Konstruując Optifuel Lab, samochód-laboratorium, Renault Trucks udowadnia, że możliwe jest znaczne zmniejszenie zużycia paliwa. Podczas testów udało się je obniżyć o 13 procent. Pracując nad poprawą aerodynamiki zestawu, badacze za wzór przyjęli kroplę wody. Samochody ciężarowe produkowane przez Renault, już wkrótce, nawet bez hybrydy mogą być oszczędniejsze.
Pomimo prowadzonych badań nad wdrożeniem alternatywnych rodzajów napędu (hybrydowy, elektryczny itd.) francuska firma jest przekonana, że wysokoprężny silnik spalinowy będzie w dalszym ciągu dominującym rodzajem napędu na rynku przewozów długodystansowych. W 2007 r. wdrożyła program badawczy Optifuel Lab. Jego głównym celem jest ograniczenie zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń zestawu drogowego. Pierwszy etap badań udowodnił, że możliwe jest uzyskanie znacznego obniżenia spalania.
Spalanie mniejsze o 13 procent
Po przejechaniu 4.500 km oraz po wykonaniu pomiarów w czasie jazdy na torze drogowym na odcinku 2.500 km autorzy projektu uzyskali zmniejszenie zużycia paliwa o 13%, czyli o 4,5 l/100 km, co przełożyło się na ograniczenie emisji CO2 o 120 g/km. A wszystko w rzeczywistych warunkach użytkowania, w porównaniu do analogicznego pojazdu z aktualnej oferty, Premium Route DXi 11 Euro 5 Incentive 450 KM, modelu, który obecnie jest liderem rynkowym pod względem spalania.
W poszukiwaniu idealnego kształtu
Zespoły badawcze pracowały nad poprawieniem aerodynamiki zestawu drogowego. Przyjmując za punkt odniesienia kształt kropli wody, wprowadzono wiele zmian konstrukcyjnych. Zmiany dotyczyły przede wszystkim kabiny: zderzak został wydłużony o 30 cm, dach zyskał nowy kształt, został podwyższony do wysokości 4,16 m i jednocześnie spełnia rolę spoilera. Zewnętrzne lusterka wsteczne zostały usunięte, a ich funkcję przejął system kamer.
Spoilery boczne montowane za kabiną zostały ukształtowane tak, aby uzyskać jedną bryłę z pojazdem. Cały zestaw jest osłonięty, w tym koła naczepy. Osłony te przechodzą w dyfuzory powietrza zainspirowane rozwiązaniami z Formuły 1. Dach naczepy uwypuklono, w podwoziu zastosowano osłonę, koła obuto w opony Michelin Energy SaverGreen.
Optymalizacja układu napędowego
Oprócz modyfikacji wprowadzonych w samym silniku w każdym elemencie układu napędowego zastosowano niezależnie rozwiązania w celu obniżenia zużycia paliwa. Przykładowo, pompa wody ma dwie prędkości pracy: natężenie przepływu cieczy w układzie chłodzenia silnika jest sterowane stopniowo i jego maksymalna wartość jest osiągana tylko wtedy, gdy jest to niezbędne. Podobny system steruje pracą pompy oleju o zmiennej pojemności skokowej, a także sprężarką powietrza z niezależnym sprzęgłem. Np. przez większość czasu jazdy na autostradzie pozostaje ona wyłączona. Sprężarka nie pracuje bezużytecznie.
Zwiększono sprawność działania pozostałych podzespołów mechanicznych. Podwyższono temperaturę oleju silnikowego, aby w jak największym stopniu ograniczyć tarcie ruchomych części. Modyfikacje objęły również wał napędowy i alternator.
Wspomaganie kierowcy
Optifuel Lab został wyposażony w systemy wspomagania prowadzenia samochodu, które umożliwiają zmniejszenie spalania. Wprowadzono ulepszenia w skrzyni Optidriver, która umożliwia zmianę biegów przy niższych prędkościach. Jest ona wyposażona w zmodyfikowaną funkcję EcoRoll, która rozłącza układ napędowy, gdy tylko pozwalają na to warunki jazdy, np. na początku zjazdu. Skrzynia współpracuje z systemem cruise control zaprogramowanym tak, by ograniczał zużycie paliwa.
Zmodyfikowano ogranicznik prędkości ASL. Dzięki sprzężeniu z systemem GPS urządzenie to potrafi analizować położenie samochodu, ukształtowanie drogi, rozpoznawać wymagane przepisami ograniczenia prędkości i ustalać prędkość, z jaką powinien poruszać się pojazd.
Po symulacji komputerowej i testach na stanowisku badawczym ostatni etap testów przeprowadzono na drodze łączącej miasta Chambéry, Genewa, Bourg-en-Bresse i Villefranche-sur-Saône.
Optifuel Lab pozostaje pojazdem testowym. Służy do sprawdzania skuteczności różnych rozwiązań prowadzących do zmniejszenia spalania, które mogą znaleźć zastosowanie w samochodach oferowanych na rynku.