Przybywa firm oferujących części zamienne do maszyn budowlanych. Do większości starszych maszyn popularnych marek da się kupić sporo zamienników. Niestety, producenci sprzętu bronią się przed zamiennikami, wprowadzając patenty ograniczające ich stosowanie w nowych maszynach. Pozostaje kupno części używanych. Nie powinniśmy mieć kłopotów z dostaniem części do koparko-ładowarek takich marek jak: Case, Caterpillar, JCB... Ceny zamienników są zazwyczaj niższe od oryginałów o około 65-70 procent. Poszukiwane zwrotnice do koparek Zappelin zamiast 9 tys. zł, mogą kosztować 3 tys. zł. Są wprawdzie używane, ale dobrej jakości. Najgorzej wygląda sytuacja z Volvo. Tu zamienników i używanych części jest bardzo mało.
Zwiększa się liczba maszyn budowlanych użytkowanych w naszym kraju. Przybywa nowych, ale przede wszystkim dzięki dużemu importowi zwiększa się liczba używanych. Jeszcze przed kilku laty za tym dynamicznym rozwojem branży nie nadążali sprzedawcy części zamiennych. Dzisiaj nie brakuje już tego typu firm, coraz częściej też mamy do czynienia ze ścisłą specjalizacją w sprzedaży części tylko do maszyn jednego, góra kilku producentów.
Z nowymi jest różnie
Jeżeli maszyna nie jest stara, w autoryzowanym serwisie części są dostępne od razu lub w ciągu kilku dni. Przeszkodą jest tylko wysoka cena: - Oryginalne części do maszyn budowlanych są droższe o 65-70 procent od markowych zamienników - informuje Rafał Socha, właściciel firmy TAOS, specjalizującej się w sprzedaży elementów do maszyn Cata, Case'a i JCB. - Co ciekawe, do większości starszych maszyn popularnych marek da się kupić sporo zamienników części, wyjątkiem jest chyba tylko Volvo, do którego niewiele znajdziemy.
"Wyjątkowość" szwedzkiej marki potwierdza Cezary Nowak z firmy Renox z Olsztyna, zajmującej się m.in. sprzedażą części do Cata, JCB i właśnie Volvo: - Biorąc pod uwagę globalny rynek maszyn budowlanych, egzemplarzy Volvo jest mniej niż np. Caterpillara, co przekłada się na mniejszą opłacalność tego typu produkcji.
Kolejną przeszkodą są patenty, które obowiązują zwykle pięć lat. W ten sposób główni producenci maszyn zabezpieczają podzespoły swoich produktów, np. turbosprężarki, alternatory itp. Jednak oprócz marek, które "utrudniają" życie wytwórcom tańszych zamienników części, są też takie, które stosują wręcz odwrotną politykę i bez problemów udostępniają swoją myśl techniczną: - Dobry przykład to JCB, do którego da się kupić niemal wszystko w zamiennikach - mówi Cezary Nowak. - W tym wypadku mamy jednak do czynienia z marką, która znana jest głównie z niewielkich maszyn stosowanych przez mniejsze i co za tym idzie - mniej zamożne firmy. W tym segmencie rynku dostępność tanich części może decydować o wyborze konkretnej marki.
Rynek używek ma się dobrze
Polskie firmy oferujące używane części nie mogą narzekać. Zawsze znajdzie się bowiem klient, który za część do starej maszyny woli zapłacić 2-3 razy mniej, niż kupić część nową, i to nawet wtedy, gdy nie będzie ona dawała gwarancji długiej, bezawaryjnej pracy. Z drugiej strony, tego typu wątpliwości dotyczą tylko niektórych części, szczególnie tych związanych z hydrauliką, stan innych da się zwykle ocenić. Zazwyczaj część używana w dobrym stanie jest tańsza od nowej o około 75 procent, zdarza się jednak, że różnica ta może wynosić tylko 50 procent. W firmie Ketral z Rzeniszowa (woj. śląskie), która sprzedaje części z rozbiórek używanych maszyn, dowiedzieliśmy się, że najbardziej poszukiwane są zwrotnice do koparek Zeppelin ZM 13 i 15. Nowe kosztują około 9 tys. zł, używane w dobrym stanie wycenia się na około 3 tys. zł.
Hamulce bębnowe koparki |
1990 |
Atlas 1604 |
440 zł |
Łożysko obrotu koparki |
1995 |
Caterpillar 320 |
8.800 zł |
Łyżka ładowarki |
1992 |
JCB 420 |
2.200 zł |
Kabina koparki |
1995 |
Caterpillar 320 |
9.680 zł |
Podwozie koparki |
1995 |
Atlas 1704 LC |
8.800 zł |
Zmiennik momentu ładowarki |
1993 |
Hanomag 70E |
8.000 zł |
Zrywak spycharki |
1992 |
Hanomag D680E |
6.160 zł |
Zwolnica do koparki |
1986 |
Caterpillar 215 |
4.400 zł |
Dane sprzedawców |