Expert Tepee oferowany jest w dwóch długościach. My jeździliśmy dłuższym (L2), w pięcioosobowej wersji ciężarowej, czyli z dwoma rzędami siedzeń (2 + 3) i sporą ładownią. Takie auto jest czymś pośrednim między klasycznym osobowym Tepee a furgonem. Mimo wielu zalet Peugeot ma też nieco wad. Chociaż kosztuje przeszło 100 tys. zł - trzeba dopłacać do radia, którego nie ma w standardowym wyposażeniu. Nie ma też opcji zainstalowania dodatkowych poduszek.
Obecna, trzecia generacja Experta, w sprzedaży w Europie od początku 2007 r., występuje w wersjach furgon i kombi Tepee. Tak samo jak poprzednia, powstała we współpracy PSA (Peugeot Citroen) i Fiata. Rodzeństwo Experta Tepee to Citroen Jumpy Kombi i Fiat Scudo Kombi.
Przyjemna jazda
138-konny ropniak zapewnia sprawne poruszanie się nawet po autostradzie. Kokpit dość elegancki, dwukolorowy, czerń zestawiona z jaśniejszym tworzywem. Białe tarcze zegarów ładnie się komponują. Welurowa, przyjemna tapicerka, podłokietniki przy wygodnych fotelach kierowcy i pasażera z przodu, przyciemniane szyby, z przodu impulsowo sterowane. Ustawienie kółka regulowane w dwóch płaszczyznach, w szerokim zakresie. Komfort pochłaniania nierówności wypada co najmniej dobrze, mimo że w zawieszeniu brakuje zaawansowanych rozwiązań: z przodu kolumny, z tyłu belka skrętna. To wszystko sprawia, że poczujesz się dobrze za kierownicą tego Peugeota. Równie przyjemnie jest w Jumpy i Scudo.
Podobnie z tyłu - przestrzeni nie zabraknie nawet dla rosłych pasażerów. Trzy osobne fotele, z regulacją pochylenia oparcia, wyprofilowane tak samo dobrze jak przednie, z trzymaniem bocznym. Oparcie środkowego można położyć i powstaje stolik z uchwytami na kubki. Ładownia została oddzielona od części pasażerskiej kratką, niestety, dźwięczącą na większych nierównościach.
Auto jest długie, ale przy manewrowaniu pomagają czujniki parkowania z tyłu.
Sporo wariantów
Testowe auto było ponadstandardowo wyposażone. Najbardziej praktyczny dodatek to drzwi odsuwane z lewej strony (1.598 zł netto), po prawej montowane seryjnie. Szkoda, że ich zamykanie czasem sprawia kłopot. Z zewnątrz nieraz trzeba dość mocno szarpnąć, a od środka mocno wygiąć rękę do tyłu, aby złapać uchwyt.
Dopłacać trzeba także za radio CD z głośnikami (1.547 zł netto), co uważamy za szkockie skąpstwo w aucie za ponad 100 tys. zł netto. Natomiast nie można dokupić dodatkowych poduszek powietrznych. Dostępne są tylko dwie czołowe z przodu. Dla porównania, w Renault Traficu Passenger Kombi po dokupieniu możesz mieć aż sześć poduszek, ale seryjnie jest tylko jeden airbag.
Taki Expert nadaje się zarówno na rodzinne wypady lub do transportu sprzętu rekreacyjnego, jak i do firmowego przewozu osób. Dla takiej ciężarówki na polskim rynku dostępny jest tylko jeden poziom wykończenia, Premium.
Plusy
Komfort resorowania na wysokim poziomie.
Wygodne miejsca siedzące.
Duży zakres regulacji kierownicy.
Elegancki kokpit.
Szerokie listwy ochronne na nadwoziu.
Minusy
Utrudnione zamykanie tylnych drzwi.
Kratka hałasująca na nierównościach.
Tylko jedna wersja wyposażenia.
Radioodtwarzacz za dopłatą.
Nie można dokupić poduszek.
DMC / ładowność |
2.805 / 872 kg |
Liczba miejsc |
5 |
Pojemność bagażnika |
b.d. |
Wymiary pojazdu długość / szerokość / wysokość |
5.135 / 1.895 / 1.894 mm |
Rozstaw osi |
3.122 mm |
Silnik |
turbodiesel common rail, R4, 16V |
Pojemność skokowa silnika |
1.997 ccm |
Moc maksymalna |
138 KM przy 4.000 obr/min |
Maksymalny moment obrotowy |
320 Nm przy 2.000 obr/min |
Śr. zużycie paliwa w cyklu miesz. |
7,6 l/100 km |
Skrzynia biegów |
manualna, 6-przełożeniowa |
Układ hamulcowy |
przód - tarcze wentylowane, tył - bębny |
Wyposażenie standardowe (Premium), m.in. |
dwie poduszki powietrzne, ABS, wspomaganie awaryjnego hamowania AFU, wspomaganie kierownicy, elektryczne szyby przednie, elektryczne lusterka (składane el.), klimatyzacja manualna, przednia szyba atermiczna, chłodzony schowek, centralny zamek, pojedynczy regulowany fotel pasażera z przodu, reflektory przeciwmgłowe, drzwi przesuwne z prawej strony, drzwi tylne otwierane do góry z podgrzewaną szybą. |
Cena netto |
100.330 zł |
Gwarancja mech. / perforacyjna |
2 lata / 5 lat (na lakier 2 lata) |
Przeglądy techniczne |
co 30 tys. km |