Samochody ciężarowe. DAF
Do palety silników DAF FA CF 65.300 Euro 5 furgon wprowadzono niedawno nowy, 6-cylindrowy motor o mocy 300 KM. Silniki firmy Paccar GR,z systemem wtrysku common rail oraz z technologią SCR, lokującą ten napęd w normie Euro 5, zapewnia 18-tonowemu pojazdowi dobrą dynamikę. Nowe silniki dobra okazja do bliższego zapoznania się z tym autem.
Konstrukcja CF 65 to połączenie lekkiego modelu LF z cięższym CF. Z tego pierwszego zapożyczono podwozie, z drugiego kabinę. Niska masa własna przy wysokiej ładowności i szeroka oferta konfiguracji podwozi i osi sprawiają, że CF nadaje się do wielu zadań, od dostaw w mieście do transportu na długich dystansach.
Z zapasem mocy
Nowy, 6,7-litrowy, 300-konny silnik Paccar GR, z systemem wtrysku common rail oraz z technologią SCR, lokującą ten napęd w normie Euro 5, zapewnia 18-tonowemu pojazdowi dobrą dynamikę. Wysoką moc uzyskuje przy stosunkowo niskich prędkościach obrotowych i maksymalny moment w szerokim zakresie obrotów.
Zbiornika AdBlue (w testowanej wersji 70 l) nie trzeba napełniać częściej niż zbiornika paliwa. Standardowy hamulec wydechowy, uruchamiany pedałem lub dźwigienką na kolumnie kierownicy, jest dość skuteczny, trzeba tylko pamiętać, żeby nacisnąć pedał hamulca zasadniczego, gdy obroty silnika są zbyt niskie, by szybko wytracać prędkość. W testowanym aucie zdarzyło się kilka razy, że coś rezonowało podczas takiego hamowania, ale podczas tęgich mrozów trudno się dziwić.
Ulepszony AS-Tronic
Oprogramowanie zautomatyzowanej, sześciobiegowej (plus "żółw") skrzyni AS-Tronic zostało zmodyfikowane w celu poprawy zmiany biegów oraz charakterystyki ruszania. Widać, że skrzynia dobiera przełożenia do warunków, np. rusza z dwójki, gdy jest łatwo, potrafi wrzucić najwyższy, szósty bieg już przy około 50 km/h. Można by jeszcze poprawić szybkość reakcji na gwałtowne wciśnięcie pedału gazu. W takich sytuacjach automat czasem zbyt długo się "zastanawia".
Podczas dłuższych przejazdów porządnymi drogami komfort pracy za kółkiem podnosi tempomat.
Przeważają wygody
W DAF-ie CF dostępne są trzy warianty kabin: Day Cab, Sleeper Cab i Space Cab z wysokim dachem. Nasz bohater to Sleeper Cab, czyli z jedną leżanką. Kabina jest nieźle wyciszona i wygodna, z dobrą widocznością. Nisko umieszczona podłoga ułatwia częste wchodzenie i wychodzenie, a płaska komora silnika umożliwia swobodne poruszanie się po dość przestronnej szoferce. System przekazywania danych DAF Telematics pozwala na wymianę informacji między pojazdem a bazą.
Pochwalić trzeba amortyzację, zawieszenie (pneumatyka z tyłu) dobrze radzi sobie z nierównościami na naszych drogach. Dwupłaszczyznowa regulacja ustawienia kierownicy to plus, ale mogłaby ona mieć nieco większy zakres.
Pneumatyczny fotel kierowcy ma m.in. regulację kąta pochylenia siedziska. Na nierównych drogach lepiej ustawiać go w pozycji sztywniejszej amortyzacji, bo przy "miękkim" ustawieniu zdarza się dobijanie do twardego, czego nasze kręgosłupy nie lubią.
Elektrycznie sterowane szyby i lusterka (ogrzewane), klimatyzacja, skórzana kierownica z przyciskami do telefonu i tempomatu, lodówka, wszystko to tworzy niezły klimat. Można by pomyśleć o poszerzeniu osłon przeciwsłonecznych, przydałby się też centralny zamek.
Jest szereg udogodnień, które cieszą. Choćby możliwość domknięcia szyby już po wyłączeniu zapłonu czy przycisk na desce rozdzielczej, którym można zaryglować lub odblokować zamek drzwi po stronie pasażera. Testowane auto wyposażone było w blokadę tylnego mostu, która uratowała nas z opresji na oblodzonym podjeździe.
Furgon CF 65 z mocnym silnikiem sprawdzi się m.in. w transporcie regionalnym, nadaje się do zadań wymagających zapasu siły.
Plusy
Dynamiczny napęd. Duży zakres obrotów maksymalnego momentu. Dobra amortyzacja. Porządne wykończenie i przestronność kabiny. Dobra widoczność z miejsca kierowcy. Blokada tylnego mostu. Tempomat.
Minusy
Skrzynia biegów nieraz długo się "zastanawia". Zakres regulacji ustawienia kierownicy mógłby być większy. Osłony słoneczne nieraz niewystarczające. Przydałby się centralny zamek.
Dopuszczalna masa całkowita |
18.000 kg |
Ładowność |
9.370 kg |
Typ i wymiary zabudowy |
furgon, dł./szer./wys. wewn. - 7.000/2.470/2.300 mm |
Objętość ładowni |
39,8 m sześc. |
Rozstaw osi |
5,7 m |
Silnik/pojemność skokowa |
Paccar GR 220 common rail 6-cylindrowy/6,7 l |
Moc maksymalna |
300 KM przy 1.950-2.500 obr/min |
Maksymalny moment |
1.091 Nm |
obrotowy |
przy 1.200-1.800 obr/min |
Skrzynia biegów |
AS-Tronic, 6 przełożeń |
Napęd |
4x2 |
Zawieszenie przednie |
resory paraboliczne |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne |
Układ hamulcowy |
hydrauliczno-pneumatyczny, hamulec wydechowy, ABS |
|
|
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in.: kabina Sleeper Cab, blokada mechanizmu różnicowego, ASR, bak aluminiowy 430 l, zbiornik AdBlue 70 l, regulowany spoiler dachowy i osłony boczne, klimatyzacja, szyby i lusterka sterowane elektrycznie (ogrzewane), fotel kierowcy Comfort Air z podłokietnikiem, tempomat, układ telematyki DAF (DTS), skórzana kierownica, radioodtwarzacz CD, lodówka, leżanka. |
Gwarancja |
pojazd 1 rok, układ napędowy 2 lata |
Przeglądy techniczne |
co 45 tys. km lub raz w roku; po 100 tys. km lub raz w roku skrzynia biegów i tylny most |