Topowa Scania z najmocniejszym silnikiem, swego czasu określana przez producenta mianem króla dróg, to pojazd przeznaczony do najcięższych ładunków. Te ciągniki siodłowe palą swoje, ale nie są bardziej kłopotliwe niż wersje z mniejszą liczbą cylindrów. Co ważne części zamienne do tych Scanii są łatwo dostępne i względnie tanie.
Scania 144 z 14-litrowym, 530-konnym silnikiem produkowana była przez pięć lat, aż do wprowadzenia modelu 164 z 16 l silnikiem V8 (480 i 580 KM). Z uwagi na moc 144.530 przeznaczone było do najcięższych ładunków. Pojazd występował głównie jako ciągnik siodłowy z napędem 4x2, 6x2 i 6x4.
W najmocniejszej Scanii z silnikiem 14-litrowym montowano dwie największe wagonowe kabiny typu R oraz, rzadziej, szoferki T z silnikiem przed kabiną. Zwykle jest to największa kabina CR19 Topline. Użytkownicy ganią ją za małą liczbę schowków i za to, że górne łóżko zamontowano nad deską rozdzielczą. Niezbyt trwałe są zawieszenie i mechanizm odchylania szoferki.
Silnik V8 to mocna strona pojazdu. Do naprawy głównej wytrzymuje nawet 2 mln km i jeżeli coś się w nim dzieje, zazwyczaj chodzi o elementy wtrysku albo o osprzęt (słabe są np. alternatory). Dość często uszkodzeniu ulega sprzęgło, zwykle z winy kierowcy. Spalanie 530-konnego, załadowanego zestawu nie spada raczej poniżej 40 litrów na 100 km. Użytkując najmocniejszą wersję 144, pamiętać trzeba także, aby ostrożnie używać pedału gazu na śliskiej nawierzchni, bez ładunku. Skrzynie manualne są mocne, system Opticruise bywa zawodny (problemy z wałkiem na wybieraku, awarie czujników).
Do 144.530 bez większego problemu kupimy części zamienne, których ceny zazwyczaj nie odstraszają. Większych kłopotów nie ma także z naprawami. Zastrzeżenia zgłaszane są jedynie do wymiany poduszek pod kabiną, które wymagają demontażu tapicerki tylnej ściany kabiny, co jest pracochłonne. Przed zakupem radzimy skontrolować stan ramy (atakuje ją korozja).
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Ta Scania to rzadkość na rynku. Z uwagi na dużą moc przed zakupem trzeba zwrócić uwagę na elementy przeniesienia napędu, skrzynię biegów i sprzęgło. Pojazd ma prostą budowę, a większość części jest dostępna w zamiennikach. Liczyć trzeba się z większym spalaniem. Jak każdy silnik Scanii, V8 wymaga dobrego oleju napędowego i przestrzegania rygorów serwisowych.
DMC zestawu tech. admin. |
44.000 / 40.000 kg |
Masa własna |
7.900 kg |
Rozstaw osi |
3.300 mm |
Pojemność silnika / cylindry |
14,2 l / V8 |
Moc maksymalna |
530 KM |
przy obr/min |
1.900 |
Maks. mom. obr. |
2.300 Nm |
przy obr/min |
1.100 |
Skrzynia biegów |
ręczna 9+1 |
Chłodnica |
1.462 zł |
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) |
1.995 zł |
Reflektor |
250 zł |
Tarcza hamulcowa |
552 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
Filtr powietrza |
109 zł |
Reflektor |
200 zł |
Zderzak przedni |
650 zł |
Szyba czołowa |
850 zł |
Chłodnica |
800 zł |
1995 |
800 |
30,5 |
1996 |
1.280 |
33,9 |
1997 |
1.000 |
37,9 |
1998 |
870 |
43,7 |
1998 |
1.230 |
49,9 |
1999 |
760 |
53,3 |
2000 |
900 |
55 |