Po interwencji naszych Czytelników, przewoźników drogowych, w sprawie braków kart opłaty drogowej w wielu placówkach ich dystrybucji (m.in. poczty i stacje paliw) poprosiliśmy o wyjaśnienia ze strony Poczty Polskiej i Ministerstwa Infrastruktury, które nadzoruje tę dystrybucję. Według rzecznika poczty główną przyczyną braku niektórych rodzajów kart opłaty drogowej są ograniczone możliwości logistyczne Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego. BOTM winę zwala natomiast na pocztę.
Wprowadzenie do obiegu nowych kart opłaty drogowej od 10 czerwca br. spowodowało opóźnienia w ich dostawie. Wstępne zamówienie kart w momencie ich wprowadzenia zostało zrealizowane przez Biuro Obsługi Transportu Międzynarodowego w ograniczonych ilościach przy uwzględnieniu minimalnej ilości przypadającej na jeden punkt sprzedaży. Obecnie składane zamówienia są również ograniczane, co w radykalny sposób uniemożliwia właściwe zaopatrzenie naszych placówek w odpowiednią liczbę kart opłaty drogowej.
Jak wynika z informacji napływających z naszych placówek, klienci sygnalizują braki kart również u innych dystrybutorów.
W związku z tym główną przyczyną braku niektórych rodzajów kart opłaty drogowej są ograniczone możliwości logistyczne Biura Obsługi Transportu Międzynarodowego. Prawdopodobną przyczyną jest przewidywana likwidacja w 2011 roku systemu winietowego, a także ograniczanie nadmiernych zapasów i ewentualnych strat związanych z utylizacją pozostałych.
Pozdrawiam Michał Dziewulski Biuro Prasowe Poczty Polskiej
W odpowiedzi na Pana pytania w sprawie kart opłaty drogowej Biuro Informacji i Promocji na podstawie wyjaśnień uzyskanych z Poczty Polskiej informuje, że w ostatnich dniach w części placówek pocztowych (zwłaszcza w regionie warszawskim) mogły wystąpić braki w sprzedaży niektórych rodzajów kart opłaty drogowej. Jest to wynikiem zablokowania systemów ewidencji magazynowej w związku z prowadzoną inwentaryzacją na dzień zakończenia działalności państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej Poczta Polska (31.08.2009). Z dniem 01.09.2009 w wyniku komercjalizacji Poczta Polska została przekształcona w spółkę akcyjną Skarbu Państwa Poczta Polska S.A. W związku z powyższym przez kilka dni nie było możliwości uzupełnienia stanów magazynowych placówek pocztowych. Poczynając od dnia 02.09.2009, sytuacja w tym zakresie powinna sukcesywnie się poprawiać i w ciągu kilku dni wszystkie placówki pocztowe prowadzące dystrybucję kart będą posiadały w ofercie ich pełny asortyment.
Jednocześnie uprzejmie informujemy, że z wyjaśnień uzyskanych w Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego wynika, że wszystkie rodzaje kart opłaty drogowej są dostępne, wszystkie zamówienia są realizowane terminowo i w zamawianych przez dystrybutorów ilościach. Problemy z nabyciem kart nie wynikają z ich braku w Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego, a z powodu braku lub zbyt małej ilości punktów dystrybucji w danym rejonie.
Ponadto szczegółowe informacje dotyczące dystrybucji kart opłat drogowych można uzyskać w Biurze Obsługi Transportu Międzynarodowego pod numerem telefonu 022 572 97 17 lub na stronie internetowej: www.botm.gov.pl
Z wyrazami szacunku Mikołaj Karpiński Dyrektor Biura Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury Rzecznik prasowy
Od redakcji: Według Poczty Polskiej zawiniło BOTM, a według nadzorującego pracę BOTM Ministerstwa Infrastruktury zator nastąpił... w firmie Poczta Polska. Miejmy nadzieję, że te dwie instytucje dojdą do porozumienia i przewoźnicy nie będą szukać winiet.