Maszyny rolnicze. Beczkowozy Houle
Zdecydowana większość maszyn rolniczych importowanych do Polski pochodzi z Europy Zachodniej. Produktów amerykańskich nie jest wiele. Wywodzące się z Kanady wozy asenizacyjne marki Houle należą do wyjątków.Te maszyny rolnicze dostępne są w wersjach dwu-, trzy- i czteroosiowej. Pojemność zbiorników wynosi od 14550 do 19750 litrów.
Houle to marka mająca ponadpięćdziesięcioletnią historię (obecnie jest częścią międzynarodowej grupy WestfaliaSurge GmbH), słynąca głównie z produkcji i dystrybucji maszyn i urządzeń do usuwania gnojowicy. Beczkowozy, które stanowią znaczną część jej produktów, od niedawna pojawiają się również na polskim rynku.
Od dwóch do czterech
Wozy asenizacyjne marki Houle dostępne są w wersjach dwu-, trzy-lub czteroosiowych. Dwuosiówki (seria EL 48-4D) oferowane są w wariantach o poj. 14.550-19.750 l. Długość całkowita takich przyczep mieści się w przedziale 6.700-7.920 mm (długość zbiorników: 4.880-6.100 mm). W wariancie trzyosiowym (seria EL 48-6D) beczkowozy mają poj. 16.350-27.750 l oraz 7.320-10.360 mm długości całkowitej (długość zbiorników: 5.490-8.530 mm). Prawdziwymi kolosami można nazwać czteroosiówki (seria EL 48-8D) o poj. 33.650-35.900 l, a mierzące 10.970-11.580 mm (długość zbiorników: 9.140-9.750 mm). W każdym wypadku tylko jedna oś przyczepy jest sztywna, pozostałe są osiami skrętnymi.
Na drogę i na pole
Wywóz nieczystości z gospodarstw przy pomocy wozów asenizacyjnych nierzadko odbywa się drogami lokalnymi, a czasem nawet głównymi. Powinni to uwzględnić konstruktorzy, projektując odpowiednie zawieszenia beczkowozów. Aby uzyskać większą stabilność przyczep podczas transportu drogowego, stosowany jest mechanizm pozwalający na wyłączanie wspomagania. Gdy wspomaganie jest wyłączone, koła są zabezpieczone specjalną, ciężką sprężyną (Heavy-duty). W spokojnym transporcie po nierównym terenie pomaga natomiast hydrauliczny mechanizm zawieszenia, zmniejszający efekt kołysania. Poszczególne koła układają się dokładnie tak, jak wymagają tego nierówności terenu. Osie montowane są pod zbiornikiem przy pomocy czterech belek i jednego krzyżaka na tulejach gumowych. Dzięki siłownikom całkowity ciężar rozkładany jest równomiernie na każde z kół przyczepy. Taka konstrukcja ogranicza niekontrolowane przemieszczanie się gnojowicy po wnętrzu zbiornika. Jak podkreślają konstruktorzy, chodzi m.in. o zapewnienie większej stabilności i zapobieganie nadmiernym obciążeniom poszczególnych elementów przyczepy, co jednocześnie zmniejsza usterkowość oraz wydłuża żywotność jej poszczególnych elementów. W czasie pracy na polu uruchamiany jest opatentowany system wspomagania. Koła przyczepy (zarówno w wersjach dwu-, jak i trzy- lub czteroosiowych) dopasowują swoje ustawienie do ustawienia kół ciągnika. W rezultacie podczas rozlewania gnojowicy porusza się ona "korytarzem" wyznaczonym przez koła ciągnika i tym samym mniej uszkadza glebę oraz znajdujące się na niej rośliny. W przyczepach stosowane jest ogumienie o średnicy 26-30 cali.