Samochody ciężarowe. DAF-a obrachunki 2009 i plany na 2010 r.
Głęboki ubiegłoroczny kryzys nie ominął marki DAF w Polsce. Dla holenderskiej marki pocieszające jest to, że została liderem segmentu najcięższych samochodów ciężarowych - tak jak w latach ubiegłych, dostarczając 1.239 nowych pojazdów, co dało jej 19,5 proc. udziału w rynku. Dilerzy widzą jednak perspektywę rozwoju i korzyści wynikające z pozycji DAF-a na rynku, co przekłada się na politykę inwestycyjną. W roku 2009 oddali do użytku cztery nowe obiekty serwisowe. Na Lubelszczyźnie od kwietnia działa nowy obiekt serwisowy DAF należący do Grupy Wanicki. Również firma DBK, kolejny autoryzowany diler, otworzyła dwie nowe stacje serwisowe w Koszalinie i Szczecinie. Czwartym serwisem oddanym do użytku w roku 2009 jest obiekt firmy WTC, mieszczący się w Ozimku koło Opola.
Spadek popytu na nowe pojazdy wg przedstawicieli DAF Trucks Polska wyniósł w ubiegłym roku 60% w segmencie powyżej 16 t dmc oraz prawie 50% w segmencie 6-16 t dmc, przy czym ostatnie 5 miesięcy zeszłego roku mocno tę statystykę poprawiło, ponieważ pierwsze półrocze 2009 pokazywało spadki przekraczające 70%.
W segmencie pojazdów najcięższych (powyżej 16 ton dmc) dostarczono do polskich klientów prawie 6,5 tysiąca nowych pojazdów ciężarowych i prawie 1.700 w segmencie lekkim (6-16 t) wobec 16 tys. i prawie 3,5 tys. odpowiednio w roku 2008. Oznacza to, że rynek ciężkich pojazdów uplasował się pomiędzy wynikami 2002 a 2003 r., podczas gdy rynek pojazdów lekkich nie odnotował tak niskiego poziomu sprzedaży przez ostatnie 10 lat.
Dilerzy jednak inwestują
Mimo to dilerzy widzą perspektywę rozwoju i korzyści wynikające z pozycji DAF-a na rynku, co przekłada się na politykę inwestycyjną. W roku 2009 oddali do użytku cztery nowe obiekty serwisowe. Na Lubelszczyźnie od kwietnia działa nowy obiekt serwisowy DAF należący do Grupy Wanicki. Również firma DBK, kolejny autoryzowany diler, otworzyła dwie nowe stacje serwisowe w Koszalinie i Szczecinie. Czwartym serwisem oddanym do użytku w roku 2009 jest obiekt firmy WTC, mieszczący się w Ozimku koło Opola, dysponujący 4 stanowiskami przejazdowymi i pełnym wyposażeniem umożliwiającym naprawę pojazdów wszystkich marek.
Ożywienie pod koniec roku 2010?
Jeśli chodzi o rok 2010, to European Intelligence Unit przewiduje tegoroczny wzrost PKB w Unii Europejskiej na 0,4%. Zgodnie z Instytutem Badań Gospodarczych zaufanie zarówno przedsiębiorstw, jak i konsumentów wzrosło od rekordowej zapaści w marcu. Liczba zamówień w branży ciężarówek lekko się poprawiła, rośnie także aktywność w segmencie ciężarówek używanych, a ceny stabilizują się, choć na niskich poziomach. Operatorzy transportu informują o niewielkim wzroście popytu na transport, głównie w północno-zachodniej Europie. Jednakże znaczącego ożywienia na rynku Unii Europejskiej oczekuje się nie wcześniej niż w ostatnich miesiącach 2010 roku. Wciąż utrzymują się zagrożenia ekonomiczne, które mogą spowolnić ożywienie rynku ciężarówek. Należą do nich zakończenie pakietów stymulacyjnych, wzrost bezrobocia w Europie i wynikająca z tego stagnacja wydatków konsumpcyjnych. Zgodnie z prognozami wolumen rynku w Unii Europejskiej będzie porównywalny z wolumenem z roku 2009. Jednakże zapasy dilerów w ciągu kilku miesięcy wrócą do normalnego poziomu.
Zbigniew Kołodziejek, szef marketingu w DAF Trucks Polska:
- Przewidujemy, że w ciągu roku będziemy mogli znów zwiększyć produkcję. Utrzymają się jednakże nadwyżki zdolności produkcyjnych w naszej branży, w wyniku czego nacisk na marże wciąż będzie silny.
Dzięki odpowiednim zdolnościom produkcyjnym zarówno w Eindhoven, jak i Leyland oraz wdrożonym lub opracowywanym działaniom widzimy szanse na dalszy wzrost naszego udziału w rynku. Będzie temu sprzyjać większe skupienie się na ciężarówkach małych i specjalistycznych.
Aby utrzymać produkcję, musimy nadal koncentrować się na zamówieniach krótkoterminowych. Wreszcie, co warte podkreślenia, absolutnym priorytetem dla nas wszystkich w organizacji DAF będzie poprawa zadowolenia klienta!
Naszym celem w 2010 r. jest również dalsze zwiększenie udziału w rynku Unii Europejskiej do 10% w segmencie 6-15 ton i 15,5% w segmencie powyżej 15 ton.
Główne cele w zakresie rozwoju produktów w latach 2009 i 2010 są związane z projektami silników i pojazdów spełniających wymogi przyszłych przepisów w dziedzinie emisji. Projekt silnika EPA10 realizowany w Ameryce Północnej znajduje się w końcowej fazie i obecnie na rynek północnoamerykański wprowadzany jest MX. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na czerwiec 2010.
Jeśli chodzi o Europę, realizowany tu projekt Euro 6 to największy projekt w zakresie rozwoju produktu w całej historii DAF. Euro 6, obejmujące SCR, EGR i technologię filtrowania cząsteczek, ma ogromny wpływ na cały pojazd i wymaga szeroko zakrojonych prac naukowo-badawczych.
Ponadto planujemy wiele innych udoskonaleń produktów, zwłaszcza w dziedzinie osi i zawieszenia, co pomoże osiągnąć cel w zakresie udziału w rynku w segmencie ciężarówek kompaktowych i specjalistycznych.