Samochody ciężarowe. Mercedes Vario 814 skrzynia / wywrotka (1995-2005)
Żadnej innej wersji tonażowej Mercedesa Vario nie spotykamy równie często. "Osiemsetczternastka" to największy wariant tonażowy, o dmc 7.490 kg (najmniejsze Vario - 512 - ma dmc 4.800 kg), a do wyboru są auta skrzyniowe i wywrotki o czterech rozstawach osi. Plusy Mercedesów Vario to
duża ładowność, solidne zabudowy skrzyniowe oraz niezawodna i w miarę oszczędna jednostka napędowa. Minusy najczęściej wymieniane przez użytkowników to z kolei usterkowe hamulce, szwankujący układ elektryczny i uboga dokumentacja wielu egzemplarzy giełdowych i komisowych.
Oznaczenie 814D możemy spotkać już na aucie o rozstawie osi 3.150 mm. Długość skrzyni w takim samochodzie wynosi 2.390 mm. Dłuższe skrzyniowce zbudowane są na podwoziach o rozstawie osi 3.700 mm (dł. skrzyni 4.170 mm), 4.250 mm (5.050 mm) oraz 4.800 mm (5.600 mm). W wariancie najdłuższym Vario 814 mierzy 7.475 mm. Ładowność waha się od 4.800 kg (rozstaw osi 4.800 mm) do 4.875 kg (3.150 mm). Wywrotki budowano głównie na podwoziach krótkich i średnich, zazwyczaj są to auta z wywrotem tylnym, rzadziej z trójstronnym. Razi mizerna dokumentacja wielu egzemplarzy giełdowych i komisowych.
We wszystkich 814 stosowano 4,2-litrowy turbodiesel (OM 904 LA) o mocy 136 KM. Rzadko zawodzi, jest dość cichy, a emitowane przez niego drgania są niewielkie i mało odczuwalne w szoferce. Średnie wskazania dotyczące spalania mieszczą się w przedziale 11-14,5 l/100 km (auta załadowane w połowie). Zdaniem mechaników, a także samych użytkowników korzystne parametry eksploatacyjne to rezultat zastosowania efektywnego, elektronicznego modułu wtrysku paliwa. Auto bardzo dobrze się prowadzi bez względu na to, ile ładunku ma na pace. Wysoko oceniany jest system napędu na koła tylne (skrzynia manualna lub automat), a w dwóch wersjach najkrótszych zdarza się napęd wszystkich kół (sprawdza się głównie w wywrotkach).
Większość egzemplarzy giełdowych i komisowych jest w dobrym stanie technicznym. Potwierdzają się opinie o trwałych i wytrzymałych elementach zabudów. Gorzej z kabinami, często zaniedbanymi. Użytkownicy mówią o zdarzających się usterkach układu hamulcowego (kłopoty z ręcznym) oraz elektrycznego, przytrafiających się głównie zimą. Zalecane ogumienie Vario 814 to 205/75/R17,5, choć w kilku oglądanych egzemplarzach było inne. To istotne dla codziennej eksploatacji samochodu, decyduje nie tylko o właściwościach jezdnych, także o ekonomice. Przed zakupem warto sprawdzić zawieszenie. W kilku autach mocno sfatygowane były resory.
Plusy
Duża ładowność. Solidne zabudowy skrzyniowe. Niezawodna, w miarę oszczędna jednostka napędowa.
Minusy
Usterkowe hamulce. Szwankujący układ elektryczny. Uboga dokumentacja wielu egzemplarzy giełdowych i komisowych.
ekspert: Józef Tworzydło, mechanik z Poznania
- Mimo że to największa wersja tonażowa samochodu, ładowność i tak niektórym nie wystarcza. Przeciążają auto, a wtedy mamy do czynienia z nadmiernym zużyciem resorów, prowadzącym czasem do ich pękania. Nie pozostaje nic innego jak wymiana. Radzę dbać o odpowiedni stan blach, konserwować je, nie dopuszczać do dużych ubytków lakieru (na niektórych egzemplarzach, zwłaszcza tych stosowanych w budownictwie, widać ogniska rdzy).
|
Auto oceniane |
Konkurent |
Dopuszczalna masa całkowita |
7.490 kg |
7.490 kg |
Ładowność |
4.800 kg |
5.045 kg |
Długość |
7.485 mm |
7.880 mm |
Szerokość |
2.200 mm |
3.320 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
2.120 mm |
2.100 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
turbodiesel/4.250 ccm |
turbodiesel/3.908 ccm |
Moc maksymalna |
136 KM |
136 KM |
przy obr/min |
2.200 |
2.700 |
Maksymalny mom. obr. |
520 Nm |
415 Nm |
przy obr/min |
1.200-1.600 |
1.400 |
Prędkość maksymalna |
120 km/h |
120 km/h |
Rozmiary skrzyni ładunkowej |
długość |
5.600 mm |
6.100 mm |
szerokość |
2.210 mm |
2.390 mm |
wysokość burt |
350 mm |
350 mm |
Chłodnica |
1.550 zł |
1.950 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.240 zł |
1.800 zł |
Reflektor |
690 zł |
750 zł |
Tarcza hamulcowa |
290 zł |
320 zł |
Filtr oleju |
50 zł |
40 zł |
Filtr powietrza |
70 zł |
70 zł |
Reflektor |
240 zł |
250 zł |
Zderzak przedni |
180 zł |
250 zł |
Lampa tylna |
130 zł |
150 zl |
Chłodnica |
250 zł |
300 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena brutto |
przebieg (tys. km) - cena brutto |
1998 |
216 - 25,0 tys. zł |
- |
1999 |
195 - 30,0 tys. zł |
267 - 29,0 tys. zł |
2000 |
227 - 38,0 tys. zł |
179 - 34,5 tys. zł |
2001 |
149 - 45,0 tys. zł |
230 - 37,5 tys. zł |
2002 |
160 - 47,0 tys. zł |
198 - 40,0 tys. zł |
2003 |
172 - 52,0 tys. zł |
128 - 47,0 tys. zł |
2004 |
122 - 58,0 tys. zł |
- |