Testy. Volkswagen Crafter 35 furgon
Crafter jest bliskim kuzynem Sprintera, ale charakter ma nieco inny. Co ciekawe, różnicę między dwoma dostawczakami trudno racjonalnie wytłumaczyć. Przede wszystkim Mercedes daje większy wybór silników, podczas gdy Volkswagen w Crafterze bazuje na dieslach 2,5 TDi. Różnic jest zresztą znacznie więcej.
Oba samochody powstają w jednej fabryce, w Ludwigsfelde. Łączy je nieomal wszystko, dzieli wygląd przodu i silniki. Volkswagen stosuje wyłącznie pięciocylindrowe diesle 2.5 TDi. Mercedes daje większy wybór.
Bez nerwów
Silnik jest słyszalny w kabinie, ale bez przesady. Na pewno jest ciszej niż w Mercedesie Sprinterze. Sześciobiegowa skrzynka pracuje bez zarzutu. Niemalże sama trafia we właściwy bieg. Także przy włączaniu wstecznego. W ogóle układ napędowy pracuje miękko, w najlepszym tego słowa znaczeniu. Mercedes jest bardziej surowy. W obu samochodach napędzane są koła tylne.
Crafter sprawnie przyspiesza, co nie dziwi. W końcu to najmocniejsza, 163-konna wersja ze średnim rozstawem osi i dachem o średniej wysokości. W dodatku furgon, czyli same ściany i podłoga. Stosunek masy do mocy jest korzystny. Tu kolejna uwaga: furgony mają skłonność, aby skrzypieniem i zgrzytem ładowni udowadniać kierowcy, jak ciężko pracują. Crafter robi swoje w milczeniu. Chyba tylko Renault Trafic jest równie zdyscyplinowane.
Zawieszenie świetnie dopracowane. Drobnych nierówności nie zauważa, na studzienkach nie tłucze. Mowy nie ma o spontanicznym bujaniu samochodem, nawet niezaładowanym. Nie mieliśmy w teście auta, które by dorównało pod tym względem Crafterowi. Układ kierowniczy jest precyzyjny.
Starannie
Kabina to królestwo plastików, ale niezłych. Jest duża i nie brakuje w niej schowków. Wyłożono je matami wygłuszającymi. Dwuosobowa kanapa naprawdę mieści dwie osoby. Kierowca też ma dość miejsca, choć aby zająć wygodą pozycję, musi manewrować fotelem. Kierownica nie jest regulowana. Za to można ustawić wysokość mocowania pasa bezpieczeństwa. W poprzek kabiny da się swobodnie przejść.
Klimatyzacja ma zakres regulacji co pół stopnia i funkcję dodatkowego osuszania powietrza (Reheat), przydatną w jesiennej słocie. Szyby w drzwiach są opuszczane elektrycznie, impulsowo. Na wyświetlaczu znajduje się wskaźnik temperatury zewnętrznej. Rzadkość w tej klasie pojazdów.
Dostęp do ładowni jest znakomity. Drzwi tylne uchylają się pod kątem 180 stopni i sięgają dachu. Szerokie prawie na pół długości ładowni drzwi boczne też są po dach. Towar można bezpiecznie umocować do uchwytów - osiem w podłodze, a dwa na ściance działowej. Na podłodze jest płyta ze sklejki pokryta tworzywem sztucznym.
To co najbardziej uderza w Crafterze, to precyzja, z jaką został wykonany i wygoda w środku. Niewiele jest w nim do poprawienia.
Plusy
Bardzo dobre zawieszenie. Starannie wykonane i praktyczne wnętrze. Lekko pracująca skrzynia biegów. Funkcjonalna ładownia.
Minusy
Brak regulacji ustawienia kierownicy. Krótkie siedzisko fotela kierowcy. Kabina zdominowana przez tworzywa sztuczne.
DMC / ładowność |
3.490 / 1.225 kg |
Objętość ładowni |
11 m sześc. |
Wymiary ładowni długość / szerokość / wysokość |
3.265 / 1.780 / 1.940 mm |
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość |
5.905 / 1.993 / 2.705 mm |
Rozstaw osi |
3.665 mm |
Silnik |
R5, turbodiesel z common rail |
Pojemność skokowa silnika |
2.461 ccm |
Moc maksymalna |
163 KM przy 3.500 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
350 Nm przy 2.000 obr/min |
Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym |
9,9 l/100 km |
Skrzynia biegów |
mechaniczna, sześciostopniowa |
Układ hamulcowy |
tarcze z przodu i z tyłu |
Wyposażenie pojazdu testowego: ABS, ESP, poduszka powietrzna kierowcy, wspomaganie kierownicy, elektrycznie otwierane szyby, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka, klimatyzacja manualna, centralny zamek z pilotem, przeszklona ścianka działowa, radio z CD, czujnik temperatury zewnętrznej, podłoga ze sklejki w ładowni. |
Cena netto |
115.500 zł |
Gwarancja mechaniczna |
2 lata bez limitu km |
perforacyjna |
12 lat |
Przeglądy techniczne |
wg wskazań komputera, nie rzadziej niż raz na rok |