Samochody ciężarowe. Scania 124 6x2/4 podwozie/skrzynia (1995-2004)
Konstrukcyjna Scania 124 to wciąż jeden z częściej spotykanych dużych samochodów ciężarowych w Polsce. "Szwedka" jest popularna ze względu na trwałe motory, dostępność tanich części zamiennych i wytrzymałe ramy. Do zalet ciężarówek Scanii należą: trwałe silniki, wytrzymałe ramy, solidne wykończenie szoferki, niedrogie zamienniki części i skuteczne hamulce. Minusy ciężarówki to natomiast: awarie zawieszenia kół i kabin, defekty sprzęgieł i układ paliwowy wrażliwy na ON niskiej jakości.
Opisywana Scania z układem napędowym 6x2/4 dostępna jest z rozstawami osi od 4.300 mm do 5.100 mm, o dmc od 18 do 26 t. Do wyboru są trzy typy szoferek: dzienna, sypialna lub sypialna podwyższona. Kabiny wykończono trwałymi materiałami. Szwankuje resorowanie. Defektom ulegają zawory poziomujące, tuleje łączników wahaczy, pęka stabilizator. Przeciętnie trwałe jest przednie mechaniczne zawieszenie kół. W przeciążanych pojazdach dochodzi do pękania piór, zawodzą sworznie resorów i tuleje stabilizatorów. W tylnym zawieszeniu pneumatycznym zdarzają się defekty elektronicznych sterowników.
124 napędzane są 11,7-litrowymi rzędowymi "szóstkami" o mocy 360, 400, 420, 440 i 470 KM. Generalnie motory są trwałe, przebieg do naprawy głównej sięga 2 mln km, tylko w egzemplarzach z 1996 r. z jednostkami o mocy 400 KM dochodziło do pęknięć zbyt słabych wałków rozrządu. Silniki źle znoszą jednak paliwo niskiej jakości, które powoduje uszkodzenia korodujących od wewnątrz pompowtryskiwaczy. W opisywanych wersjach montowano dwa typy skrzyń biegów: 12-przełożeniowe ręczne GRS890 i GRS900. W przekładniach padają synchronizatory, czasem wałki sprzęgłowe. Zdarzają się też defekty sprzęgieł, w których najczęściej ze względu na słabe zabezpieczenie wyrywane jest łożysko wyciskowe. Jak podkreślają użytkownicy, ten podzespół da się jednak stosunkowo łatwo i tanio naprawić. Skuteczny jest układ hamulcowy. Sporadycznie zapiekają się regulacje i prowadnice w zaciskach.
Chwalone są wytrzymałe mechanicznie ramy (bolączką modeli z pierwszych lat produkcji jest korozja) z nitowanych podłużnic z gęstą siecią otworów, ułatwiającą montaż nadwozi. Wytrzymałe są mosty i wały napędowe. Minus: przy przebiegach około 800 tys. - 1 mln km pojawiają się z nich wycieki oleju. W trakcie zimowej eksploatacji często pęka przewód osuszacza. Dobra jest dostępność części zamiennych, wyjątkowo łatwo o niedrogie zamienniki do tego modelu.
Plusy
Trwałe silniki. Wytrzymałe ramy. Solidne wykończenie szoferki. Niedrogie zamienniki części. Skuteczne hamulce.
minusy
Awarie zawieszenia kół i kabin. Defekty sprzęgieł. Układ paliwowy wrażliwy na ON niskiej jakości.
ekspert: Zbigniew Sumiński, GTL Pojazdy Użytkowe w Gdańsku:
- Układ paliwowy nie lubi ON niskiej jakości. Z tego powodu w polskich warunkach eksploatacyjnych co 250-300 tys. km regulacji wymagają pompowtryskiwacze. Wszystkie wymiany płynów eksploatacyjnych i filtrów należy wykonywać zgodnie z zaleceniami producenta. Turbo powinno wtedy wytrzymać co najmniej 800 tys. km. Po ok. 1 mln km warto profilaktycznie wymienić panewki.
|
Pojazd oceniany |
Konkurent |
Dopuszczalna masa całkowita |
26.000 kg |
26.000 kg |
Nośność |
16.480 kg |
15.200 kg |
Rozstaw osi |
5.100 mm |
3.800 mm |
Poj. silnika / cylindry |
11,7 l / R6 |
11,9 l / R6 |
Moc maksymalna |
420 KM |
410 KM |
przy obr/min |
1.900 |
1.800 |
Maks. moment obrotowy |
2.000 Nm |
1.850 Nm |
przy obr/min |
1.100-1.300 |
1.250 |
Skrzynia biegów |
ręczna 12+1 |
ręczna 16+1 |
Przykładowe rozmiary ładowni (skrzynia) |
długość |
6.500 mm |
5.800 mm |
szerokość |
2.450 mm |
2.500 mm |
wysokość |
100 mm |
90 mm |
Chłodnica |
2.906 zł |
3.061 zł |
Sprzęgło (tarcza+docisk+łożysko) |
3.901 zł |
3.192 zł |
Reflektor |
804 zł |
680 zł |
Tarcza hamulcowa |
630 zł |
740 zł |
Filtr oleju |
110 zł |
137 zł |
Filtr powietrza |
97 zł |
189 zł |
Reflektor |
300 zł |
300 zł |
Zderzak przedni |
550 zł |
600 zł |
Szyba czołowa |
800 zł |
800 zł |
Chłodnica |
800 zł |
850 zł |
|
przebieg (tys. km) - cena netto |
przebieg (tys. km) - cena netto |
1995 |
280 - 43,9 tys. zł |
1.050 - 35,5 tys. zł |
1996 |
340 - 50,0 tys. zł |
1.000 - 41,0 tys. zł |
1997 |
230 - 58,5 tys. zł |
880 - 47,9 tys. zł |
1998 |
190 - 61,5 tys. zł |
800 - 55,0 tys. zł |
1999 |
165 - 72,9 tys. zł |
680 - 59,0 tys. zł |