Rozwijający 3.500 Nm i 730 KM nowy, sztandarowy silnik Scanii V8 uzyskuje największe spośród wszystkich silników do samochodów ciężarowych moment obrotowy i moc. Nowa Scania miała swoją premierę na kwietniowych targach Bauma w Monachium. Nowe samochody ciężarowe i ciągniki siodłowe marki Scania charakteryzuje niskie zużycie paliwa zarówno pod dużym, jak i małym obciążeniem.
Układ wtryskowy Scania XPI i wiele innych innowacji wprowadzonych w nowej, 730-konnej jednostce napędowej podnoszą wydajność pojazdów o dużej ładowności na nowy poziom.
Cztery warianty mocy
Pojazdy Scania V8 zdominowały rynek samochodów ciężarowych z silnikami o dużej mocy, stanowiąc ponad połowę wszystkich sprzedawanych pojazdów w klasie od około 600 KM wzwyż. Dzięki czterem dostępnym poziomom mocy maksymalnej (500, 560, 620 i nowa wersja 730 KM) Scania oferuje największy w pojazdach V8 wybór jednostek napędowych na rynku.
3.500 Nm i 730 KM to wynik bezkonkurencyjny. Jak zapewnia producent, zmodyfikowany układ napędowy z łatwością przenosi tak ogromne siły. Wzmocniona skrzynia biegów jest standardowo wyposażana w nowy zautomatyzowany układ zmiany przełożeń Opticruise. Ponieważ naturalną cechą silnika V8 jest płynne oddawanie mocy, inne podzespoły układu napędowego pozostały w dużej mierze niezmienione.
Nowa widlasta "ósemka" jest zgodna z segmentową koncepcją budowy jednostek napędowych Scanii. Silnik bazuje na modułowej platformie silnikowej i technologiach wprowadzonych po raz pierwszy w najnowszych jednostkach rzędowych tej marki, a jednocześnie wykorzystuje wiele elementów stosowanych w dotychczas produkowanych silnikach V8.
Na niskich obrotach
Silniki Scania V8 są znane z niskiego zużycia paliwa podczas pracy zarówno pod dużym, jak i małym obciążeniem. Duży moment obrotowy dostępny przy niskich prędkościach stwarza dodatkowe możliwości oszczędzania paliwa poprzez dobór "szybszego" przełożenia przekładni głównej. Scania oferuje również użytkownikom możliwość zasilania jednostek napędowych 100-procentowym biodieslem.
Silniki te rozwijają ogromny moment obrotowy już przy obrotach biegu jałowego, co ułatwia ruszanie pojazdu z miejsca. Maksimum momentu obrotowego pojawia się przy 1.000 obr/min. Dzięki starannemu dopasowaniu charakterystyki momentu obrotowego do charakterystyki mocy silnik tak naprawdę staje się coraz mocniejszy w miarę spadku prędkości obrotowej, tym samym zapewniając znakomite własności trakcyjne. Moc jest oddawana płynnie w całym zakresie użytecznych prędkości obrotowych.
Własna konstrukcja
Zgodnie z tradycją Scania w pełni kontroluje wszystkie strategiczne etapy tworzenia silników: projektowanie i produkcję kadłuba, a także opracowywanie układu sterowania, układu wtryskowego i układu odpowiadającego za emisję spalin. Jest to fundamentalna zasada, zapewniająca spełnienie wymagań i założeń dotyczących osiągów i ekonomiki paliwowej.
Nowa, 730-konna widlasta "ósemka" jest częścią nowej platformy silnikowej Scanii, z układem wtryskowym common rail, wprowadzonej na rynek w 2007 r., w silnikach rzędowych.
Tylko z Opticruise
Nowy silnik V8 będzie oferowany wyłącznie w połączeniu ze skrzynią biegów Scanii Opticruise, w pełni zautomatyzowaną lub z pedałem sprzęgła. Obydwie wersje posiadają udoskonalone oprogramowanie, niedawno wprowadzone na rynek. Dostępny jest też retarder.
