Żywotne motory, trwałe przekładnie, mocne sprzęgła i ramy to główne zalety dystrybucyjnych Mercedesów Atego 815 drugiej generacji. Piętą achillesową wozu, jak większości użytkowych Mercedesów, jest szwankująca elektronika diagnostyczna Telligent. Układ paliwowy z wtryskiem z jednostkowymi pompami dobrze znosi ropę niskiej jakości. Atutem Atego II 815 jest niskie spalanie paliwa. Części i serwis tej ciężarówki nie powinny był wielkim kłopotem. Sześciostopniowe skrzynie biegów wytrzymują długą eksploatację bez poważniejszych awarii.
Turbodiesel OM904LA o poj. 4,25 l i mocy 150 KM chwalony jest za niezawodność, średnio przejeżdża 700-800 tys. km. Układ paliwowy z wtryskiem z jednostkowymi pompami dobrze znosi ropę niskiej jakości, sporadycznie pojawiają się nieszczelności oringów pomp wtrysków. Plus: niskie spalanie. W pełni obciążone Atego w cyklu mieszanym zużywa ok. 14-16 l ON na 100 km. Bezawaryjne są manualne, sześciostopniowe skrzynie biegów (czasem psują się tylko cięgła drążka zmiany biegów), rzadko szwankują sprzęgła, trwałe są tylne mosty.
Atego może mieć mechaniczne lub mechaniczno-pneumatyczne zawieszenie. Użytkownicy najczęściej narzekają na mało trwały stabilizator tylnej osi w klasycznym podwoziu. Zazwyczaj defekty zawieszenia wynikają z przeciążania wozu. Rzadko szwankuje pneumatyka.
Do wyboru są cztery rodzaje szoferek: dzienna, dzienna wydłużona, sypialna i sypialna podwyższona. Kierowcy chwalą ergonomię kokpitu i wygodny fotel z pneumatyczną amortyzacją, ganią mało wydajne systemy wentylacyjny i grzewczy. Kolejne minusy: wewnątrz - niewielka ilość półek i skrytek, na zewnątrz - nisko umieszczone, narażone na uszkodzenia reflektory. W mechanicznym zawieszeniu kabin zużywają się łożyska i drążki reakcyjne. Wysokie oceny zbiera mocna, dobrze zabezpieczona przed korozją rama, chwalony jest skuteczny i niezawodny układ hamulcowy. Awaryjny jest elektroniczny system diagnostyczny Telligent, często błędnie informujący o awarii podzespołów pojazdu.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Serwis Atego zazwyczaj ogranicza się do obsługi eksploatacyjnej. Główne podzespoły, jak turbo czy chłodnica, wytrzymują średnio ponad 300 tys. km. Olej i filtry wymieniać należy co 60 tys. km. Między wymianami warto kontrolować poziom oleju silnikowego. Szybkie spadki poziomu mogą być oznaką uszkodzenia oringów pomp wtrysków. Po zimowej eksploatacji warto skontrolować stan czujników w zawieszeniu i hamulcach, bo w elektronice samochodu mogą pojawiać się błędy.
DMC |
8.000 kg |
Ładowność |
4.700 kg |
Rozstaw osi |
4.220 mm |
Poj. silnika |
4,25 l / cylindry / R4 |
Moc maksymalna |
150 KM przy obr/min 2.300 |
Maks. moment obr. |
620 Nm przy obr/min 1.050-1.500 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (kontener) |
Długość |
6.150 mm |
Szerokość |
2.450 mm |
Wysokość |
2.300 mm |
Chłodnica |
2.203 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk +łożysko) |
3.075 zł |
Reflektor |
627 zł |
Tarcza hamulcowa |
644 zł |
Filtr oleju |
99 zł |
Filtr powietrza |
206 zł |
Reflektor |
300 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
Szyba czołowa |
850 zł |
Chłodnica |
900 zł |
2004 |
600 |
53,9 |
2005 |
510 |
65,1 |
2006 |
387 |
80,5 |
2007 |
259 |
92 |
2008 |
160 |
112 |