Wiadomości z rynku

piątek
1 listopada 2024

Mercedes Benz Atego 2628 6x4 - prosty i trwały

Maszyny budowlane. Mercedes Benz Atego 2628 6x4 (1998-2004)
26.03.2010 00:00:00
Ciężkie, konstrukcyjne Mercedesy Atego pierwszej serii sprawdzają się jako samochody budowlane. Oparte na prostej mechanice wozy są wytrzymałe i niedrogie w eksploatacji. Na trzyosiowych podwoziach o dopuszczalnej masie całkowitej 26 t najczęściej montowane są betonomieszarki o pojemności 9 lub 12 m sześciennych.
Opisywane ciężkie odmiany Atego dostępne są z napędami 6x2 i 6x4 i ze znanymi motorami R6 OM 906LA o poj. 6,37 l i mocy 279 KM. Z silnikami nie ma problemów. Średni przebieg do naprawy głównej to ok. 700-800 tys. km. Żywotny jak na wozy budowlane jest też osprzęt, turbo wytrzymuje ok. 300 tys. km, odporne na brudną ropę są układy paliwowe. Rzadko psują się dziewięciostopniowe, ręczne skrzynie biegów. Trwałe są sprzęgła (najszybciej lecą w nich łożyska oporowe).
Pojazdy budowlane najczęściej mają mechaniczne, stosunkowo mocne zawieszenie osi. Sporadycznie siadają w nim stabilizatory, rzadko pękają pióra. Praktycznie żadnych problemów nie sprawiają hamulce. Minus: często pojawiające się wycieki z uszczelniacza w kolumnie kierowniczej. W budowlanych Mercedesach zdarzają się też problemy z tylnym oświetleniem. Powód: kostki elektryczne lamp są nieszczelne.
Pochwały zbierają wytrzymałe mechanicznie, odporne na korozję ramy. Mocne są mosty, dość trwałe wały napędowe (tylko w wozach z pierwszych lat produkcji zdarzały się wypadki zerwania wałów). Minus: przy przebiegach 400-500 tys. km pojawiają się wycieki oleju z mostów.
Budowlane Atego najczęściej mają standardowe dzienne lub przedłużone o 180 mm kabiny S. Szoferki są ciasne, kiepskie jest ich wyciszenie, zastrzeżenia budzi rozplanowanie deski rozdzielczej, ale materiały w ich wnętrzu są trwałe, dostosowane do specyfiki pracy. Gorzej z łożyskowaniem szoferki. Defektom ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator.
Do Atego pierwszej serii części zamienne są łatwo dostępne i tanie. Prosta i niedroga, ze względu na dobry dostęp do większości podzespołów, jest też robocizna.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Płyny i filtry w pojazdach eksploatowanych na budowach należy wymieniać wg zaleceń producenta, np. co 30-40 tys. km lub co pół roku filtry paliwa i oleju. Oszczędzi to turbosprężarkę. Właściwie eksploatowana zniesie 250-300 tys. km. Płyn hamulcowy wytrzymuje 200 tys. km. Wiele napraw można wykonać poza ASO, z wykorzystaniem tanich zamienników części.
Dane techniczne Mercedes Atego 2628, 6x4
DMC 26.000 kg
Nośność 13.000 kg
Rozstaw osi 4.900 mm
Poj. silnika / cylindry 6,37 l / R6
Moc maksymalna 279 KM
przy obr/min 2.200
Maks. mom. obr. 1.100 Nm
przy obr/min 1.200-1.600
Skrzynia biegów ręczna 9+1
Przykładowe rozmiary betonomieszarki (Stetter AM 9 C - poj. zasypowa 9 m sześc.)
długość 6.359 mm
szerokość 2.497 mm
wysokość 2.497 mm
Ceny netto nowych części w autoryzowanych serwisach
Chłodnica 3.407 zł
Sprzęgło (tarcza+ docisk+łożysko) 3.709 zł
Reflektor 670 zł
Tarcza hamulcowa 655 zł
Filtr oleju 144 zł
Filtr powietrza 271 zł
Ceny części używanych
Reflektor 300 zł
Zderzak przedni 800 zł
Szyba czołowa 900 zł
Chłodnica 1.200 zł
Przykładowe oferty (marzec 2010 r.) Mercedes Atego 2628, 6x4, konstrukcyjny, bez zabudowy
Rocznik Przebieg (tys. km) Cena netto (tys. zł)
1999 560 47,9
2000 470 55
2001 440 60
2002 400 65
2003 360 75,9
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.