Econic mocno różni się od typowej ciężkiej ciężarówki dystrybucyjnej. Dzięki innowacyjnej konstrukcji może stać się królem miasta, choć tylko takiego, w którym jest stacja CNG. Jeśli jednak mamy możliwość napełnienia ciężarówki tym właśnie paliwem, to warto wybrać Mercedesa Econic. Przejechanie stu kilometrów będzie nas kosztowało znacznie mniej niż przy porównywalnych samochodach ciężarowych palących ON. Ten Mercedes ma wiele atrybutów znanych dotychczas z autobusów. Już kabina przypomina przednią część autobusu niskopodłowego. Podobieństw jest zresztą więcej.
Jeśli dotychczas pracowałeś wyłącznie za sterami konwencjonalnych ciężarówek, pierwszy kontakt z tym Mercedesem może wywołać szok.
Kawałek autobusu...
...tak właśnie wygląda Econic. Jego zawieszona przed pierwszą osią kabina wygląda jak przednia część autobusu niskopodłogowego. Oznacza to duży komfort pracy. Do szoferki wchodzimy, a nie wdrapujemy się, wystarczy pokonać jeden stopień. Wejście z prawej strony ułatwiają dwuskrzydłowe, pneumatycznie otwierane i zamykane drzwi. Po drugie - dzięki ogromnym szybom widoczność z wnętrza wozu jest doskonała. Po trzecie, kierowca siedzi nisko - może pewnie manewrować pomiędzy osobówkami dosłownie na centymetry. Po czwarte, przestronność - w szoferce swobodnie czuje się trzech rosłych mężczyzn i o ile nie mają ponad 190 cm wzrostu, mogą spokojnie się w niej wyprostować. Econic to wóz dystrybucyjny, ale ma wygodny pneumatyczny fotel kierowcy, który pozwala zająć dość wygodną pozycję za "fajerą" i częściowo rekompensuje tylko kątową regulację kolumny kierownicy. Oprócz zalet Mercedes przejął też z autobusów niskopodłogowych niektóre wady, np. skrzypienie elementów poszycia kabiny na wertepach.
Ekonomika z ograniczeniami
Testowego Econica napędza 279-konny motor zasilany tylko sprężonym gazem ziemnym (CNG). By go uruchomić, rozrusznik musi popracować dłużej niż w ropniakach. Po uruchomieniu jednostka na CNG pracuje nieco mniej równomiernie, choć ciszej niż diesel. Sześciobiegowa, automatyczna przekładnia Allison pracuje łagodnie, ale nieco ospale. Econic sprawia przez to wrażenie nie dość dynamicznego pojazdu. Biegi można zmieniać w trybie sekwencyjnym, ale nie przyspiesza to wyraźnie rozpędzania. CNG to paliwo ekologiczne. Podczas spalania emituje do atmosfery do 99 procent mniej cząsteczek sadzy niż ON. W dzisiejszych, trudnych czasach jeszcze bardziej istotny jest ekonomiczny aspekt zastosowania CNG. Econic w jeździe mieszanej potrzebuje około 32 m sześc. gazu na 100 km, co przy cenie 2,1 zł (brutto) za metr oznacza, że koszt przejechania 100 km wynosi ok. 67 zł. Ropniak spalający średnio 25 l ON na 100 km jest sporo droższy, bo przy cenie 3,75 za litr ON pokonanie 100 km kosztuje ok. 94 zł. Napęd CNG ma jednak również wady. Po pierwsze, zasięg: osiem grubościennych butli mieści 140 m sześc. CNG, co umożliwia pokonanie tylko ok. 440 km. Po drugie, sieć stacji CNG w Polsce jest mała - liczy zaledwie 32 placówki. Wprawdzie Econic nie powstał z myślą o długich trasach, ale pokonywanie takich, nawet od czasu do czasu, jest stresujące, bo co zrobić, gdy zabraknie paliwa?
W miejskiej dżungli...
...Econic radzi sobie świetnie. Ma w pełni pneumatyczne zawieszenie o dużym zakresie regulacji (26 cm). Dostosowanie wysokości zabudowy do różnych ramp załadunkowych czy bezpieczny przejazd po wysokim krawężniku nie stanowią problemu. Trzecia, wleczona oś skręca się hydraulicznie (można ją zablokować), zapewniając doskonałą zwrotność. Ze względu na wysokość (3 m) możesz też wjechać w miejsca niedostępne dla tradycyjnych ciężarówek o podobnym tonażu.
Econic na CNG to jeden z najlepszych ciężkich samochodów dystrybucyjnych na rynku. Komfortowy, ekonomiczny i ekologiczny. Tylko ta cena... Testowy egzemplarz kosztuje 500 tys. zł.
Plusy
Komfortowa kabina. Ekonomiczny i ekologiczny napęd. Duża zwrotność. Znakomita widoczność.
Minusy
Trudno dostępne paliwo CNG. Drogi w zakupie. Mały zasięg. Szoferka skrzypi na wybojach.
Dopuszczalna masa całkowita |
25.700 kg |
Ładowność |
17.495 kg (nośność podwozia), 15.290 kg (z zabudową Wesob) |
Zabudowa |
napojowa Wesob z bocznymi kurtynami i windą na tylnej ścianie |
Objętość ładowni |
31,6 m sześc. |
Wymiary ładowni - długość / szerokość / wysokość |
6.200 / 2.550 / 2.000 mm |
Rozstaw osi |
4.200 mm |
Pojemność skokowa silnika |
6,9 l |
Moc maksymalna |
279 KM przy 1.400 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
1.000 Nm przy 1.200-1.800 obr/min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. |
32 m sześc./100 km |
Skrzynia biegów |
automatyczna, sześciostopniowa |
Napęd |
6x2 |
Zawieszenie przednie |
pneumatyczne |
Zawieszenie tylne |
pneumatyczne |
Układ hamulcowy |
pneumatyczny, tarcze z przodu i z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego, m.in |
ABS, ASR, retarder, tempomat, blokada mechanizmu różnicowego tylnego mostu, oś wleczona Telligent kierowana hydraulicznie, klimatyzacja, immobilizer, pneumatyczny fotel kierowcy Isringhausen, roleta szyby czoł. sterowana elektrycznie, radio z CD |
Cena |
uzależniona od specyfikacji |
Gwarancja |
3 lata lub 250 tys. km |
Przeglądy techniczne |
wg wskazań komputera |