Samochody dostawcze. Renault Trafic furgon 1.9D, 2.0D (od 2001 r.)
Pokazany w 2001 r. dostawczak Renault swą nazwą nawiązywał do jednego z najstarszych samochodów tego typu na rynku (Trafic pojawił się już w 1980 r.), jednak zdecydowanie przewyższa go jakością wykonania i niezawodnością. Plusy samochodu dostawczego rodem z Renault to funkcjonalne wnętrze, dobrze wyciszone silniki, zwrotność, dobra widoczność i interesująca stylistyka z zewnątrz i w środku.
Minusy Traffica to z kolei: mało trwałe elementy zawieszenia, kiepskiej jakości detale (zamki, zawiasy drzwi), szwankujący hamulec ręczny i hałasujące plastiki.
Plany producenta nie do końca się powiodły. Auto co prawda wygląda lepiej niż poprzednik, psuje się od niego znacznie rzadziej, a mimo to jest krytykowany przez użytkowników. Zaczyna się od utyskiwania na zbyt miękką blachę użytą do budowy nadwozia, kończy na usterkowej przekładni czy tandetnych materiałach wykończeniowych w kabinie. - Karoseria nie rdzewieje, ale jest pognieciona jak źle wyprasowana koszula - usłyszeliśmy od pana Andrzeja Komorowskiego, użytkującego Trafica od sześciu lat. - Nie musiałem go wprawdzie holować, nie utknąłem na drodze, ale zdarzyło mi się podróżować, korzystając tylko z połowy biegów - żalił się nasz rozmówca. Inni użytkownicy listę mankamentów rozpoczynali od szybko zużywających się amortyzatorów, wahaczy - generalnie elementów przedniego zawieszenia. Dochodzą do tego usterki hamulca ręcznego i zamków drzwi.
Furgon ma dwie podstawowe wersje, o dwóch rozstawach osi. Pierwsza, krótka (rozstaw 3.100 mm) ma długość całkowitą 4.782 mm, ładownię o długości wewnętrznej 2.415 mm i kubaturze 5 m sześc. Kubatura wersji dłuższej, na rozstawie osi 3.500 mm (dane w tabeli), wynosi 5,9 m. Sporadycznie na rynku pojawiają się samochody w wariantach podwyższonych (H2, 2.465 mm), oferowanych od 2003 r., w których przestrzeń ładunkowa wynosi odpowiednio
7 i 8,3 m sześc. Chwalone jest rozwiązanie części towarowej, z niskim progiem załadunkowym. Szerokość wewnętrzna pomiędzy nadkolami wynosi 1.268 mm.
Silniki furgonów to głównie jednostka 1.9 dCi zastąpiona motorem 2.0 o podobnej konstrukcji. W pierwszym przypadku moc wynosi 82 i 100 KM, w drugim 90 i 115 KM. Użytkownicy chwalą małe spalanie obu jednostek, podkreślając jednak, że warunkiem jest stosowanie niezłej jakości paliwa. Silniki są skutecznie wyciszone. Posiadacze Trafica chwalą zwrotność auta, należytą widoczność, a krytykują hałasujące podczas jazdy plastiki. Pozytywne opinie zbiera układ grzewczy i wentylacyjny.
Ekspert
Józef Tworzydło, mechanik z Poznania
- O ten wóz trzeba dbać. Nie radzę oszczędzać na przeglądach, wymianie filtrów, oleju, kontroli układu chłodzenia. Zalecam cyklicznie konserwować zamki i uszczelki drzwi tylnych do ładowni, a także bocznych. Inaczej może być kłopot z ich otwieraniem. Fabryczne elementy układu jezdnego (tuleje stabilizatorów, amortyzatory) nie były dobrej jakości, w wielu autach już je wymieniono.
Plusy
Funkcjonalne wnętrze.
Dobrze wyciszone silniki.
Zwrotność. Dobra widoczność.
Interesująca stylistyka z zewnątrz i w środku.
Minusy
Mało trwałe elementy zawieszenia.
Kiepskiej jakości detale (zamki, zawiasy drzwi).
Szwankujący hamulec ręczny.
Hałasujące plastiki.
Dopuszczalna masa całkowita |
2.965 kg |
2.800 kg |
Ładowność |
1.290 kg |
1.160 kg |
Długość |
5.182 mm |
4.834 mm |
Szerokość |
1.904 mm |
1.974 mm |
Wysokość (bez ładunku) |
1.915 mm |
1.982 mm |
Silnik/pojemność skokowa |
wysokoprężny, wtrysk bezpośredni, 1.870 ccm |
wysokoprężny,wtrysk bezpośredni,1.998 ccm |
Moc maksymalna |
100 KM |
100 KM |
przy obr/min |
3.500 |
4.400 |
Maksymalny mom. obr. |
240 Nm |
230 Nm |
przy obr/min |
2.000 |
2.000 |
Prędkość maksymalna |
145 km/h |
140 km/h |
Rozmiary przedziału ładunkowego |
długość |
2.800 mm |
2.582 mm |
szerokość |
1.690 mm |
1.762 mm |
wysokość |
1.378 mm |
1.420 mm |
Chłodnica |
1.290 zł |
1.340 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
1.320 zł |
1.250 zł |
Reflektor |
450 zł |
390 zł |
Tarcza hamulcowa |
320 zł |
350 zł |
Filtr oleju |
30 zł |
30 zł |
Filtr powietrza |
50 zł |
50 zł |
Reflektor |
150 zł |
180 zł |
Zderzak przedni |
200 zł |
200 zł |
Lampa tylna |
110 zł |
90 zł |
Chłodnica |
250 zł |
250 zł |
2002 |
1.9 dCi / 214 - 27,5 tys. zł |
2.0 DCi / 179 - 31,0 tys. zł |
2003 |
1.9 dCi / 189 - 30,0 tys. zł |
2.0 DCi / 210 - 35,0 tys. zł |
2004 |
1.9 dCi / 118 - 33,0 tys. zł |
2.4 DCi / 170 - 39,0 tys. zł |
2005 |
1.9 dCi / 137 - 35,0 tys. zł |
2.0 DCi / 153 - 41,5 tys. zł |
2006 |
2.0 dCi / 90 - 44,0 tys. zł |
2.0 DCi / 101 - 47,8 tys. zł |
2007 |
2.0 dCi / 63 - 50,0 tys. zł |
2.0 DCi / 82 - 53,9 tys. zł |