Samochody ciężarowe. Mercedes MK/SK podwozie (1988-1998)
Poprzednik Actrosa to pojazd ceniony za ogromną wytrzymałość, użytkownicy ganią go jednak za niski komfort. Na rynku zaczyna także brakować ciekawych egzemplarzy, a te, które są, mają wysokie ceny. Do zalet tego samochodu ciężarowego, oprócz dużej wytrzymałości trzeba dodać fakt, że można do niego dokupić tanie części zamienne, a Mercedes jest łatwy do odsprzedaży. Minusy to natomiast słabe resorowanie szoferki i wysokie ceny zakupu.
Za cenę starego Mercedesa MK/SK, zwanego w Polsce z uwagi na niski komfort jazdy "wibratorem", bez problemu kupić można ciekawy egzemplarz jego następcy Actrosa. Wielu klientów woli jednak starszą wersję ciężkiego Mercedesa, której wytrzymałość należy określić już mianem legendarnej.
Ciężka klasa Mercedesa pod koniec XX wieku powstawała w dwóch wariantach - jako MK o DMC od 14 do 25 ton i jako SK z DMC od 18 do 35 ton. Dzisiaj te niemal identyczne pojazdy (różniły się właściwie tylko ramą) wrzucane są do jednego worka z nazwą SK i określane właśnie jako "wibratory". Wersje dwuosiowe podwozi MK/SK miały rozstawy osi od 3.600 do 6.300 mm. Trzyosiówki znajdziemy z rozstawami od 3.600 do 5.200 mm.
Kabiny podwozi to najczęściej niepodwyższone wersje wyposażone w dwie leżanki. Jak na dzisiejsze standardy, są one ciasne, mają do tego duży, wystający tunel silnika. Niezbyt pozytywny obraz uzupełniają brak skrytek i przestarzała deska rozdzielcza. Na polskich dziurach szybko psuje się także twarde zawieszenie kabin. Problemów nie ma za to z korozją blach szoferki, podobnie dobrze zabezpieczona przed rdzą jest rama pojazdu.
Mniejsze odmiany MK wyposażone są najczęściej w silnik OM441LA V6 o mocy od 245 do 340 KM. To sprawdzona jednostka, jej trwałość określa się na grubo ponad milion kilometrów. Zdarzają się jednak czasem pęknięcia wału korbowego. W MK znajdziemy także silnik OM 366LA R6 o mocy od 170 do 211 KM. Jednostka ta jest wytrzymała, jednak zbyt słaba do ciężkiego pojazdu. W SK zamontowane mogą być: wspomniany silnik OM441LA albo jednostka OM442LA V8, której moc wynosi od 381 do 530 KM). Większość motorów spełnia normę Euro 1, jedynie jednostki z końca produkcji mogą mieć Euro 2 (w tych ostatnich zdarzają się kłopoty z pierwszym wtryskiwaczem).
Wszystkie podzespoły są wytrzymałe, choć w wiekowym aucie stosunkowo dużo może się już wydarzyć, na szczęście ceny części zamiennych są dość niskie. Problemów nie będzie także ze sprzedażą auta, o ile oczywiście nie przesadzimy z ceną.
Ekspert
Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku
- Mercedes SK to jeden z najdroższych pojazdów w swojej grupie wiekowej. Dobrą pozycję na rynku wtórnym zapewniła mu przede wszystkim świetna opinia wśród użytkowników. Swego czasu pośredniczyliśmy w sprzedaży SK, które miało na liczniku grubo ponad 3 mln kilometrów i co prawda było już po naprawie głównej, jednak jego stan w dalszym ciągu był dobry.
Plusy
Duża wytrzymałość. Tanie części zamienne. Łatwa odsprzedaż.
Minusy
Słabe resorowanie szoferki. Wiele aut z gigantycznymi przebiegami. Wysokie ceny zakupu.
Dopuszczalna masa całkowita |
17.800 kg |
18.000 kg |
Nośność |
9.520 kg |
10.700 kg |
Rozstaw osi |
4.500 mm |
4.600 mm |
Poj. silnika / cylindry |
10,9 l / V6 |
12 l / R6 |
Moc maksymalna |
245 KM |
250 KM |
przy obr/min |
2.100 |
2.000 |
Maks. moment obrotowy |
1.125 Nm |
975 Nm |
przy obr/min |
1.100 |
1.250 |
Skrzynia biegów |
ręczna 6+1 |
ręczna 6+1 |
Długość |
6.200 mm |
6.250 mm |
Szerokość |
2.400 mm |
2.450 mm |
Wysokość |
2.300 mm |
2.350 mm |
Chłodnica |
3.590 zł |
3.290 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
5.900 zł |
2.900 zł |
Reflektor |
840 zł |
1.300 zł |
Tarcza hamulcowa |
800 zł |
900 zł |
Filtr oleju |
140 zł |
150 zł |
Filtr powietrza |
450 zł |
200 zł |
Reflektor |
350 zł |
450 zł |
Zderzak przedni |
600 zł |
700 zł |
Szyba czołowa |
1.000 zł |
900 zł |
Chłodnica |
800 zł |
700 zł |
1993 |
1.800 - 33 tys. zł |
- |
1994 |
1.730 - 44 tys. zł |
1.300 - 34 tys. zł |
1995 |
900 - 52 tys. zł |
1.150 - 39 tys. zł |
1996 |
1.100 - 62 tys. zł |
1.230 - 45 tys. zł |
1997 |
780 - 72 tys. zł |
830 - 70 tys. zł |
1998 |
1.000 - 79 tys. zł |
590 - 72 tys. zł |