Testy. MAN sprawdza nowy system
Gdy pojazd gwałtownie hamuje, informacja o tym zostaje przekazana do serwera i rozsyłana do innych pojazdów, znajdujących się w okolicy i wyposażonych w odpowiednie urządzenia. Tak wygląda, testowany przez MAN-a system bezpieczeństwa. W pokazach na terenie testowym w Monachium uczestniczyły ciężarówka MAN oraz dwa samochody osobowe (Daimler i VW), wyposażone w odpowiednie urządzenia. Oprócz przekazu informacji o gwałtownym hamowaniu zaprezentowano m.in. ostrzeżenie przed utrudnieniami w ruchu: pojazd wysyła ostrzeżenie, gdy tylko włącza się mu sygnalizacja ostrzegawcza.
To jedna z funkcji testowanego przez firmę MAN systemu bezpieczeństwa, w ramach tzw. inicjatywy badawczej AKTIV. Naukowcy zaprezentowali niedawno w siedzibie MAN Nutzfahrzeuge w Monachium wyniki badań systemu CoCar (Cooperative Cars).
AKTIV
AKTIV to skrót od "Adaptive und Kooperative Technologien für den Intelligenten Verkehr". W tej niemieckiej inicjatywie badawczej udział bierze 29 partnerów - producentów pojazdów i poddostawców pojazdów, firmy oferujące oprogramowania i rozwiązania elektroniczne, telekomunikacyjne, instytuty badawcze, urzędy administracji publicznej. W ramach projektu zabezpieczenia i uczynienia transportu bardziej sprawnym partnerzy do połowy roku 2010 chcą opracować nowe systemy wspierające pracę kierowcy, rozwiązania dla optymalnego zarządzania ruchem oraz komunikacji.
Decydujące dla efektywności przyszłych systemów jest wcześniejsze ostrzeganie przed przeszkodami czy też niebezpieczeństwami dla uczestników ruchu.
Nie tylko gwałtowne hamowanie
W pokazach na terenie testowym w Monachium uczestniczyły ciężarówka MAN oraz dwa samochody osobowe (Daimler i VW), wyposażone w odpowiednie urządzenia. Oprócz przekazu informacji o gwałtownym hamowaniu zaprezentowano m.in. ostrzeżenie przed utrudnieniami w ruchu: pojazd wysyła ostrzeżenie, gdy tylko włącza się mu sygnalizacja ostrzegawcza. Informacja ta przekazywana jest z serwera innym znajdującym się w okolicy i wyposażonym w odpowiednie urządzenia pojazdom. Systemy w pojazdach na podstawie dokładnych danych odnośnie do położenia i kierunku jazdy oceniają, czy to ostrzeżenie w rzeczywistości jest dla nich istotne.
Kolejne to ostrzeżenie przed pojazdami uprzywilejowanymi: pojazd wysyła ostrzeżenie, gdy tylko włączona zostanie sygnalizacja ostrzegawcza. Pojazdy jadące przed nim odbierają tę informację i weryfikują, czy jest dla nich istotna i jeśli tak, to sygnalizują to kierowcy, podając odległość od tego pojazdu.