Tatra TerrNo1 z napędem 8x8 poradzi sobie niemal w każdym terenie, jest przy tym pojazdem wytrzymałym. Wywrotki wyprodukowane przez Czechów nie są jednak w Polsce zbyt popularne. Szkopuł w tym, że w Polsce trudno ją kupić, zwykle także miewa dość wysoką cenę. Zaletą jest natomiast dość niska cena części do tej ciężarówki.
TerrNo1 to zmodernizowana Tatra T815. Wersja czteroosiowa ma wyłącznie napęd 8x8, w którym dwie przednie osie można odłączyć, aby zaoszczędzić paliwo podczas jazdy po utwardzonym. Ładowność techniczna w zależności od wersji waha się od 24.200 do nawet 28.800 kg we wzmocnionych odmianach z terenowym ogumieniem.
Występująca najczęściej pojedyncza szoferka nie jest najnowocześniejsza, jednak komfort podróży jest akceptowalny. Nie ma większych problemów z resorowaniem kabiny. Korozja zdarza się tylko w najstarszych pojazdach i nie dotyczy ramy. Jakość plastików we wnętrzu pozostawia jednak sporo do życzenia, nie najlepiej znoszą one budowlaną eksploatację.
W większości Tatr pracuje czeski, chłodzony powietrzem silnik V8 12,7 l. W pojazdach 8x8 ma on najczęściej moc 445 KM, są też wersje 407-, 428- i 435-konne. Motor jest wytrzymały, słyszeliśmy jedynie o rozszczelniających się chłodnicach oleju. Spełnia normy od Euro 1 do Euro 5. Atutem Tatry jest niewielkie spalanie. Gorzej oceniane są skrzynie biegów (10- i 12-biegowe, produkcji Tatry), którym zdarzają się awarie (luzy na wybieraku itp.) i które dość ciężko pracują.
Generalnie Tatra to wytrzymały pojazd konstrukcyjny, który ma unikatowe właściwości terenowe. Niezależne zawieszenie mimo dość dużego stopnia skomplikowania jest trwałe, ale w przeciążanych autach czasem pękają pióra przednich resorów. Dostęp do nowych części jest całkiem dobry (te w ASO nie mają wygórowanych cen), używanych praktycznie w Polsce nie ma (można je kupić w Czechach). Kupno Tatry 8x8 też nie jest łatwe i zazwyczaj wiąże się z poszukiwaniem za naszymi południowymi granicami. TerrNo1 nie jest także tania w zakupie.
Paweł Radecki z serwisu Tatry firmy ASbud w Katowicach:
- Radzę uważać na wersje z AdBlue (Euro 4 i 5), których instalacja musi być utrzymana w czystości. Zanieczyszczenia, np. z oleju napędowego, mogą prowadzić do uszkodzenia systemu, a jego naprawa jest droga. Warto pamiętać o myciu pojazdu, co zwiększa szansę, że usłyszymy ubytki powietrza z układu pneumatycznego i usuniemy je, zanim dojdzie do poważniejszych usterek.
DMC |
36.000 kg |
Ładowność |
19.600 (tech. 24.600) kg |
Rozstaw osi |
5.700 mm |
Poj. siln. / cylin. |
12,7 l / V8 |
Moc maksymalna |
445 KM |
przy obr/min |
1.700-1.750 |
Maks. mom. obr. |
2.100 Nm |
przy obr/min |
1.000-1.200 |
Skrzynia bieg. |
ręczna 12+2 |
Przykładowe rozmiary kipra |
długość |
5.565 mm |
szerokość |
2.550 mm |
wysokość |
1.230 mm |
Sprzęgło (komplet) |
2.600 zł |
Reflektor |
950 zł |
Okładziny hamulcowe (komplet; przód) |
600 zł |
Filtr oleju |
55 zł |
Filtr powietrza |
230 zł |
Reflektor |
brak |
Zderzak przedni |
brak |
Szyba czołowa |
600 zł |
2003 |
280 |
155,7 |
2004 |
300 |
166,9 |
2005 |
280 |
240,2 |
2006 |
190 |
280 |
2007 |
100 |
295,5 |
2008 |
25 |
306,8 |