroDrive sprzedawane są w całej Europie. Wśród klientów w Austrii, Szwajcarii, Niemczech i w Skandynawii cieszą się one szczególnie dużą popularnością.
System MAN HydroDrive jest optymalnym rozwiązaniem dla takich pojazdów, które oprócz zwykłego poruszania się po drogach wymagają w niektórych warunkach skorzystania z dodatkowego napędu. Jako przykłady takich sytuacji można wymienić wjazd na plac budowy o nieutwardzonym podłożu i wyjazd z niego pojazdu dostarczającego materiały budowlane. Na nieutwardzonych drogach napęd na tylne koła może się okazać niewystarczający. Utrudnione jest również manewrowanie całkowicie załadowanym pojazdem ciężarowym bez napędu na oś przednią. W niektórych sytuacjach skorzystanie z napędu na wszystkie koła okazuje się wskazane.
Bez wad klasycznego napędu na wszystkie koła
Opracowany przez firmę MAN system napędu HydroDrive zapewnia lepszą trakcję oraz bezpieczeństwo i nie wymaga zastosowania skrzyni biegów, mechanizmu różnicowego osi przedniej i przedniego wału pędnego. Ponadto takie rozwiązanie gwarantuje niższe zużycie paliwa i mniejszą emisję CO2.
Pojazd ciężarowy z dodatkowo zainstalowanym systemem HydroDrive ma tylko niewiele większą masę od analogicznego wozu z napędem na oś tylną, ale jest o kilkaset kilogramów lżejszy od tego z klasycznym napędem na wszystkie koła. W praktyce oznacza to, że pojazdy z systemem HydroDrive dysponują większym obciążeniem użytkowym. Zatem zastosowanie go zapewnia możliwość bardziej elastycznego wykorzystania pojazdów przeznaczonych do poruszania się po drogach i dzięki temu niektórzy operatorzy mogą zrezygnować z zakupu dodatkowego wozu z napędem na wszystkie koła.
System HydroDrive jest jedynym rozwiązaniem napędu na wszystkie koła umożliwiającym napęd na przednią oś także w ciężarówkach o normalnej wysokości. Dzięki takiemu rozwiązaniu niektóre typy pojazdów mogą być dostępne w wersji z napędem na wszystkie koła. Dotyczy to np. tych z zabudową kontenerową z wymagalną wysokością pozwalającą na zachowanie przez człowieka pozycji stojącej, tak jak jest to w pojazdach z odłączalną skrzynią ładunkową straży pożarnej lub służb ratowniczych. Wysokie odłączalne skrzynie ładunkowe, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ograniczeniu wysokości, mogą być transportowane tylko w wypadku pojazdów użytkowych o normalnej wysokości. Tego typu wozy oznaczają też dla użytkownika większy komfort przy wsiadaniu oraz niższe położenie punktu ciężkości, co zapewnia im stabilność. W pojazdach z systemem HydroDrive nie ulega także zmianie szerokość skrętu w porównaniu z analogicznymi maszynami z napędem na oś tylną.
Zasilany przez pompę hydrauliczną
System HydroDrive napędza przednie koła pojazdu przy pomocy silników hydrostatycznych zasilanych przez pompę hydrauliczną o ciśnieniu do 420 barów. Napęd można uruchomić podczas jazdy i przy obciążeniu wozu, przekręcając odpowiedni przełącznik. Dzięki temu bez konieczności wcześniejszego zatrzymania pojazdu kierowca może bezpiecznie pokonywać wzniesienia. Dodatkowy napęd dostępny jest także podczas jazdy wstecz i w trybie ciągnienia.