Samochody ciężarowe przyszłości będą miały na pokładzie cyfrowego anioła stróża, który będzie asystował kierowcy, a nawet przejmie kontrolę nad pojazdem, w momencie utraty tej kontroli przez kierowcę. Wysoki stopień automatyzacji zapewnia dziewięć czujników zamontowanych w samochodzie: kamera umieszczona nad przednią szybą - monitorująca pas ruchu i przeszkody na drodze, kamera w kabinie - monitorująca reakcje kierowcy, dwa radary (po każdej stronie pojazdu) i trzy lasery. Dodatkowo samochód jest wyposażony w systemy V2V i E-Horizon. E-Horizon to systemy korzystające z baz danych kartograficznych. Za pomocą GPS i szczegółowych map numerycznych samochód otrzymuje informacje o nachyleniu drogi, zakrętach i skrzyżowaniach znajdujących się przed nim. W projekcie, który ma doprowadzić do powstania inteligentnej ciężarówki uczestniczy Volvo.
W realizowanym obecnie przez Unię Europejską projekcie Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport (wysoko zautomatyzowane pojazdy dla inteligentnego transportu) uczestniczy firma Volvo.
Pojazd bezpieczny...
Bezpieczny pojazd będzie demonstratorem postępu technicznego w obszarze systemów i funkcji wspomagających kierowcę w korkach drogowych.
- Produkowany obecnie układ wspomagania jazdy w kolumnie pojazdów, przeznaczony do samochodów ciężarowych, działa do prędkości o dolnej granicy na poziomie 30 km/h - mówi Erika Jakobsson z Volvo. - To wciąż duża prędkość. Pracujemy nad układem, który działałby do prędkości bliskich 0 km/godz. Co więcej, samochód ciężarowy powinien automatycznie się zatrzymać, gdy zatrzyma się pojazd go poprzedzający, a następnie ponownie rozpocząć jazdę, bez konieczności naciskania pedału przyspieszenia przez kierowcę.
Inny element automatycznego systemu pomocniczego do jazdy w korku, nad którym pracują Erika i jej koledzy, jest przeznaczony do utrzymywania pojazdu na właściwym pasie ruchu.
- Dzisiejszy układ monitorowania pasa ruchu emituje ostrzeżenie, które wymaga reakcji ze strony kierowcy - dodaje Erica Jakobsson. - Przedmiotem naszych analiz jest w pełni zautomatyzowany proces, pozwalający na to, by pojazd ciężarowy poruszał się cały czas środkiem swojego pasa ruchu, bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę.
Tak wysoki stopień automatyzacji zapewnia dziewięć czujników zamontowanych w samochodzie: kamera umieszczona nad przednią szybą - monitorująca pas ruchu i przeszkody na drodze, kamera w kabinie - monitorująca reakcje kierowcy, dwa radary (po każdej stronie pojazdu) i trzy lasery. Dodatkowo samochód jest wyposażony w systemy V2V i E-Horizon. E-Horizon to systemy korzystające z baz danych kartograficznych. Za pomocą GPS i szczegółowych map numerycznych samochód otrzymuje informacje o nachyleniu drogi, zakrętach i skrzyżowaniach znajdujących się przed nim. Dane te są wykorzystywane do sterowania układem napędowym w taki sposób, by ruch pojazdu był efektywny i oszczędny.
Podobną funkcję pełni system V2V (Vehicle-to-Vehicle), zapewniający wymianę danych z innymi pojazdami znajdującymi się w pobliżu. Np. jeżeli kierowca pojazdu poprzedzającego gwałtownie zahamuje, kierowca pojazdu znajdującego się z tyłu natychmiast otrzyma ostrzeżenie.
...i ekologiczny
Oparta na czujnikach technologia odgrywa ważną rolę również w drugim z pojazdów przygotowywanych w ramach projektu. W tym ekologicznym samochodzie chodzi o optymalne wykorzystanie napędu hybrydowego, czyli silnika spalinowego i elektrycznego oraz dobór przełożenia w skrzyni biegów. Wyprzedzająca informacja z czujników umożliwia skuteczne sterowanie napędem hybrydowym.
Niektóre elementy tej technologii mogą trafić do produkcji seryjnej około 2012 roku.