Holenderski Ginaf oparty konstrukcyjnie na DAF-ie to pojazd o bardzo dużej ładowności i ogromnych możliwościach terenowych. Niestety jest drogi w utrzymaniu.Samochody ciężarowe tej marki są dość skomplikowane w budowie. W przypadku awarii trzeba więc głęboko zajrzeć do portfela.
Seria M występuje przede wszystkim z napędami 8x8, 10x6 i 10x8. DMC pojazdów czteroosiowych to 46-47 t, pięcioosiowych zaś aż 50-65 t. W Polsce da się takie pojazdy rejestrować na nominalną DMC, ponieważ naciski na osie nie są przekroczone, przejść trzeba jednak żmudną drogę urzędową (zgodę wydaje Ministerstwo Infrastruktury). Czteroosiowe pojazdy mają skrzynie ładunkowe o kubaturze 22-24 m sześc., a pięcioosiowe mogą pomieścić nawet 27 m sześc.
Ginaf M ma szoferkę z DAF-a CF, zazwyczaj najmniejszą, dzienną. Różnica w stosunku do DAF-a to gorsza widoczność z wnętrza, spowodowana ogromną skrzynią ładunkową i wyższym zabudowaniem kabiny. Wiele pojazdów wyposażonych jest w czujniki oraz kamery cofania. W Ginafach znajdziemy także zwykle centralne smarowanie, hydroburty, większe, 400-litrowe zbiorniki paliwa itp. Ginafy z silnikami z XF-a (zwykle 430 KM, czasem także 380 KM) palą nawet 100 l/100 km w terenie.
Najwięcej problemów przysparza hydropneumatyczne zawieszenie (świetne w terenie i przy rozściełaniu asfaltu), które ma kosztowne w wymianie czujniki, brakuje także fachowców, którzy potrafią je ustawić. Problematyczne są tylne osie skrętne, często odmawiające posłuszeństwa. Zwykle się ich nie naprawia, co prowadzi do szybkiego zużycia drogich opon.
Części są drogie, trudno je dostać. Na razie wśród ASO oferuje je tylko firma DBK oraz nieautoryzowana przez DAF-a firma J.A.C. Trawińscy z Koszalina. Mechaników z odpowiednią wiedzą w Polsce da się policzyć na palcach, a przyjazd fachowca z Holandii jest ekstremalnie drogi.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Ginaf ma skomplikowaną budowę, co podnosi koszty jego serwisowania i naprawy. Począwszy od pływających okładzin hamulcowych, które są dużo droższe, przez osie Sisu, stosowane w pojazdach wojskowych, aż po hydropneumatyczne zawieszenie. To ostanie pozwala np. kiprować pojazd na pochyłościach terenu, ale biada użytkownikowi, jeśli coś się w nim zepsuje. Ceny części są zaporowe. Kosztowniejsze w wymianie są nawet opony - Ginaf w Holandii pracuje bowiem na podmokłych terenach i stosuje się w nim szersze gumy niż normalnie, droższe o niemal połowę.
DMC |
46.000 kg |
Ładowność |
26.980 kg |
Rozstaw osi |
6.770 mm |
Poj. silnika / cylindry |
12,6 l / R6 |
Moc maksymalna |
428 KM |
przy obr/min |
1.900 |
Maks. moment obr. |
2.100 Nm |
przy obr/min |
1.100-1.350 |
Skrzynia biegów |
ręczna 16+1 |
Przykładowe rozmiary kipra |
Długość |
7.600 mm |
Szerokość |
2.400 mm |
Wysokość |
1.420 mm |
Chłodnica |
6.050 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
4.925 zł |
Reflektor |
920 zł |
Okładziny hamulcowe przód |
1.200 zł |
Filtr oleju |
137 zł |
Filtr powietrza |
419 zł |
Reflektor |
400 zł |
Zderzak przedni |
700 zł |
Szyba czołowa |
900 zł |
Chłodnica |
2.000 zł |
1997 |
500 |
88,9 |
1998 |
350 |
97,9 |
1999 |
410 |
125,6 |
2000 |
290 |
136,8 |
2001 |
222 |
147,1 |