Ciężarówki z nowym, najmocniejszym silnikiem V8 są wyposażane w jednotarczowe sprzęgło o dużej sile docisku. Mimo tak ogromnej mocy nowego silnika V8, podobnie jak w wypadku rzędowych jednostek napędowych, w układach napędowych mogą być stosowane tylne osie z pojedynczą przekładnią główną o niskich oporach wewnętrznych, przyczyniające się do redukcji zużycia paliwa.
Wyjątkowy styl V8
Od września 2010 r. wszystkie samochody ciężarowe Scania V8 będą dostępne w specjalnej stylizacji, wyróżniającej je spośród innych pojazdów tej marki, kształtującej nową wizualną tożsamość, na której użytkownicy mogą budować swój wizerunek.
Elementy zewnętrzne to m.in.: chromowane emblematy z logo Scanii, oznaczeniem modelu i symbolem V8 na grillu i chromowane listwy wokół wlotów powietrza, ponadto symbol V8 na osłonach bocznych, charakterystyczny przedni grill z siatką o specjalnym wzorze, w kolorze Black Brilliant, reflektory ksenonowe (opcja) z ciemnym obramowaniem oraz specjalnie zaprojektowana chromowana rura wydechowa po lewej stronie pojazdu (w połączeniu z aerodynamicznymi osłonami bocznymi).
W kabinie są specjalnie zaprojektowane pedały z gumowymi antypoślizgowymi nakładkami, symbol V8 na desce rozdzielczej, na progach i pilocie zdalnego sterowania centralnym zamkiem oraz na wyświetlaczu w zestawie wskaźników. Kierownica pokryta czarnym drewnem i skórą z jasnoszarym szwem. Fotele obszyte czarną teksturowaną skórą, z jasnoszarym szwem i wytłaczanym symbolem V8 (opcja). Na panelach drzwi - symbole V8 i Scania Griffin, skórzane obicie i czarny skórzany podłokietnik (opcje). Czarny dywanik podłogowy V8 z teksturowanej skóry z jasnoszarym obszyciem pośrodku kabiny (opcja).
Cechy nowego silnika V8 730 KM
- Unifikacja elementów z pozostałymi rzędowymi i widlastymi silnikami Scanii w ramach modułowej platformy tej marki, ułatwiająca dostęp do części zamiennych i szkolenie mechaników - Tradycyjna budowa silnika, z indywidualnymi głowicami cylindrów, zapewniająca łatwość obsługi serwisowej - Blok cylindrów odlewany z żeliwa wermikularnego CGI (Compacted Graphite Iron), wytrzymujący wysokie ciśnienia spalania, a jednocześnie niezwiększający nadmiernie masy własnej silnika - Zwiększona średnica cylindra i pojemność skokowa (zunifikowane z innymi silnikami) - Wysokociśnieniowy układ wtryskowy common rail Scania XPI (Extra-high Pressure Injection), umożliwiający stosowanie wtrysku zarówno jedno-, jak i wielofazowego, sterowanego niezależnie od pozycji wałka rozrządu - Maksymalne ciśnienie wtrysku - 2.400 barów, typowe robocze ciśnienie wtrysku - 1.800 barów - Chłodzenie głowic cylindrów natryskiem oleju - Turbosprężarka Scania VGT o zmiennej geometrii łopatek sterowanych siłownikiem elektrycznym pozwala regulować ciśnienie doładowania i prędkość wirnika turbiny w dużym stopniu niezależnie od prędkości obrotowej silnika, zapewniając szybsze reakcje jednostki napędowej przy niskich obrotach oraz szybsze działanie układu wykonawczego Opticruise - Układ sterowania Scania kontroluje działanie silnika i wszystkich systemów z nim związanych, m.in. takich jak układ kontroli emisji spalin, a także komunikuje się z pozostałymi systemami pojazdu - Układ kontroli emisji spalin Scania SCR - Zgodność z normami emisji spalin Euro 5 i EEV
Euro 5 |
500 KM |
560 KM |
620 KM |
730 KM |
|
2.500 Nm |
2.700 Nm |
3.000 Nm |
3.500 Nm |
EEV |
|
|
|
730 KM |
|
|
|
|
3.500 Nm |