Taka Scania to w naszym kraju jeszcze rzadki widok. Kabina typu G jest najmłodszą spośród szoferek szwedzkiej firmy, a podwozie 6x6 ustępuje popularnością wersjom z napędzanymi tylko tylnymi osiami. Samochody ciężarowe wyprodukowane przez firmę Scania, o których mowa posiadają napęd 6x6. Jest on stały, nie ma możliwości odłączenia przodu. Taką możliwość mają natomiast wywrotki Scania 4x4.
Skok w bok
Czterystukonny silnik przy maksymalnym momencie obrotowym 2.100 Nm zapewnia wystarczającą sprawność na bezdrożach. Co ważne, jest zgodny z Euro 5 i nie wymaga dodawania AdBlue. Współpracuje z nim 12-biegowa (w tym półbiegi) skrzynia GRS905. Czasem, zanim mechanizmy się rozgrzeją, przełożenia wchodzą z pewnym oporem. Liczbę biegów zwielokrotnia dwubiegowa skrzynia rozdzielcza (reduktor) z blokadą międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Każda z osi ma również własną blokadę. Z tyłu w piastach kół znajdują się zwolnice.
Wysoko położona rama jest najwytrzymalszą z oferowanych przez Scanię. Metalowy, dolny stopień do kabiny jest składany, a stalowy, 300-litrowy zbiornik paliwa i inne akcesoria przymocowano wysoko. Prześwit jest spory. Światła chronią odchylane kratki. Bez stresu można popróbować jazdy w błocie po osie. Należy pamiętać tylko o właściwej kolejności załączania blokad - centralna, tylne mosty, przód. Służą do tego przyciski na tablicy rozdzielczej. W najnowszych modelach Scanii na ich miejscu będzie pokrętło, które wyklucza pomyłkę.
W terenie można by polegać tylko na hamulcu wydechowym, gdyby nie fakt, że uruchamia się go wyłącznie pedałem hamulca, zatem tak czy inaczej "bębny" pracują.
Dobry socjal
Kabina G posadowiona została na ramie niżej niż kabina R, więc tunel silnika jest dość wysoki. Najbardziej przeszkadza, gdy trzeba kogoś wpuścić prawymi drzwiami. Przeciskanie się w poprzek kabiny byłoby zbędne, gdyby pomyślano o jednym, maleńkim przycisku na desce.
Tablica rozdzielcza jest dobrze zorganizowana i czytelna. Pneumatyczny fotel kierowcy o dużym zakresie regulacji wygodny. W ogóle jak na ciężarówkę budowlaną z mechanicznym zawieszeniem zarówno kabiny, jak i osi Scania G jest całkiem spokojna. Nie trzęsie mocno. Mieliśmy gorsze doświadczenia z wywrotkami.
Trójstronna wywrotka KH-kipper sprawia solidne wrażenie. Wygodne stopnie na podwoziu i drabinka na skrzyni umożliwiają kontrolowanie załadunku. Nawiasem mówiąc, również rozkładany stopień pozwalający oczyścić przednią szybę jest większy i wygodniejszy w Scanii niż w ciężarówkach innych marek.
Plusy
Skuteczny w terenie układ napędowy.
Niezły jak na wywrotkę komfort jazdy.
Układ EGR eliminuje konieczność stosowania AdBlue.
Minusy
Skrzynia biegów działająca z oporami.
Brak dźwigni hamulca wydechowego.
Przydałby się centralny zamek.
Dopuszczalna masa całkowita (techniczna) |
26.000 (39.000) kg |
Ładowność (techniczna) |
ok. 15.000 (28.000) kg |
Rozkład dmc: oś przednia / oś tylna zespolona |
9.000 kg / 19.000 kg |
Objętość skrzyni ładunkowej |
12,7 m sześc. |
Wymiary wewnętrzne skrzyni ładunkowej |
Długość |
5.600 mm |
Szerokość |
2.500 mm |
Wysokość burty |
1.000 mm |
Kąt wychylenia skrzyni |
b.d. |
Silnik / pojemność skokowa |
6-cylindrowy, rzędowy / 12,74 l |
Moc maksymalna |
400 KM przy 1.900 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
2.100 Nm przy 1.000-1.300 obr/min |
Pojemność zbiornika paliwa |
300 l |
Napęd |
6x6 |
Zawieszenie przednie |
resory paraboliczne z drążkiem skrętnym i amortyzatorami |
Zawieszenie tylne |
resory trapezowe |
Układ hamulcowy |
bębnowy, pneumatyczny, dwuobwodowy, ABS, automatyczny hamulec wydechowy |
Wyposażenie pojazdu testowego |
komplet blokad mechanizmów różnicowych, reduktor, tempomat, klimatyzacja ręczna, elektrycznie otwierane szyby, ogrzewane lusterka, radio z CD, fotel kierowcy pneumatyczny, kierownica regulowana w dwóch płaszczyznach, osłona przeciwsłoneczna |
Gwarancja |
1 rok |
Przeglądy techniczne |
co 60 tys. km |