Samochody dostawcze. Renault Master
W kwietniu Renault Trucks wprowadzi na rynek nowy model dostawczego Mastera. Zmieniono design, kabinę i wersje silnikowe, nowością będzie napęd na tylne koła. Renault Master będzie oferowane z silnikiem 2.3 dCi w wersji Euro 4 w trzech wartościach mocy: 100 KM, 125 KM oraz 150 KM, z maksymalnym momentem obrotowym od 1.250 obr/min.
Cały rok ma mijać pod znakiem kolejnych nowości w modelu Master: furgon, podwozie pod zabudowę, podwozie z podwójną kabiną, platforma z kabiną i inne. Auta mają być dostępne z pojedynczymi bądź podwójnymi kołami na tylnej osi.
Bogatsza gama
Gama Mastera została uzupełniona przez tylnonapędowe pojazdy z pojedynczymi bądź podwójnymi kołami na osi tylnej. Zawieszenie pojazdu jest dopasowane do każdej wersji. W wypadku pojazdów z ogumieniem pojedynczym z tyłu resory są dwupiórowe, podczas gdy dla pojazdów z kołami bliźniaczymi z tyłu - trzypiórowe. Główne przeznaczenie pojazdów tylnonapędowych to podwozia z kabiną pojedynczą i brygadową, ale dostępne będą także furgony.
Renault Trucks zaoferuje pojazdy o masie całkowitej od 2,8 do 4,5 tony: podwozia pod zabudowę czy też furgony o pojemności do 17 m sześc.
Nowy Master jest chwalony przez producenta jako samochód efektywny dzięki wysokiej ładowności wynoszącej w zależności od wersji: 994-1.684 kg w furgonach przednionapędowych do 2.254 kg (dmc 4,5 t) w wypadku pojazdów tylnonapędowych.
Dzięki bogatej ofercie konfiguracji Master może być dostosowany niemal do każdego zastosowania. W wersji furgon, niezależnie od tego, czy z napędem na przednie, czy tylne koła, posiada trzy rozstawy osi - 3.182, 3.682 oraz 4.332 mm, z krótkim bądź długim tylnym zwisem, długość przestrzeni ładunkowej do 4.383 mm, trzy wysokości i manualną lub zautomatyzowaną skrzynię biegów.
Jeszcze przed wakacjami pojawią się wszystkie wersje podwozia z kabiną pozwalające na zabudowanie: nadwozi o długości 3.182-4.838 mm w wersji z napędem na przednie koła, nadwozi o długości 3.182-5.746 mm w wersji z napędem na tylne koła (pojedyncze), nadwozi o długości 3.639-5.468 mm w wersji z napędem na tylne koła (podwójne).
Łatwiej załadować
Boczne drzwi, o szerokości 1.270 mm, zapewniają dobry dostęp do ładowni furgonu, podobnie jak położenie podłogi przestrzeni ładunkowej nad powierzchnią jezdni: 542 mm - dla pojazdów z napędem na koła przedniej osi, 672 mm - dla pojazdów tylnonapędowych z kołami pojedynczymi i 700 mm - dla pojazdów tylnonapędowych z kołami bliźniaczymi. Tylne drzwi mogą być otwierane pod kątem 270 st., a wnętrze ładowni może być wykończone wykładziną.
Euro 4 lub Euro 5
Renault Master będzie oferowane z silnikiem 2.3 dCi w wersji Euro 4 w trzech wartościach mocy: 100 KM, 125 KM oraz 150 KM, z maksymalnym momentem obrotowym od 1.250 obr/min.
Nowy silnik zapewnia kompromis pomiędzy mocą, momentem obrotowym oraz zużyciem paliwa. Pojazd ze 125-konnym silnikiem Euro 4, w wersji L2H2, spala poniżej 8 litrów paliwa na 100 km i emituje przy tym mniej niż 227 g CO2 na km (cykl NEDC), czyli około 7% mniej niż poprzedni Master, bez strat w osiągach. Dodatkowo w pojazdach o mocy 125 i 150 KM można obniżyć zużycie paliwa poprzez wybranie zautomatyzowanej skrzyni biegów. Niezależnie od tego w samochodach z manualną skrzynią biegów dostępny będzie system Freeshift sugerujący kierowcy wybór przełożenia.
Dostępne będą także silniki Euro 5, które dzięki zastosowaniu filtra cząstek stałych już dzisiaj spełniają normę czystości spalin, która zacznie obowiązywać w końcu 2011 roku. Oznacza to, że samochód może wjechać także do stref o ograniczonej emisji. Filtr cząstek stałych nowej generacji oczyszcza się w trakcie pracy silnika na biegu jałowym. Dzięki temu nie ma negatywnego wpływu filtra na zużycie paliwa ani na osiągi pojazdu.
Ograniczenie kosztów eksploatacji mają zapewnić m.in. duże przebiegi międzyprzeglądowe, wynoszące np. dla wersji Euro 4 40 tys. km.
Feeria schowków
Zaprojektowano nowy fotel kierowcy, przewidziano też zintegrowany system nawigacji, pojemne schowki oraz rozwiązanie pozwalające przekształcić kabinę w mobilne biuro. Wśród schowków są m.in. zamykany na komputer/dokumenty formatu A4 czy specjalne zagłębienie na telefon komórkowy. Dostępna jest także składana "biurowa" konsola centralna.
Dodatkowo urządzono wiele małych schowków przydatnych kierowcy, np. na okulary, uchwyt na napoje czy butelkę wody, a schowek przed pasażerem może być chłodzony. Dodatkowo oferowane wyposażenie może zawierać zestaw bluetooth do połączenia telefonu, kartę hands free czy zintegrowaną nawigację GPS TomTom ze stacjami serwisowymi Renault Trucks.
Nowy filtr cząstek stałych
Nowy filtr cząstek stałych wyposażono w piąty, niezależny wtryskiwacz w rurze wydechowej. W porównaniu do konkurencyjnych rozwiązań wtryskiwacz ten jest niezależny od układu zasilania silnika i pracuje tylko na potrzeby oczyszczania filtra cząstek stałych. Kiedy w filtrze zostanie wykryta zwiększona ilość sadzy, wtryskiwacz podaje dawkę paliwa do gazów wydechowych, podnosząc ich temperaturę (do ponad 570 st. C). Filtr cząstek stałych znajdujący się zaraz za wtryskiwaczem wykorzystuje podniesione ciepło do zredukowania nagromadzanych cząstek. Dzięki temu rozwiązaniu proces oczyszczania filtra nie zależy już od prędkości pojazdu, prędkości obrotowej silnika czy długości przejazdu, tak jak w powszechnie stosowanych obecnie rozwiązaniach.