Średniodystansowe samochody ciężarowe marki Mercedes Atego drugiej generacji, mimo wysokich cen są popularne na rynku wtórnym. Powód: wóz jest dopracowany i rzadko zmusza do wizyt w serwisach. Mercedes Atego to jedna z droższych ciężarówek na rynku wtórnym. Drogie są też oryginalne części. Za wozem przemawiają wysoka ogólna niezawodność i dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy.
Opisywane, lekkośrednie (DMC 11.990 kg) Mercedesy napędzane są sześciocylindrowymi silnikami OM 906 LA o poj. 6,37 l i mocy 231 KM. Jednostki te nie sprawiają problemów. Wycieki czy przedmuchy zdarzają się sporadycznie. Średni przebieg do naprawy głównej to ok. 800 tys. km. Żywotny jest też osprzęt; turbo wytrzymuje ok. 350 tys. km, odporne na kiepski ON są układy paliwowe.
Do wyboru są sześcio- i dziewięciostopniowe ręczne skrzynie biegów oraz zautomatyzowane sześciobiegowe przekładnie Telligent. Wszystkie są trwałe i precyzyjne.
Atego może mieć jedną z czterech typów kabin: standardową S, S przedłużoną o 180 mm, długą L i L z podwyższonym dachem o wysokości 1.910 mm. Szoferki wykończono przyzwoitymi materiałami, niezłe są komfort i trwałość ich łożyskowania. Niezależnie od typu kabiny użytkownicy narzekają jednak na ciasnotę we wnętrzu.
Wozy oferowane są z mechanicznym, mechaniczno-pneumatycznym i w pełni pneumatycznym zawieszeniem osi. Gorzej spisują się podwozia mechaniczne. Pękają w nich metalowo-gumowe tuleje resorów, wybijają się stabilizatory. Skuteczne i trwałe są hamulce, wytrzymałe mosty i wały napędowe. Zawodne bywają elektryka i elektronika. Podatne na rdzę są czujniki w zawieszeniu i układzie hamulcowym; skorodowane wysyłają błędne informacje do komputera pokładowego. Kiepsko zabezpieczono przed wilgocią wiązki elektryczne lamp tylnych. Efekt: zwarcia i usterki oświetlenia pojazdu. Praktycznie żadnych problemów nie sprawia układ kierowniczy.
Atego to jedna z droższych ciężarówek na rynku wtórnym. Drogie są też oryginalne części. Za wozem przemawiają wysoka ogólna niezawodność i dobre zabezpieczenie antykorozyjne ramy.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Atego drugiej serii jest bardziej niezawodne od poprzednika. W trafiających do serwisów autach z dużymi przebiegami zazwyczaj wykonywany jest tylko bieżący serwis. Stosunkowo prosty dostęp do silników ułatwia wykonywanie większości czynności obsługowych. Wymian oleju i podstawowych filtrów należy dokonywać co 30-40 tys. km. Turbina wytrzyma wtedy nawet ponad 300 tys. km. Płyn hamulcowy zniesie przebieg 200 tys. km. Mercedes ma sprawdzające się u nas pneumatyczne zawieszenie.
DMC |
11.990 kg |
Nośność |
6.710 kg |
Rozstaw osi |
5.360 mm |
Poj. silnika/cylindry |
6,37 l/R6 |
Moc maksymalna |
231 KM |
przy obr/min |
2.200 |
Maks. moment obr. |
850 Nm |
przy obr/min |
1.200-1.600 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
długość |
7.650 mm |
szerokość |
2.450 mm |
wysokość |
2.400 mm |
Chłodnica |
2.601 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.742 zł |
Reflektor |
624 zł |
Tarcza hamulcowa |
670 zł |
Filtr oleju |
106 zł |
Filtr powietrza |
277 zł |
Reflektor |
350 zł |
Zderzak przedni |
800 zł |
Szyba czołowa |
900 zł |
Chłodnica |
1.300 zł |
2005 |
340 |
87,9 |
2005 |
300 |
93 |
2006 |
290 |
112 |
2007 |
240 |
124 |
2008 |
167 |
130,9 |