T900 i T902 to pierwsze polskie przyczepy rolnicze z przesuwną ścianą. Są dziełem konstruktorów Pronaru z Narwi (woj. podlaskie). Skrzynia ładunkowa przyczep T900 i T902 ma skorupowy kształt, umożliwia to przewóz zarówno materiałów ciężkich, np. ziemi, żwiru, jak i zboża czy rzepaku.
Zastosowane rozwiązanie umożliwia rozładunek poprzez przesuwanie przedniej ściany skrzyni ładunkowej. Taka konstrukcja daje również gwarancję łatwego rozładunku w trudnych warunkach atmosferycznych bądź lokalowych, np. w niskich budynkach, na dużych pochyłościach terenu lub przy silnym wietrze, a zatem w miejscach, gdzie typowe przyczepy wywrotki stosować jest raczej trudno. Przesuwna ściana przyczepy daje także możliwość sprasowania np. trawy lub kiszonki, dzięki czemu można jednorazowo transportować znacznie więcej masy.
Solidna skrzynia ładunkowa przyczep T900 i T902 ma skorupowy kształt, umożliwia przewóz zarówno materiałów ciężkich, np. ziemi, żwiru, jak i zboża czy rzepaku. Zwraca uwagę stosunkowo duża (2.000 mm) wysokość ścian bocznych. Wykonano je z blachy stalowej o grubości 4 mm. Podłoga jest jeszcze o 2 mm grubsza. Ścianę przesuwną wyposażono w elastomerowe uszczelniacze, zapobiegające np. wyciekom przewożonych produktów. Instalacja hydrauliczna przesuwu ściany ma też funkcję automatycznego wywrotu (pod kątem 55 stopni), w ostatniej fazie wyładunku (wykorzystywaną, jeśli warunki na to pozwalają). Składana drabinka i stopnie burtowe ułatwiają dostęp do skrzyni ładunkowej.
Podstawowa różnica pomiędzy obiema przyczepami wynika z ich gabarytów. T902 jest przyczepą "krótką", zbudowaną na osi tandemowej. T900 zbudowano z kolei na osi potrójnej (tzw. tridem), z sześcioma resorami stalowymi i wahaczami. T902 posiada przednią oś sztywną i tylną kierowaną, natomiast w T900 oś środkowa jest sztywna, a pozostałe dwie kierowane. Ramę podwozia zespawano z prostokątnych, stalowych profili zamkniętych. Ogumienie ma rozmiary 445/65 R22,5. W obu wypadkach platforma znajduje się na wysokości 1.500 mm od podłoża. Przyczepy mogą poruszać się z prędkością maksymalną 40 km/h. Instalacja hamulcowa jest pneumatyczna, dwuprzewodowa, z ręcznym regulatorem siły hamowania. Standardowy element stanowi teleskopowa podpora dyszla. W ramach wyposażenia opcjonalnego obie przyczepy można zaopatrzyć w hydraulicznie otwierane klapy boczne z automatycznym układem ryglowania, jak również np. w rynnę zsypową do ziarna.
Wymiary (dł. / szer. / wys.) |
10.510 / 2.595 / 3.543 mm |
9.100 / 2.550 / 3.500 mm |
Dopuszczalna masa całkowita |
33.000 kg |
23.000 kg |
Masa własna |
9.500 kg |
7.000 kg |
Ładowność |
23.500 kg |
16.000 kg |
Pojemność skrzyni |
36,6 m sześc. |
30,8 m sześc. |
Zapotrzebowanie mocy silnika |
182 KM |
125 KM |