Mercedes-Benz wprowadził do produkcji seryjnej Econica z silnikiem wysokoprężnym wyposażonym w innowacyjną technologię BlueTec EEV. Model rocznikowy 2010 ma lepsze silniki, jest bezpieczniejszy i bardziej komfortowy.Ten Mercedes to pojazd specjalny do wszelkich zadań. Bardzo często można zobaczyć go w roli śmieciarki, chociaż może być pojazdem komunalnym o szerszym zastosowaniu. Poza tym może być wykorzystywany jako wóz strażacki, czy też pojazd do obsługi naziemnej portów lotniczych. Ostatnio ten Mercedes jako ciągnik siodłowy zadebiutował z naczepą chłodnią, przeznaczoną do dystrybucji żywności.
Od roku 2002 Econic z napędem na gaz ziemny spełnia najostrzejsze aktualnie wymagania normy emisji spalin EEV. W porównaniu z normą Euro 5 wartości emisji cząstek stałych określone normą EEV są o ok. 33 procent niższe. Dysponując certyfikatem najbardziej wyśrubowanej obecnie normy emisji spalin UE EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle), silniki tylko w nieznacznym stopniu ustępują wymogom normy Euro 6, która zacznie obowiązywać od roku 2014. Econic może więc być wykorzystywany do przewozów w strefach ekologicznych.
Gazowy też zmodernizowany
W Econicu z napędem gazowym również zastosowano nowe rozwiązania: zespół napędowy oraz proces spalania zostały zoptymalizowane w takim stopniu, że uzyskano wzrost osiągów i zmniejszenie zużycia silnika. Oznacza to przede wszystkim redukcję kosztów przeglądów i napraw. Silnik napędzany gazem ziemnym jest najbardziej ekologicznym podzespołem pracującym w Econicu. Jednostka napędowa M 906 LAG o pojemności skokowej 6,9 l uzyskuje moc 279 KM. Nie emituje ona praktycznie żadnych pyłów ani cząstek stałych. Dodatkową zaletą napędu gazowego jest bardzo cicha praca silnika.
Pomiar obciążenia osi, ASR...
Zmodernizowany Econic będzie fabrycznie wyposażony w system pomiaru obciążenia osi oraz system zapobiegający poślizgowi kół napędowych (ASR). System pomiaru obciążenia osi skutecznie zapobiega przeładowaniu, rejestrując masę całkowitą pojazdu i pokazując kierowcy odpowiednie informacje na wyświetlaczu ciekłokrystalicznym. Obydwa systemy są szczególnie przydatne przy usuwaniu odpadów komunalnych. Podczas wywozu śmieci istnieje bowiem niebezpieczeństwo przypadkowego przeładowania pojazdu, co szkodzi zarówno podwoziu, jak i bezpieczeństwu eksploatacji. System ASR eliminuje natomiast problemy związane z eksploatacją w warunkach zimowych czy na śliskiej nawierzchni. Już wcześniej Econic był seryjnie wyposażany w blokadę mechanizmu różnicowego na osi napędzanej i oś ze zwolnicami planetarnymi - której zadaniem jest zwiększenie momentu obrotowego oddawanego na koła. Wszystkie wymienione wyżej elementy konstrukcyjne zapewniają dobre właściwości trakcyjne Econica.
Podnoszona i opuszczana rama
Już obecnie we wszystkich wariantach Econica dostępny jest w ramach wyposażenia seryjnego mechanizm podnoszenia i opuszczania ramy, który pozwala na jej podniesienie maksymalnie o 200 mm lub obniżenie o 60 mm - ułatwia to np. wymianę zabudowy. Elementem tego wyposażenia jest także zamykany schowek pod dachem kabiny do przechowywania narzędzi lub odzieży roboczej.
Zadbano także o pasażerów. W pojeździe tym montowane będą trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich fotelach (drugie półrocze 2010). Wysoki poziom komfortu i bezpieczeństwa wszystkich pasażerów zapewniają trzy wygodne pojedyncze siedzenia.
Ponadto samochód jest fabrycznie wyposażany w wydajny alternator 28 V/100 A, zapewniający zasilanie całej instalacji elektrycznej pojazdu oraz akumulatorów, a także rezerwę mocy dla dodatkowych odbiorników.
Specjalista do zadań różnych
Jako typowy pojazd specjalny do transportu komunalnego i dystrybucyjnego Econic prezentuje te właściwości, jakich oczekuje się od pojazdów wykorzystywanych w różnych branżach: gospodarce odpadami, straży pożarnej, obsłudze naziemnej portów lotniczych, transporcie paliw, mebli, mleka czy dystrybucji oleju opałowego. Econic to pojazd specjalny do wszelkich zadań, a ostatnio zadebiutował w roli ciągnika siodłowego z naczepą chłodnią, przeznaczonego do dystrybucji żywności.
Dziewięć tysięcy egzemplarzy wyprodukowanych w ciągu jedenastu lat zapewniło Econicowi dobrą pozycję na rynku, czyniąc zeń od dawna standard w rodzinie pojazdów z kabiną niskopodłogową. Według kierownictwa zakładu w Wörth, 20 procent klientów decyduje się na wybór wersji z napędem gazowym. Z uwagi na wzrost produkcji oraz duże zainteresowanie nabywców wersją Econica z silnikiem napędzanym gazem ziemnym przeniesiono w roku 2009 całość produkcji do zakładu pojazdów specjalnych w Wörth nad Renem. Wcześniej pojazd ten był wytwarzany w Mannheim.
Na gaz lub olej
Econic wyposażany jest w wysokoprężny silnik sześciocylindrowy w układzie rzędowym serii 900 albo silnik napędzany gazem ziemnym - obydwa rozwiązania spełniają wymogi normy emisji spalin EEV. W silnikach Diesla zastosowano innowacyjną technologię BlueTec. Dzięki technologii SCR i optymalizacji spalania uzyskano obniżenie zarówno poziomu emisji spalin, jak i zużycia paliwa. Oprócz silnika OM 906 LA w klasach mocy 238 KM i 286 KM w Econicu montuje się OM 926 LA o mocy 326 KM. Silniki wysokoprężne serii 900 mogą być zasilane także biopaliwem, bez konieczności dokonywania zmian w instalacji paliwowej pojazdu. Wszystkie wersje Econica z dieslem są wyposażane w aluminiowy zbiornik paliwa o pojemności 200 litrów oraz 25-litrowy zbiornik na AdBlue.
W pierwotnych założeniach Econic był pojazdem przeznaczonym do wywozu odpadów komunalnych i jako taki został po raz pierwszy zaprezentowany na targach ochrony środowiska Entsorga w Kolonii w maju 1998 roku, wówczas jeszcze bez wersji z silnikiem napędzanym gazem ziemnym. W pojazdach tego typu podczas prac przy usuwaniu śmieci zachodzi konieczność częstego, 200-250-krotnego wsiadania i wysiadania w ciągu dnia. Z tego względu konstruktorzy opracowali wersję pojazdu z kabiną niskopodłogową, z szerokimi stopniami i automatycznymi, składanymi drzwiami od strony pasażera, znanymi z konstrukcji autobusów.